Előzetes vizsgálati eredmények szerint emberi mulasztás okozhatta a csütörtöki szlovákiai vasúti szerencsétlenséget, amelyben egy autóbusz hét utasa életét vesztette, öt másik pedig megsebesült – közölte Jozef Ráz szlovák közlekedési miniszter pozsonyi sajtótájékoztatóján pénteken.
A vizsgálat előzetes eredményei azt mutatják, hogy nem volt rendszerbeli vagy műszaki hiba, ami azt jelenti, hogy minden úgy működött, ahogy kell. Valószínűleg egyéni emberi hiba történt, amelynek következményeként a forgalom elől elzárt sínpáron jelent meg a vonat, vagyis ott, ahol nem lett volna keresnivalója
– jelentette ki Jozef Ráz, akinek szavait a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség idézte. Hozzátette: a sínpárt, amelyen a gyorsvonat haladt, az előző napi heves esőzések következményeinek elhárítása miatt zárták le a forgalom előtt. Alexander Sako, a vasúti infrastruktúráért felelős Szlovák Államvasutak (ZSR) vezérigazgatója a tragédia körülményeit ismertetve elmondta: az ütközést megelőzően az egyik sínpáron egy személyvonat haladt el Érsekújvár irányába, majd ezután a sorompók felemelkedtek és az átkelőn áthaladt egy személygépkocsi, majd utána az autóbusz, amelybe viszont beleütközött a másik – elvben lezárt – sínpáron érkező nemzetközi gyors.
A vasúti forgalmat működtető Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) az eddigi vizsgálati eredményekre hivatkozva kizárta annak lehetőségét, hogy a szerencsétlenséget a mozdonyvezető hibája okozta volna. Mint írták: a mozdonyvezető mindent az előírások alapján tett, nem számíthatott az előállt helyzetre és nem volt módjában megakadályozni a szerencsétlenséget.
A szerencsétlenség csütörtökön délután az EC 279 számú, Prágából Budapestre tartó nemzetközi EuroCity járatával történt, amely autóbusszal ütközött egy sorompókkal és szemaforral is ellátott vasúti átkelőnél a dél-szlovákiai Érsekjúvár (Nové Zámky) közelében. Az áldozatok és a sérültek mind a busz utasai, a vonat utasai közül nem sérült meg senki. A tragédia körülményeinek kivizsgálása folytatódik, az ügyben a rendőrség általános veszélyeztetés bűncselekménye miatt indított eljárást.
Forrás, fotó: MTI
Miki
2024-06-28 at 19:23
Őszinte részvétem minden hozzátartozónak és érintettnek. Szomorú és sajnálatos hír, maga az egész baleset.
Sajnos az ilyen balesetek, szinte kivétel nélkül, mind a közúti forgalomban részvevőknek a hibájára vezethető vissza. Aki volt már vasutas – én voltam – az tudja, hogy a vasúti kereszteződés, egy technikailag sajátosan biztositott hely, amire az a szabály vonatkozik, hogy ha semmilyen fenyjelzés nem működik, akkor mindenki, aki át kiván kelni rajta, meg kell először álljon és fokozott figyelem mellett szabad csak átkelnie. Ha a fényjelzés tilost mutat, de a sorompó nyílt helyzetben van, akkor NEM szabad átkelni. Ugyenez vonatkozik arra az esetre, ha a foropó zárt helyzetben van, de a fényjelzés nem mutat tilosat.
A fénysorompó és a sorompó, két külömböző egységet alkot egy “állomáson”. Mind a kettő külön van technikailag szabályozva és mind a kettő működését egy-egy “fekete doboz” jegyzi.
A mozdonyvezető, a kereszteződés előtt, optikailag értesítve van arról, hogy a kereszteződés le van-e zárva, vagy nem. Ha nem, akkor neki először meg kell állni a kereszteződés előtt. Így szól a vasúti szabályzat.