Heves vitákat váltott ki 2011-ben a Magyar Nemzeti Filmalap megalakulása, illetve Andy Vajna kormánybiztosi kinevezése – írja a hvg.hu. A portál szerint az eltelt időszakban már láthattuk az új pályázati rendszer első fecskéit, most azonban újabb fordulóponthoz ért a Filmalap története: az idei cannes-i filmfesztiválra három olyan magyar alkotás is meghívást kapott, amelyek már az új szervezet égisze alatt készültek, sőt a Fehér Isten saját szekciójában a fődíjat is elnyerte. A hvg.hu Havas Ágnessel, a Filmalap vezérigazgatójával készített interjút. A válaszokból szemezgettünk.
Előre bízott abban, hogy a Fehér Isten díjat nyer
„Én előzetesen is nagyon bíztam abban, hogy a Fehér Isten díjat nyerhet. Miután először megnéztem, percekig nem tudtam megszólalni. Két olyan jelenettel zárul a film, amilyet én még soha nem láttam filmvásznon. A kinti fogadtatás az elnyert díjon túl is rendkívül pozitív volt. A Fehér Isten vetítéseibe többször is beletapsolt a közönség. A Cannes-ban naponta megjelenő filmes szaklapok mind elismeréssel írtak Mundruczó alkotásáról. A kutya főszereplőt alakító ikerpár, Boby és Hagen is nagy sikert aratott a vörös szőnyegen, főleg az elegáns, csokornyakkendős megjelenés miatt. A film főszereplője, a 14 éves Psotta Zsófi már első autogramjait osztogatta a film után. „Jó ma magyarnak lenni a Croisetten” – ezt az üzenetet küldtem az ismerőseimnek aznap, amikor a Fehér Isten elnyerte a fődíjat. Nekem úgy tűnt, még Mundruczó Kornélt is meghatotta a premiervetítés utáni pozitív fogadtatás”.
Mundruczóéknak sem derogált együttműködni a Filmalappal
„Nyugodtan hozhatom példaként ebben a kérdésben is a Fehér Istent, hiszen ez a produkció végig szorosan együttműködött a Filmalap forgatókönyv-fejlesztő csapatával. Megtehették volna, hogy rátarti módon csak legyintenek a forgatókönyvüket olvasó és aztán véleményező szakember javaslataira – eddig az összes filmjük sikerrel szerepelt Cannes-ban, lehetett volna okuk a nagyképűségre. Ehelyett nagyon profin és tudatosan használták az új rendszer adta lehetőségeket, nem derogált nekik az együttműködés, inkább ügyesen használták az új lehetőségeket. (A Fehér Isten forgatásáról és a benne szereplő kutyák trenírozásáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben)”.
Tarr Béláék sem kritizálnak már olyan hevesen
„Nemcsak ők kritizálták a rendszert, de csak addig voltak ilyen hevesek az ellenvélemények, amíg fel nem állt az öttagú szakmai döntőbizottság. (A döntőbizottság tagja Andy Vajna és Havas Ágnes mellett még Divinyi Réka forgatókönyvíró, Miskolczi Péter producer és Kovács András Bálint, az ELTE Filmtanszékének vezetője – szerk.) Miután nyilvánosságra került a névsor, elcsendesedtek ezek a hangok, hiszen ebbe a névsorba a szakmából senki sem tudott belekötni. A döntőbizottság tagjai egytől-egyig tapasztalt szakemberek, akik közül mindannyian más-más szegmensét képviseljük a filmes szakmának. Azóta inkább a kritikák hangneme változott meg. Több a jobbító szándékú vélemény, és nőtt a bizalom is felénk. Tarr Béla valószínűleg azért formált olyan elánnal ellenvéleményt, mert ő valószínűleg több helyről finanszírozta a filmjeit, és számára ijesztőnek, túlságosan központosítottnak hatott a Filmalap rendszere. De talán időközben ő is ráébredt, hogy ebben az új szisztémában egyetlen igazán jó alkotás sem kallódhat el”.
A teljes interjú itt olvasható. Fotó: hvg.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS