A kormány a lakáshitelesekéhez hasonló segítséget nyújt a gépjármű-devizahiteleseknek – jelentette be tegnap a Nemzetgazdasági Minisztérium Varga Mihály tárcavezetőt idézve. A régóta szorgalmazott lépés több mint 200 ezer szerződést érinthet.
Megszületett a szándék, az eddigi mérlegelést követően a kormány döntött arról, hogy a devizában eladósodott autóhiteleseket is megmenti – jelentette be Tusnádfürdőn Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter ígérete szerint a jelenleginél kedvezőbb feltételekkel törleszthetnek az érintettek a jövőben. A tárcavezető emlékeztetett rá, a devizában nyújtott gépjármű- és személyi hitelek állománya közel 300 milliárd forint, a szerződések száma pedig meghaladja a 200 ezret.
Bár az autóhitelesek, a többi adóshoz hasonlóan, kaptak elszámolást bankjuktól a korábbi tisztességtelen kamatmódosítások miatt, de szemben a jelzáloghitelekkel, nem forintosították a hiteleket. Ezért például az év elején, amikor a svájci jegybank meglepetésszerűen elengedte a frankárfolyamot, az a jelzáloghiteleseket már nem érintette, de az autóhitelesek terhei drámaian megnőttek, a bankok elmondása szerint sokaknak kellett jóval hosszabb futamidőre áttenniük hitelüket. Ráadásul az elszámolással önmagában is rendszerint keveset nyertek, és az autóhitelek többsége ballon vagy bullet típusú, ami azt jelenti, hogy a kezdeti alacsony törlesztők után az adósság jelentősebb része a futamidő végére összpontosul.
Nagy Márton, a jegybank hamarosan hivatalba lépő új alelnöke már többször érvelt az autóhitelek forintosítása mellett, mivel hiába képvisel arányaiban csekély reálgazdasági súlyt – az állomány értéke nagyjából a GDP egy százalékának felel meg –, jelentős társadalmi problémák alakulhatnak ki. A Magyar Nemzeti Bank tapasztalatai szerint annak, akinek van autóhitele, jó eséllyel jelzáloghitele is van, és ha az egyiknek a terheit nem bírja, a másikkal is bajok lehetnek. Ez az átfertőzés már az adósok lakhatását fenyegeti, mivel a forintosítást követően megszűnik a kilakoltatási moratórium. Az adósok terheinek ésszerűsítése Nagy Márton szerint a bankoknak is érdeke, mivel a futamidők hosszabbítgatásával maga a jármű is látványosan veszít értékéből, így egy esetleges bedőlésnél csak az eredeti érték töredékét lehet visszanyerni.
A kormányon belül eddig vegyes volt a kérdés megítélése. A jelzáloghitelek forintosításáról nem volt vita, az autóhitel ügyét viszont másodlagos kérdésnek tartották többen, hiszen egy vagyontárgyról és nem a lakhatásról volt szó. A jegybank igyekezett napirenden tartani a kérdést, épp az áttételes kockázatok miatt. Az NGM részleteket nem árult el, így arról sincsen információ, milyen árfolyamon képzelik el a forintosítást.
Az MNB már jelezte, kész biztosítani azt a nagyjából egymilliárd euró devizát saját tartalékaiból, amit az átalakítás igényel. Erre azért van szükség, hogy a bankok ne piaci forrásból jussanak forintból vásárolt devizához, mivel ezzel gyengítenék a fizetőeszközt.
Forrás: Napi Gazdaság Online
Facebook
Twitter
YouTube
RSS