A Duna extrém alacsony vízállása hátráltatja a hajózást, az árufuvarozók kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, a személyszállító hajók forgalmát korlátozták, a kikötők kihasználtsága is csökken.
Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain – például Németországban – már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van – mondta Bencsik Attila. A társaságok egy része “könnyíti” a hajóit azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át. Ahol az alacsony vízállás miatt már nem lehet hajózni, és a rakományt el kell juttatni a rendelkezési helyre, ott az árut közútra terelik – tette hozzá a szövetség elnöke. Bencsik Attila kifejtette, alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet: ilyenkor jelentős a fuvarveszítés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.
Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője közölte, hogy az extrém alacsony vízállás miatt kénytelenek voltak a hajóforgalmat korlátozni. A Kis-Duna-ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut, és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni. Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél (dm) nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Hozzátette, mindent megtesznek, hogy az utasokat hátrány ne érje, példaként említette, hogy azokat a programokat, amelyek eredetileg Budapestről indítottak volna, átszervezték komáromi indulásra.
A menetrendi nehézségeket a hajójáratok átszervezésével próbálják áthidalni, hogy minden utasuk eljusson a célállomásra, így jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni. A szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni
– közölte Spányik Gábor, aki szerint a társaság komoly veszteséget szenved el az alacsony vízállás miatt, a kiesést 100 milliós nagyságrendűre prognosztizálják, a veszteséget pedig költségcsökkentéssel enyhítik.
Cseh Ottó, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta, a kikötő kapacitását érzékenyen és negatívan érinti a Duna alacsony vízállása, a hajós társaságok kisebb forgalmat generálnak náluk is, a hajók alacsonyabb raksúllyal közlekednek.
Becslésük szerint a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén
– mondta Cseh Ottó.
Forrás/fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS