„A Hableány üzemképes volt, de nem volt hajózásra alkalmas” – egyebek mellett ezt állapították meg kirendelt szakértők a városnéző hajó két évvel ezelőtti dunai tragédiájának bírósági tárgyalásán. 2019. május 29-én, sötétedés után a Margit híd lábánál összeütközött két hajó. A kisebbik, a Hableány másodpercek alatt elsüllyedt. Összesen 35-en utaztak rajta. Az elsüllyedt Hableányon egy dél-koreai turistacsoport utazott, kétfős magyar személyzettel. 7 embert még aznap este élve sikerült kimenteni a vízből, 27 áldozatot később találtak meg, 1 utas soha nem került elő.
A Viking kapitányát halálos tömegszerencsétlenség okozásával és segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. Sógor Zsolt a Hableányt üzemeltető céget képviseli a büntetőperben. Az ügyvéd szerint a Viking kapitányának a tragédia napján tett vallomása mindent elmond a történtekről.
Nem vette észre. Azért, mert nem figyelt. Sajnos ilyen figyelmetlenség előfordul, és van olyan, hogy 28 ember halált okozza, és egy igen nagy kárt
– magyarázta az ATV híradójának Sógor, aki szerint a kapitány nagyon meg van törve. A szakértők kimondták, hogy a Viking érte utol a Hableányt, és nem a városnéző hajó keresztezte a szállodahajó útját. Ugyanakkor szerintük mindkét fél részéről helyes volt az útvonal megválasztása.
A Viking kapitányát képviselő ügyvéd azt emelte ki, hogy ebben az esetben radar nélkül nem lehet hajózni a Dunán, a Hableánynak pedig nem volt radarja. Tóth M. Gábor szerint a dél-koreai turistákat szállító városnéző hajónak más okból kifolyólag sem lett volna szabad kifutnia a kikötőből. Mint Tóth M. Gábor az ATV híradójának elmagyarázta: bár a Hableány hétköznapi értelemben kis hajónak számít, de jogi értelemben ugyanolyan nagy, mint a Viking, ezért minimum háromfős személyzettel kellett volna kifutnia.
Ez pedig azt jelenti, hogy ha észlelem kapitányként, hogy nem hárman, csak ketten vagyunk, akkor nem futhatok ki
– tette hozzá az ügyvéd.
Szalma Botond hajózási szakértő azonban kétségbe vonja ennek a ténynek a jelentőségét. Az ATV híradójának azt mondta: szerinte „marhaság” azt állítani, hogy ha hárman lettek volna, akkor látták volna a hajót. A Mahart korábbi vezetője úgy véli, minden részletet mérlegelni kell a jó döntés meghozatalához. Szalma az általa jelenleg ismert adatok alapján kijelentette: a Viking előzte a Hableányt, ráadásul szabálytalan módon.
Az eljárás májusban folytatódik, a tragédia kétéves évfordulója környékén. Tanúként meghallgatják a dél-koreai túlélőket is, és ügyvédi iroda képviseli az elhunytakat.
Forrás: ATV; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS