Oroszország a nyílt katonai konfliktus útjára lépett Ukrajnával szemben, a háború azóta is meghatározza a hazai politikai napirendet, és a magyarok a közösségi médiában is keresik az eligazodási pontokat. Az interakciókat látva a magyar facebookozók egyértelműen Orbán Viktor és a magyar kormány álláspontját, magatartását tartják helyesnek. A Mandiner tette közzé a LikeFight elemzését, melynek adatait a Nézőpont Intézet szolgáltatta, az elemzés pedig azt vizsgálta: kihez fordulnak a magyar facebookozók, amikor a háború kérdéséről van szó.
A kutatás alapjául a különböző Facebook-oldalak interakciószámait vették. Fontosnak tartották megvizsgálni, hogy az orosz agresszió első napja óta melyik politikai oldal álláspontja, mondandója és megoldási javaslatai nyerték el a Facebook-felhasználók tetszését, melyik politikai közösség megközelítése bizonyult megfelelőnek, kiben bíznak ilyenkor a magyarok? Az elemzésben a február 24-27. között időszakban vizsgálták a vezető politikusok és a hivatalos oldalak teljesítményét, valamint kitekintettek a háborúval foglalkozó, legmagasabb interakciószámmal rendelkező bejegyzésekre is. Emellett azt is megnézték, melyik politikai tömb listavezetőjét nevetik ki hangosan az emberek. Az interakciószámok alapján a magyar facebookozók egyértelműen Orbán Viktor és a magyar kormány álláspontját, magatartását tartják helyesnek. Márki-Zay Péter megosztó mondataitól ugyanakkor még a saját közössége is elhatárolódik a kommentekben. Soha nem volt még ekkora interakció-szakadék a jobb- és a baloldal között, amelynek az sem segített, hogy a hazai baloldal kommunikációja a háború első 4 napjában leginkább egy negatív kampányra emlékeztetett, amelyet az interakciószámok alapján még a baloldali politikusok követői is téves útnak találtak. Többek között ez lehet a magyarázat arra, hogy az összes ellenzéki párt hivatalos oldala közül miért éppen a Kétfarkú Kutyapárt tudta ebben a periódusban a legtöbb lájkot összegyűjteni.
Orbán Viktor rendkívül magas interakciószámot gyűjtött be a háború kitörése óta eltelt időszakban. A miniszterelnök a kezdetektől a béke megőrzése mellett emelt szót, világosan kinyilvánította, hogy ez nem a mi háborúnk, és hogy Magyarország nem sodródhat bele ebbe a konfliktusba. A miniszterelnök stratégiai nyugalomról, és arról beszélt, hogy Magyarország biztonsága az elsődleges. Sok lájkot hozott az a bejegyzése is, amikor személyesen vett részt a NATO-csúcson, ahol a szövetségi rendszer főtitkárával is találkozott. Szorosan követi őt a négyszázezer interakciót is túlszárnyalva Szijjártó Péter, akinek élő videóit, bejegyzéseit ugyancsak nagy érdeklődés övezi, hiszen a humanitárius segítség szervezésével, a nemzetközi diplomáciában mutatott aktív, béketeremtő fellépésével markáns alakítója lett az online politikai napirendnek. De a jobboldali TOP10-be bekerült Tilki Attila képviselő is, akinek választókerülete az ukrán határ mentén közvetlenül is érintetté vált a humanitárius helyzet kezelésében. A baloldal a fentiekkel szögesen ellentétes stratégiát választott. Az egység helyett a vehemens, kíméletlen támadást választotta, a Facebookon azonnal negatív kampányba kezdett. De mit szóltak ehhez a magyar facebookozók? Nem szerették. Márki-Zay Péter részéről zűrzavaros, ideges és megosztó kommunikációt láthattunk a háború kitörése óta. még a kétszázezer interakciót sem sikerült elérnie a vizsgált időszakban. A háborús helyzetben, a magyarok nem a kapkodó baloldali jelölttől várják a megoldást. Ebből következhet, hogy a baloldal vezető politikusai összességében rendkívül nagy, szám szerint 650 ezer interakciós lemaradásban vannak a jobboldalhoz képest.
A baloldali politikusok számára nemcsak az jelenthet rossz hírt, hogy rendkívül rosszul teljesítettek a vizsgált időszakban, hanem az is, hogy a Márki-Zay Péter bejegyzéseire érkezett reakciók 13 százaléka egyszerűen kacagás, nevetés. A követői nevetős fejekkel reagálnak bejegyzéseire olyan esetekben is, amikor semmi humorosat nem posztolt. A hivatalos oldalak közül a magyar facebookozók leginkább a kormány, illetve a Fidesz oldalához fordultak a vizsgált időszakban, valamint a korábban már említett Kétfarkú Kutyapárt is kellemes meglepetést okozhatott követőinek. A hivatalos oldalak versenyében a párt most először küzdötte fel magát a harmadik. Ez intő jel lehet a baloldal számára, akinek háborúra adott válasza a Fidesz ellen indított hangos, destruktív, negatív kampány volt. A Kétfarkúak második helye egyértelműen azt üzeni, téves pályán lehet Márki-Zay Péter kommunikációja, ebben a helyzetben a magyarok nem ezt várják el egy felelős politikustól. Összesítették, hogy a háborúval kapcsolatban mely szereplőktől származnak a legnépszerűbb bejegyzések.
Forrás: Mandiner ; Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS