Mi kell ahhoz, hogy valaki ellenzéki polgármester és még miniszterelnök-jelölt-jelöltnek is jelöljék? Egy szabálytalan busztender mindenképp. Történt ugyanis, hogy Márki-Zay Péter elirigyelte fővárosi kollégájától a buszbeszerzések körüli ügyeskedést és saját manőverbe kezdett. Az eredmény sejthető volt: három nap alatt kiderültek a szabálytalanságok, Hódmezővásárhelyen pedig kényszerkijelöléssel kellett új szolgáltatót csatasorba állítani, hogy működhessen tovább a helyi szintű tömegközlekedés.
Még decemberben jelentette be Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester, hogy a városkártyával rendelkező lakosok ingyenesen használhatják a helyi buszjáratokat március elsejétől. Vagyis csak majdnem ingyen, hiszen ehhez egy városkártyára van szükségük a helyieknek, amelynek kiállítása ezer, éves díja kétezer forintba kerül. Persze semmi sincs (majdnem) ingyen: a városnak 90 millió forintjába került a program, két évre. Ezt a pénzt napi öt járat üzemeltetéséért fizeti a város a tendergyőztes kft.-nek. A 90 millió forintos projekt pedig hibátlanul üzemelt – három teljes napig.
Három nap után ugyanis kiderült, hogy a tendergyőztes cég olyan buszokat is forgalomba állított, amelyek ehhez nem rendelkeztek megfelelő engedéllyel. Természetesen felmerül a kérdés, hogy a Márki-Zay Péter vezette önkormányzat vajon miért nem ellenőrizte, hogy képes-e a zökkenőmentes szolgáltatás nyújtásra. A válasz egyszerű: látszólag nem is érdekelte őket. Miután ugyanis kiderült, hogy a Kormányhivatal az SLU-761 és SLU-762 forgalmi rendszámú autóbuszok honosítási eljárása során nem látta el azokat „közforgalmú személyszállításra alkalmas” bejegyzéssel, azok pedig mégis forgalomba álltak, a polgármester a szolgáltató cég pártjára ált, áldozatpózba vágta magát és politikai támadást kiáltott. Erre pedig minden oka meg is volt, hiszen csak így terelhette el a figyelmet arról, hogy a cég, amellyel szerződtek, nem is kérvényezte az illetékes hatóságnál a közforgalmú személyszállításra szóló engedély megadását. Egyszerűbben szólva: Márki-Zay egy olyan cégnek fizetett ki 90 millió forintot, amelynek buszai alkalmatlanok voltak utasok szállításra.
Már önmagában ez a fiaskó is elég súlyos, azonban még a trükközés sem ment hibátlanul: az engedély nélküli buszokat ugyanis maga a polgármester buktatta le egy facebookos videóban, amelyben az ingyenes tömegközlekedést propagálta. A videón a helyi kormányhivatal ugyanis kiszúrta, hogy a fent megnevezett két busz nem rendelkezik megfelelő engedélyekkel, ezért még azon a napon helyszíni ellenőrzést végeztek. A szabálytalanság miatt 100 ezer forint közigazgatási bírság megfizetésére kötelezték a Jovány Busz Kft.-t, amely ennek ellenére sem hagyott fel a járművek használatával. Erről másnap, helyszíni ellenőrzésen ismét meggyőződtek. A folyamatos szabálysértésre, valamint az utasbiztonságra tekintettel a kormányhivatal újabb 100 ezer forint közigazgatási bírságot szabott ki és három hónapra felfüggesztette a Jovány Busz Kft. működését.
A hódmezővásárhelyi polgármesteri hivatal persze egyből személyes támadásnak vette a bírságot és egy közleményt adtak ki, amelyben azt írják:
a jogászok szerint törvénysértő lépések sorával vette el a Juhász Tünde vezette szegedi Kormányhivatal az ingyenes tömegközlekedést a vásárhelyiektől. A kormányhivatal három hónapra felfüggesztette a Jovány Busz Kft. működési engedélyét, korábban általuk már engedélyezett járművek engedélyének visszavonásával.
A hódmezővásárhelyiek végül így sem maradtak tömegközlekedés nélkül: bár az említett kft. hónapig biztosan nem indíthat járatokat a városban, az önkormányzat az úgynevezett kényszerkijelölési jogával élve a helyi autóbuszos tömegközlekedés közfeladatának szolgáltatójaként a Volánbusz Zrt.-t jelölte ki, a március 1-jén életbe lépett óránkénti menetrend és díjszabás szerint.
Forrás: delmagyar.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS