A hatóságok a termelőkkel együtt ellenőrizhetik az országba özönlő importtejeket, a „tejkommandó” egy-két hónapon belül kezdheti meg a munkát. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint csökken a hazai termékek aránya a boltok polcain, ezért a közepes és nagyvállalatoknak szánt fejlesztési támogatás növelését javasolja.
Össztársadalmi összefogás nélkül nem lábalhat ki az eddigi legmélyebb válságából a hazai tejágazat – jelentette ki tegnap Zászlós Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) mezőgazdaságért felelős alelnöke. Leszögezte, hogy Magyarország adta a legnagyobb támogatást a tejtermelőknek, mégsem sikerült kompenzálni az alacsony árakat.
Az áruházak nem akarnak engedni az olcsó importtejből
Eközben ömlik az áfacsalás-gyanús tej az országba, naponta 1,5-1,6 millió liternyi áru lépi át a határt. Ennek megakadályozása végett az adóhatóság és a NÉBIH munkatársai mellett a tejtermelők képviselői is részt vesznek majd a határokon zajló ellenőrzésben. Az ezt lehetővé tevő jogszabályon már dolgoznak, az alelnök szerint egy-két hónapon belül kezdődhet a közös ellenőrzés.
A hatóságok szigorú fellépése mellett a kereskedelmi láncok partneri hozzáállására is szükség van, de a velük folytatott többszöri egyeztetés ellenére sincs még egységes megoldás: az európai uniós jogszabályokra és a versenytörvényre hivatkozva zárkóznak el a megegyezéstől. Az agrárkamara az Európai Bizottság állásfoglalását kérte arra hivatkozva, hogy az EU számos tagállamában alkalmaznak piacvédelmi intézkedéseket a kereskedelemben. A kamara bízik a pozitív bizottsági válaszban, és a kereskedők belátásában.
Áfacsökkentés, támogatásnövelés
Az Országos Kereskedelmi Szövetség tegnapi közleménye szerint a múlt heti egyeztetést követően a tagvállalatok elkezdték vizsgálni, hogy melyek azok az eljárások, amelyeket önkéntesen és egymástól függetlenül alkalmazhatnak. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a leghatékonyabb megoldást a tejtermékek áfacsökkentése jelentheti.
Éder Tamás, a kamara élelmiszeriparért felelős alelnöke felhívta a figyelmet, hogy a boltok polcain egyre kisebb a hazai termékek aránya. A tömegtermékeket előállító hazai feldolgozóvállalatok versenyhátrányban vannak a külföldi konkurens cégekkel szemben, aminek egyik okát a technológiai lemaradásukban látja. Annak érdekében, hogy ne csak a prémium, hanem a kommersz kategóriában is javuljon a hazai termékek piaci pozíciója, sürgős fejlesztésekre van szükség az élelmiszeriparban – mondta Éder Tamás. Szerinte a kisebb cégek mellett a közepes és nagyvállalatok beruházásainak fokozottabb támogatására lenne szükség a vidékfejlesztési programban.
(forrás: Magyar Idők, címlapfotó: 24.hu)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS