Egyre több részlet kerül napvilágra az Ethiopian Airlines három hete lezuhant Boeing 737 MAX gépének utolsó pillanatairól. A pilóták utolsó szavai például megerősítik azt, hogy a gép repülésirányító rendszerével volt gond, ezért zuhant le hat perccel felszállása után a repülőgép. A járat pilótái megkapták az engedélyt, hogy visszatérjenek Addisz-Abeba repterére, ám a repülésirányítók elveszítették velük a kapcsolatot, és a repülőgép a várostól ötvenhat kilométerre északkeletre lezuhant. A balesetben százötven ember veszítette életét.
A Wall Street Journal cikke szerint mielőtt megszakadt a rádiós kapcsolat a pilótákkal, hallani lehetett, ahogy egyikük azt mondja: Húzd fel, húzd fel! Ez is jelzi, hogy a számítógépes repülésirányító rendszer lefelé kormányozta a gépet, ezt próbálták a pilóták ellensúlyozni, sikertelenül – írta az Index. A problémás szoftvernek az lenne a dolga, hogy a repülőgép életveszélyes átesését akadályozza meg, ám kiderült, hogy akár a repülőgép életveszélyes süllyedését is okozhatja, ha a számítógépes rendszerben a magasság és dőlésszög adatai hibásak. Átesés akkor következhet be, amikor a repülőgép orra túlságosan fölfelé áll, emiatt csökken a járművet magasan tartó felhajtóerő, és megnő a légellenállás. Ezt korrigálná a Boeing rendszere, ám ha tévesek az adatok, és valójában nem áll fölfelé az orr, akkor ugyanez a rendszer gyors süllyedést idézhet elő. Ez viszont nem derül ki a Boeing 737 Max 8 üzemeltetési kézikönyvéből. Ezt már egy tavalyi vizsgálat is megállapította, amely a fél évvel ezelőtt, hasonló okokból lezuhant indonéz járat katasztrófáját vizsgálta.
Kiadta a Boeing a 737 MAX repülésirányító rendszere szoftverének frissítését, amely újabb biztonsági funkciókkal bővült. A repülőgépgyártó tájékoztatása szerint az átesésvédelmi rendszer (MCAS) a korábbiaktól eltérően a repülőgépre telepített mindkét állásszögjelző berendezés adatait képes lesz olvasni; ha a két jel között 5,5 fokos, vagy annál nagyobb eltérés mutatkozik, akkor nem aktiválja az MCAS-t. Probléma esetén a védelmi rendszer a frissítés után nem térítheti ki a vízszintes vezérsík lapátjait annál nagyobb mértékben, mint amit a pilóták képesek kézi vezérléssel ellensúlyozni, ezzel biztosítható a teljesen manuális vezetés. A korábbi MCAS csak akkor aktiválódott, amikor az automatika ki volt kapcsolva. A szoftver frissítése mellett a Boeing a 737 MAX kiképzőprogramját is módosította, a kezelési útmutatásokba több információt helyezett el, és módosultak egyes ellenőrzőlisták is. A Boeing közölte: a frissítéseket több száz órányi tesztelés, elemzés és két tesztrepülés után adták ki. Az amerikai gyártó legsikeresebb, 737-es modelljének MAX 8-as és 9-es verzióit március 13-án parancsolta földre a Szövetségi Légügyi Hatóság, miután több ország is megtiltotta a gépek használatát a légtérben.
Forrás: Index/MTI; Fotó: MTI/EPA
Facebook
Twitter
YouTube
RSS