Berobbant a BeReal, tör előre a TikTok, de továbbra is a Facebook a fiatalok kedvence – közölte az Ifjúságkutató Intézet pénteken, friss, 15–29 évesek körében készült reprezentatív, 1000 fős kutatásának adatait ismertetve.
A közleményben azt írták: a BeReal oldalát már minden tizedik fiatal használja naponta. A látványos növekedés ellenére az applikáció penetrációja jócskán elmarad a TikTok és a Facebook népszerűségétől. A TikTokot minden második, utóbbit pedig tízből nyolc fiatal pörgeti minden nap. Megjegyezték: a magyar fiatalok csupán hat százalékát teszi ki azoknak az aránya, akik egyáltalán nem használják a Facebookot. Ezt a platformot a YouTube és a TikTok követi, mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe napi szinten a fiatalok. Azonban a TikTok esetében több mint kétszer annyi – 25 százalék – az applikációt még sohasem használók aránya.
A BeReal tavaly robbant be a köztudatba, és már a magyar 15–29 évesek kilenc százaléka napi felhasználója az oldalnak. A BeReal 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több mint hetvenmillió aktív felhasználóval rendelkezett – jelezték a közleményben. A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségére, hogy egyfajta anti-közösségimédia szerepben tetszeleg, például nincsenek filterek és szerkesztési lehetőség sincs. Az alkalmazásban az is különleges, hogy csak naponta egyszer lehet fotót feltölteni.
A Mathias Corvinus Collegium (MCC) égisze alatt működő Ifjúságkutató Intézet szerint az utóbbi időszakban egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások, sok esetben nem valódi profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. A kutatásban rámutattak: jellemzően nincsenek nemi különbségek a közösségi oldalak használatát tekintve. A fiatalabbak minden vizsgált közösségi oldalt nagyobb arányban vesznek igénybe, kivéve a LinkedIn-t, amely a szakmai kapcsolatépítések támogatásával főként az üzleti világban népszerű. A korcsoportok közösségimédia-használata a kapott adatok alapján két esetben tér el markánsabban – hívták fel a figyelmet.
A TikTokot a 15–19 évesek több, mint négyötöde (82 százalék) használja, a 20–24 évesek (74 százalék) és a 25–29 évesek (70 százalék) ennél kisebb arányban. A Snapchat-et a 15–19 évesek közül 43 százalék, míg a 25–29 éveseknek már csupán 28 százaléka használja.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Andrej Cukic
Facebook
Twitter
YouTube
RSS