Reggel fél 5-től kezdődően folyamatosan haladnak a munkálatok a Hableány roncsainak mihamarabbi kiemelése érdekében, amire már a napokban sor is kerülhet. Délután három óra előtt pár perccel pedig a helyszínre érkezett a kiemelést végző Clark Ádám úszódaru is – közölte Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatok Osztályának vezetője csütörtök délutáni sajtótájékoztatóján.
A magas vízállás ellenére is a helyszínre jutott a Clark Ádám úszódaru, amely a Hableány roncsait fogja kiemelni a következő napokban. A Dunán lezajló árhullám miatt a vízállás magasabb volt a daru számára ideális 420 centiméternél, azonban egy különleges eljárásnak köszönhetően, mely során egy másik hajó (a Szent Flórián vontatóhajó) vontatta, a Clark Ádám mégis átjutott az Árpád és a Margit hidak alatt. Jasenszky elmondta: a művelettel nem vállaltak szükségtelen kockázatot, ugyanis az alkalmazott eljárás bevált módszernek számít a daru működtetése során. Hozzátette: az úszódaru helyszínre érkezése nem jelenti azt, hogy a szakemberek azonnal nekiállnak a kiemelésnek. Mint mondta:
Az a döntés született, hogy az emelési munka még nem kezdhető meg, de kellett, hogy itt legyen, nehogy megszoruljon fent.
Az osztályvezető bepillantást engedett a kulisszák mögé, mivel elmagyarázta a kiemelés technikai részleteit is. Mint mondta, a hajótesten négy rögzítési pontot alakítanak ki: egyet a hajótest elején, az orr részen, egyet a tatnál, kettőt pedig a középső részen, közvetlenül a gépház alatt, ugyanis messze ez a legnehezebb rész. Ezeken a rögzítési pontokon fognak majd a búvárok egy 4 részből álló, egyenként mintegy száz méter hosszúságú, egyedileg kifejezetten erre a célra megtervezett acélhevedert áthúzni. Egy ilyen heveder hat darab, egyenként 32 milliméter vastagságú acél drótkötélből áll, amelyek egymáshoz vannak kötve. Ezeket a hevedereket annak érdekében, hogy a hajó alatt áthúzhatók legyenek, négy részből állnak. Az első részt, egy vékony kötelet a búvárok áthúzzák a rögzítési ponton, ami magával húzza a vastagabb vezetőkötelet, amihez hozzá van kötve a heveder, melynek folytatásában egy, a hevederhez hasonló köteg van. Ezeknél a hevedereknél fogva fogja a Clark Ádám kiemelni a roncsot. A művelet nem lesz egyszerű, ugyanis a hajótest a meder fenekén fekszik, márpedig a hevedereket a hajótest alatt is át kell húzni. Jesenszky kifejtette: a búvárok igyekeznek olyan pontokat keresni, ahol a mederfenék egyenetlenségeinek köszönhetően ez problémamentesen megoldható, de ha nem találnak megfelelő helyet, arra az esetre is kidolgoztak már eljárásokat.
Ezt a 100 métert kell “átrángatni” a hajó alatt
– taglalta a nehézségeket.
A búvárok munkájáról beszélve az osztályvezető elmondta: egyszerre egy (magyar) búvár dolgozik a hevederek vezetőszálainak a rögzítési pontokon való átfűzésén, ez ugyanis különös szakértelmet igénylő művelet. Jasenszky szerint jelenleg a 4 részes hevederek első szakaszát fűzték át a búvárok a rögzítési pontokon. Kiemelte: a többi búvár a hajó ablakainak bereteszelésével foglalkozik; az operatív egységek jelenleg is arra törekszenek, hogy a két munkafolyamatot egymással párhuzamosan is végezni tudják, ugyanakkor azt is mondta, hogy a búvárok a hajó sodrás felőli oldalához még nem tudtak eljutni.
A kiemelés pontos időpontjáról Jasenszky nem tudott nyilatkozni. Mint mondta, elképzelhető, hogy még a héten megtörténik, de ha a körülmények romlanak, akkor nem elképzelhetetlen, hogy a művelet a jövő hétre csúszik.
Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS