A világ országai közül elsőként a Luxemburgi Nagyhercegség egész területén teljesen ingyenessé vált március elsejétől a tömegközlekedés. Az ingyenesség a vonatokra, a buszokra és a villamosokra egyaránt vonatkozik az ország egész területén.
Francois Bausch luxemburgi közlekedési miniszter nyilatkozata szerint az intézkedés javítani fogja a közlekedés minőségét azáltal, hogy megszünteti a közúti torlódásokat, elősegíti a légszennyezés csökkentését, valamint támogatja az alacsony jövedelműeket. Elmondta, az intézkedésre azért is szükség volt, mert Luxemburg üvegházhatású gázkibocsátásának több mint fele a közlekedésből származik. A kormány azt reméli, hogy az ingyenesség motiválni fogja az embereket, otthon hagyják autóikat és tömegközlekedésre váltanak – tette hozzá.
A helyi média tájékoztatása szerint azokon a közlekedési eszközökön, amelyeken első osztály is található – például a vonatokon – az ingyenesség csak a másodosztályra vonatkozik. Eddig egy másodosztályú, az egész országra érvényes éves bérlet ára 440 euró (mintegy 145 ezer forint) volt, az első osztályra vonatkozó mintegy 660 eurós (mintegy 218 ezer forint) éves bérlet ára megmarad. A luxemburgi tömegközlekedés működtetése évente mintegy 491 millió euróba kerül, a jegyekből és bérletekből azonban mindössze 40 millió euró folyt be. A világ hatodik legkisebb államának számító Luxemburgban átlagosan évente több, mint 100 millió utas használja a tömegközlekedést.
A közlekedési dugók a főváros, Luxembourg számára – amelynek lakossága mintegy 110 ezer főt számlál – komoly gondot jelent, mivel naponta további 400 ezren ingáznak oda a munkahelyükre. A 620 ezres országba több, mint 215 ezren autóval járnak át dolgozni a szomszédos Belgiumból, Franciaországból és Németországból, ami komoly forgalmi zavarokat okoz főként a főváros közlekedésében. A Xavier Bettel miniszterelnök vezette kormány, amely 2018 decemberében jelentette be a tömegközlekedés ingyenessé tételének tervét, arról tájékoztatott, hogy a sok ingázó okozta közlekedési káosz megszüntetése érdekében a 2018-28-as időszakban Luxemburg 3,9 milliárd eurót fordít a vasútfejlesztésre, valamint korszerűsíti a buszhálózatot és újabb parkolóhelyeket alakít ki a határon.
Forrás: MTI / Fotó: MTI/EPA
Dr. Kovász
2020-03-02 at 12:45
Budapesten is ingyenes a bkv, 20 éve nem veszek bérletet.
Molnár József
2020-03-02 at 08:43
Gondolom ennek örömére az adókulcsokat feljebb vitték egy két százalékkal.
bl
2020-03-02 at 06:32
Ingyenes oktatás, ingyenes egészségügy, ingyenes közlekedés, ingyenes lakhatás, ingyenes étkezés és egyéb szociális ellátás. Hehehe. Ez a kommunista vonal, a korlátlan szolidaritás vonala.
Van még a másik, az anarchista vonal: a drogliberó, az eutanázia, az abortusz, a noborder, a tetszőleges szex, a tetszőleges gender, a gyerekből gender, a gyerekből érzékenyített új faj, a mzaikosabbnál is mozaikosabb család, a teszőleges egyéni jog korlátlan uralma, azaz a liberalizmus.
A kettővel ha nem áll szembe semmi, akkor korlátlan pusztításra képesek.
tegyük helyre!
2020-03-02 at 09:05
Az alapszolgáltatások legyenek csak ingyenesek, járjanak csak alanyi jogon.
Ezért adjuk oda a megszerzett pénzünk egy részét az államnak.
Ilyen alapszolgáltatás (kellene, hogy legyen) a tiszta víz, a közbiztonság, az egészségi ellátás, az oktatás, és ha kellőképp gazdag egy társadalom, mint a luxemburgi, akár a tömegközlekedés is, főleg ha így vissza lehet szorítani az autóhasználatot.
Ez nem kommunizmus.
A kommunizmus az, amikor elveszik a tulajdonod, a szabadságod, és egyenrangúvá teszik a professzort az utcaserpővel.
bl
2020-03-05 at 16:02
Az alanyi jogon járó alapszolgáltatások eszméje meg fog bukni. Csak idő kérdése. Mert minden szolgáltatás igénybevételéhez az állampolgárnak meg kell ütnie egy bizonyos szintet.
Joris
2020-03-04 at 12:08
Már hogyne állna vele szemben valami! Mondjuk Isten törvénye, melyet ezek az Európán élősködők is tapasztalni fognak! Az Ő törvényét lehetetlen megváltoztatni. Márpedig abban világosan az áll, hogy a földön 60-70 év habzsi-dőzsi, a halál után pedig ezek számára az örökkévalóságban sírás és fogcsikorgatás…
tegyük helyre!
2020-03-02 at 00:06
Nézz meg egy árleszállítást egy olcsó tömegtermék esetében, hogy özönlenek a népek.
Az ingyenesség hatása nem racionális, hanem tudati.
Ez, valamint az adminisztrációs kényszer (bérletvétel) hiánya együtt a dugók enyhítését eredményezi, ezt borítékolom. (De ha nem is ez lesz a végeredmény, már önmagában a tapasztalat megér egy próbát.)
Innentől kezdve viszont a tömegközlekedés közügy, amiért nyugodtan el lehet kérni MINDENKI hozzájárulását. (Ahogy egyébként nálunk is történik a BKK esetében, hiszen azt sem csak a jegy- és bérleteladásokból finanszírozzák.)
tegyük helyre!
2020-03-02 at 08:55
Ez érvelés, fiam.
Vagyis mindaz, amit te – ahogy a mellékelt ábra is mutatja – nem tudsz.
tegyük helyre!
2020-03-01 at 21:16
Nem értem a fentebb fanyalgókat.
Ez egy észszerű és polgárbarát döntés, próbáljatok már egyszer az életben örülni valaminek, vagy legalább elismerni valamit.
És én még azt hittem, hogy nálunk csak a balosok elégedetlenkednek mindenen.
kítűnő
2020-03-01 at 19:44
Luxemburg nem önálló ország, hanem Németország és Franciaország pénzmosója. Szívesen kinyitnék ott egy-két széfet, biztos előkerülne pár náci arany vagy francia gyarmati gyémánt. Ez első csetepaté után hozzácsatolnák valamelyik szomszédos országhoz ezt a Luxemburg falut, aztán 5 perc alatt vége lenne a jólétnek.
Logikus
2020-03-01 at 17:50
Abban a Luxemburgban, aminek a mérete, akkora mint egy átlagos magyar megye mérete?
tények
2020-03-01 at 17:08
a tenger öntötte volna el, a vilégür bolygója pusztitotta volna el ezeket a hóditó törpeállamokat.
Mátyás
2020-03-01 at 15:04
Mivel Luxemburg egy offshore adóparadicsom van rá pénze, megteheti. Luxemburgban vannak alacsony jövedelműek?
sanyi
2020-03-01 at 17:04
Ingyenessé vált, a mi adónkból.
Naprózsa
2020-03-01 at 14:12
Na, ez az a Kánaán, ahova a migránsok vágynak. Hányat is fogadtak be?