2011-ben még csak poénból hirdették meg, mégis vagy kétszázan jöttek össze egy benzinkútnál. Az idei évben azonban már harmadik alkalommal találkoztak szervezett keretek között az ültetett egyedi autók szerelmesei. A StenceFest egyik szervezőjétől megtudtuk, az autók színvonalának és számának emelkedésével az idei rendezvényt már komoly válogatás előzte meg. Riportunkból kiderül, hogy vannak olyan fanatikusok, akik addig állnak a benzinkútnál, míg el nem áll az eső, és hogy a hazai utakon az épített autók számítanak a legbiztonságosabbnak. Bár a hatóság néha rájuk száll, ők inkább egy rendes műszaki vizsgát, és forgalmit szeretnének, hogy az utakon is megmutathassák büszkeségüket.
Egy év kihagyás után ismét a fűszőnyegre gurulhattak hazánk legszebb, legegyedibb, de legelősorban legalacsonyabb autócsodái. A Hajógyári-szigeti Golftanya tökéletes gyepén csillogó autók között Péter Zsolt (PZs), a találkozó egyik szervezője kalauzolt végig bennünket.
Egy év kihagyás után ismét StanceFest a Golftanyán. A facebook-os hozzászólások alapján azonban idén már volt, aki nem fért be a válogatásba. Mik a legfontosabb szempontok, ha valaki be akar kerülni a keretbe?
A válogatás egyik legfőbb szempontja, hogy legyen minél lejjebb az autó, ezt jelenti a Stance. Utána azt vizsgáljuk, összességében hogyan mutat az autó, mennyire kidolgozott, eredeti vagy egyedi a belső tér, milyenek a felnik, milyen a motor.
Hány autót válogattatok be végül?
A válogatás után több mint kétszáz autót értékeltünk úgy, hogy megérdemli a bemutatást. A hazai tábor mellett érkeztek autók Szlovákiából, Csehországból, Romániából, Ausztriából, és két autó jött Angliából is. Három évvel ezelőtt száz ilyen stílusú autót is alig bírtunk összeszedni, azóta egyre népesebb a tábor, és egyre igényesebbek az építések. Annyira, hogy már válogathattunk a legjobbak közül, és olyan autókat is vissza kellett utasítani, amelyeket három éve még boldogan hívtunk volna meg.
Ez a – nyugodtan nevezhetem annak – család egy egyszerű társaságból alakult, amelynek aztán idővel lett saját facebook-csoportja is. 2011-ben kiírtuk poénból, hogy találkozzunk egy benzinkúton, erre eljött vagy kétszáz autó. Persze rájöttünk, hogy akkor tudunk minőséget felmutatni, ha válogatunk. Ebből, különösen az első időszakban lettek is sértődések. Sokan sérelmezték, hogy nem hívjuk meg őket, pedig sokat dolgoztak a kocsin, és valóban gyönyörű is az autó, csak hát nincs elég lent…
Autómosó-lányokat sem hívtatok…
Az az irány valószínűleg soha nem jön el, hogy a lányok mossák a kocsikat. Egy sima tuning-találkozón van szexi autómosás, felni-kitartó verseny. A mi rendezvényünket az különbözteti meg a többitől, hogy nem fetrengenek a csajok a motorháztetőn. Itt minden kocsiról szól, és az is a lényeg.
Apropó, lányok is állítottak ki autót?
Egyre több lány van, aki ezzel foglalkozik, nyilván a társaság miatt is. Van itt egy Polo, egy BMW, egy S osztályú Merci és egy Honda, amit lányok hoztak. Van ízlésbeli különbség, de inkább csak a színválasztásban. Bár pár éve még divat volt minél rikítóbb színeket választani, akkor srácok is simán kijöttek pink kocsikkal.
Tehát nemtől függetlenül bárki áldozatul eshet ennek a szenvedélynek.
Ez olyan, mint a drog. Aki egyszer elkezdi, és kicsit keményebben belefolyik, az már nem tud kijönni belőle. Mindenki megfogadja, hogy többet nem nyúl az autójához, de a kicsi dolgok változtatása miatt végül elvérzik az önmegtartóztatás, így lesz az egészből életstílus. Itt a legutolsó faluból is vannak emberek. Ha van egy nagyobb találkozó, mindenki összejön, beszélget, nézelődik, tapasztalatot cserél.
Hogyan kezdődik, hogyan érdemes elkezdeni?
Jó, ha van egy kedvenc márkád, kezdőként lehetőleg olyan, amihez sok alkatrész van – mondjuk valamelyik Golf, BMW, vagy a Honda Civic. A tömegautókhoz olcsón jó minőségű alkatrészeket lehet beszerezni, rengeteg a használt cucc is. És nagyon sok minden el lehet lesni másoktól. Ahogy egyre jobban belemélyedsz, már nem akarsz a kétszázötvenedik golfos lenni, így olyan autót választasz, ami eleve ritka.
Például egy régi japán autóhoz, vagy egy 80’-as évekbeli kupé BMW-hez tulajdonképpen semmi nincsen. Mindent egyedileg kell megcsinálni rajta. Veszel egy 5-ös BMW-hez való futóművet, ami majdnem pontosan illeszkedik, de teljesen más magasságba emeli az autót. Utána beszereled az AirRide-rendszert, ami Magyarországon teljesen tiltott. Mondjuk itt az autók 70, de valójában 100 százaléka tilosban jár, de ez az elavult vizsgarendszernek is köszönhető.
Volt már bajotok ebből?
Az utóbbi időben volt már rá példa, hogy egy ilyen találkozókra kivonult a hatóság, és boldog-boldogtalant megbüntetett, sok autónak elvették a forgalmiját. Holott az az irány, amit mi képviselünk, elsősorban nem az őrültködésről szól. Ezekkel az ültetett autókkal nem lehet a városban gyorsan menni, hiába van bennük nagy motor. Eleve baromira vigyázol az autódra, nagyon peremes a gumi, mindent kétszer meggondolsz, sőt előre megtervezed, hogy merre fogsz menni. Ezekre az autókra sokkal jobban vigyáznak a tulajdonosaik, sokkal kisebb a balesetveszély. Autópályán, ha 120-szal látsz ilyeneket közlekedni, akkor sokat mondok. Ha elkezd esni az eső, sokan addig állnak bent a benzinkúton, amíg el nem áll.
Ha ennyire biztonságos, miért nehéz engedélyt szerezni?
A többségnek van egy normális kocsija, és van a szent tehén. Akárhogy nézzük, műszaki vizsgára nem viheted ezeket az autókat, előtte vissza kell alakítani olyanra, amilyet már elfogad a magyar hatóság. A vizsga után meg megint visszaalakítjuk, hogy jól nézzen ki.
Az itt felvonuló autók nem a sufni-tuning kategóriájába tartoznak, nem flexszel vannak szétvagdosva a rugóik. A futómű részei általában jónevű aftermarket gyári alkatrészek, amelyek rengeteg szabványnak és minőség ellenőrzésnek megfelelnek. Németországban ezekhez a módosításokhoz simán lehet kapni műszaki engedélyt. Nálunk ezt nagyon nehéz véghezvinni, hiába van TÜV-papír az alkatrészhez, azt engedélyeztetni kell egy magyar irodával, ami pénzért csinál egy fordítást, azt el kell vinni egy olyan szerelőhöz, aki vállalja, hogy az előírásoknak megfelelően beszereli, és azt igazolja. Aztán el kell vinni az autót egyedi építésű vizsgát tenni. Emiatt egy-két autóról tudunk, amelyiknek van ilyen vizsgája.
Rengeteg alkatrész megfelel a japán vagy amerikai minőségellenőrzéseknek, de mivel Európában ritkán használt autókhoz gyártják azokat, sokszor nem vizsgáltatják be a TÜV-vel. Vagy egy másik példa, egy nagynevű japán gyártó futóműalkatrészeit nem lehet beíratni itthon a forgalmiba, pedig ugyanez a gyár rengeteg sorozatgyártású autóhoz készít elsőszerelésű, tehát vadonatúj autókhoz futóműalkatrészeket. Így a minőségéről, és hogy megfelelő fejlesztés és ellenőrzés nélkül nem ad ki a kezéből terméket, nem lehet kérdésünk.
Ráadásul a magyarok nem olyan gazdagok, mint a külföldiek, nagyon sok használt alkatrészt vásárolnak, a jó minőségű, de használt alkatrészhez viszont már nincs TÜV-papír, mert például az előző tulaj elhagyta.
Mi lenne a megoldás?
Szerintünk kellene egy külön vizsga a tuning-autóknak, mint az OldTimereknél is van. Ahol olyan szakemberek bírálnák el az autókat, akik tényleg értenek hozzá, tudják mire kell odafigyelni, követik az alkatrészgyártókat, és gépjármű-technikai iskolát is végeztek. Ők állapítanák meg, hogy megfelelő -e az autó a közlekedésre, vagy sem. A vizsga szigorúbb lenne az átlagosnál, hiszen azt is megnéznék, hogy ami át van építve, az tényleg szakszerűen és biztonságosan van beszerelve. Ezután az itt kapott műszaki adatlappal tudna menni normál műszaki vizsgára, ahol ellenőriznék a szokásos magyar közlekedéshez szükséges követelményeket, a fékeket, a lengéscsillapítókat, a világítást, a karosszéria állapotát, és környezetvédelmi normák betartását. Ha mind a két helyen rendben találtak mindent, akkor vehetne részt a forgalomban és természetesen minden bele lenne írva a forgalmi engedélybe.
Hogyan lehet elrontani egy ültetett autót?
Elrontani a legkönnyebb, de ez minden tuning-autónál így van. Az ültetett autóknál van olyan hazai sztereotípia, hogy vágott rugóik vannak. Ha valaki így ültet, az tényleg elrontja az autó menettulajdonságait egy olyan szintre, ami megkeseríti a vezetési élményt, és nem is biztonságos. A dizájn szempontjából sokan úgy tartják, ha elkezded műanyagozni az autódat – tehát felaggatsz rá mindenféle lökhárítót, küszöböt, vagy komplett body kit-et – akkor az ízlésficamos. Abban is van jó, csak ritkább. Ha a gyári forma helyett egy olyat alakítasz ki, ami szerinted jó, az nem biztos, hogy másoknak is tetszeni fog. Viszont itt van itt olyan Mitsubishi, amin a küszöb nyilvánvalóan nem gyári, mégsem üt el az autótól, egy a típust nem jól ismerő simán gyárinak nézné.
Idén is díjaztátok az autókat. Mitől jobbak a többinél?
Ez egy nehéz kérdés, és még csapaton belül sem feltétlen van egyetértés a díjazottak kilétében. Ennyi igényes vagy egyedi gondolattal épült autó közül nagyon nehéz kiválasztani párat, ami díjat kap. Előny lehet egy új építés, esetleg egy eddig nem látott típus átépítése vagy valami olyan plusz, ami a többihez képest kirívó.
Valószínűleg szükség lesz több kategória kialakítására, mert a mostaniak már igen szűkösek ilyen résztvevői számnál. Csak példának okáért, a Static-kategória díját – amit a nem-levegős futóműves autóknak osztunk ki – idén a zöld Skoda 105-ös kapta. Nem feltétlenül azért, mert az volt a legalacsonyabb, hanem mert a fix futóművesek között neki volt a legnehezebb dolga, mivel ahhoz az autóhoz gyakorlatilag semmit nem lehet kapni üzletben, így rengeteg egyedi módosítást kellett elvégezni ennek az állapotnak az eléréséhez. És közben az autó többi részére is maximálisan is odafigyelt és tökéletes munkát végzett.
No gallery template found!
Facebook
Twitter
YouTube
RSS