Alig egy hónapja robbant ki a Katona József Színház és Gothár Péter szexuális zaklatási botránya. Gothárt, a balliberális világ egyik jelképét hosszan védte a Katona József Színház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem is. Végül a minisztérium erélyes fellépése hatására rúgták csak ki a Színművészetiről. Az M5 Ez itt a kérdés című műsorának keddi adásában Kálomista Gábor, a Thália Színház igazgatója, Apáti Bence, az Operettszínház balettigazgatója és Fáy Miklós baloldali kritikus volt a vendég.
Kálomista Gábor, a Thália Színház igazgatója az M5 stúdiójában azt mondta: bebizonyosodott, hogy nem lehet a szőnyeg alá söpörni a zaklatási ügyeket, majd felidézte, hogy nem a Gothár-ügy volt az első – összegezte az elhangzottakat az Origo.
Jöttek ezek sorban, és egyiknek sem volt igazán következménye. Ennek is perpillanat annyi a következménye, hogy Gothár Péter nem rendezhet a Katonában és nem taníthat a főiskolán. Meggyőződésem szerint egy alapos, átfogó vizsgálat ráférne már erre a szakmára, hogy ne kerüljenek elő kéthavonta, félévente, évente vagy akármilyen sűrűséggel ilyen ügyek. Ezek a belső vizsgálatok nem azt erősítenék, hogy ezek az ügyek elhalnak, hanem azt, hogy olyan büntetést vonnak maguk után, ami az elkövetőket esetleg arra sarkalja, hogy ne kövessenek el ilyen bűncselekményt
– mondta a direktor. Apáti Bence, a Budapesti Operettszínház balettigazgatója, a műsor másik vendége kiemelte: fontos lenne tisztázni, hogy hány ügyről van szó Gothár Péter esetében, kikkel és pontosan mi történt, mert erről nem tudni. Majd felelevenített egy cikket, amelyben azt írták, hogy Gothár az áldozata mögé lopózott takarásban, és mielőtt színpadra lépett volna, átkarolta és belenyúlt a bugyijába.
Azt gondolom, hogy ez már büntetőjogi cselekmény
– válaszolt Apáti Bence a műsor harmadik vendégének, a balliberális kulturális világot képviselő Fáy Miklós kritikusnak a szavaira, aki úgy látta, hogy ezek kisebb ügyek, nem történt nemi erőszak; Fáy szerint a bugyiba nyúlkálás csak becsületsértésnek számít.
Tehát ha valakinek a nemi szervébe belenyúlnak hátulról, az nem számít nemi erőszaknak?
– szegezte a kérdést Apáti Bence Fáy Miklósnak. Fáy erre olyan fejtegetésbe kezdett, ami nyugodtan nevezhető a nemi erőszak relativizálásának is.
Azért azt mindenki tudja, hogy ez nem most kezdődött. Honthy Hannát is fölcsípte egy pasas, és kitaníttatta táncosnőnek; lehet mondani, hogy ez kölcsönös belegyezés volt, de tulajdonképpen a gazdasági előnnyel visszaélve történt. Egy szegény házmesterlány volt, aki színpadra vágyott. Úgy értem, hogy a színház és a szexuális visszaélések elég komplexek és bonyolultak. Eljutottunk oda, hála az égnek, hogy ez most téma lett végre. Azért a szereposztó díványról mindenki hallott
– keveredett végül erőteljes áldozathibáztatásba Fáy Miklós, majd azt állította, hogy a színházi világ összeforrt a szexuális zaklatással; ezzel arra utalt, hogy a helyzet természetes, de azért gyorsan hozzátette, hogy ideje lenne ezt megszüntetni.
Kálomista Gábor, Apáti Bence és Fáy Miklós egyebek mellett megvitatták Nagy Ervin szerepét is az ügyben. Ismert: ő volt az, aki színészként alpári, otromba stílusban támadta a kormánypárti képviselőket, közöttük Kocsis Máté frakcióvezetőt.
Szerintem nem volt jó ötlet rálépni a művészek bütykére. Nagyon rossz ötlet volt, mert ha a kreatív energiáinkat elkezdjük használni a politika ellen, akkor nagy szarban lesznek
– fenyegetőzött korábban Nagy Ervin. Kálomista Gábor erre azt mondta, hogy őt sok színész felhívta, hogy Nagy Ervin ne általánosítson, mert ez nem minden színész véleménye, nem mindenki akar háborút, sőt, a többség békét akar.
Ha Nagy Ervin háborút akar, és ő már tényleg olyan magasságokba elért, hogy neki már nincs a művészi oldalon mit keresnie, akkor el kell mennie politikusnak és ott kell ezeket a háborúkat megvívnia
– hangsúlyozta a Thália Színház igazgatója.
Forrás: Origo; Fotó: MTVA
Facebook
Twitter
YouTube
RSS