Egy Magyarországra tartó román rendszámú tartálykocsiban elrejtőzve próbált 42, Romániában már regisztrált menedékkérő illegálisan átjutni a román-magyar határon – közölte csütörtökön a román határrendőrség.
A rakomány nélküli nyerges tartálykocsi, amelyet egy Szilágy (Salaj) megyei, 48 éves román állampolgár vezetett, szerdán 23 óra körül jelentkezett határátlépésre az Arad megyei Varsándon, a Gyula-Varsánd közúti határátkelőnél. A román határrendőrök a gyanús jármű átvizsgálásakor annak tartályában 14 férfit, 10 nőt és 18 gyereket – közöttük egy kéthónapos csecsemőt – találtak. Személyazonosságuk ellenőrzése nyomán kiderült, hogy 41 iraki és egy marokkói állampolgárról van szó: korábban valamennyien menedéket kértek a román hatóságoktól. A határrendőrök tiltott határátlépési kísérlet gyanújával indítottak bűnvádi eljárást ellenük, a tartálykocsi sofőrje ellen pedig bűnsegédlet gyanújával indult vizsgálat.
Két hónapja javasolt vádemelést a rendőrség a „Halálfurgon” ügyében
Október közepén jelentette be a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Illegális Migráció Elleni Osztály vezetője, hogy vádemelést javasol a rendőrség az Ausztriában egy hűtőkamionban tavaly holtan talált 71 ember ügyében. Nyolc ember esetében zárták le a nyomozást, ám három embert még keresnek, három bolgár sofőrt – jelentette be a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Illegális Migráció Elleni Osztály vezetője októberi sajtótájékoztatóján Budapesten.
A bűnszervezet vezetőjének gátlástalansága és kapzsisága vezetett a tragédiához
Boross Zoltán azt mondta, az elkövetők a magyar-osztrák határ átlépésekor tudták, hogy a hűtőkamionban szállított emberek már nem élnek, és, hogy a bűnszervezet afgán vezetőjének a gátlástalansága és kapzsisága vezetett a tragédiához. A szervezet valószínűleg több milliárd forintnyi bevételének útját a hatóságok nem tudták feltérképezni, arról a rendőr alezredes annyit mondott: az afgán férfi Afganisztánba küldte a pénzt, amit a társai vagy készpénzben, táskában szállítottak, vagy követhetetlen pénzátutalási rendszeren keresztül átutalták. Az autópályán hagyott teherautóban volt egy adásvételi szerződés, amely alapján kiderült: a teherautót Kecskeméten vették. A járművel hajnalban a déli határszakaszon vették fel a Magyarországra illegálisan becsempészett csoportot, majd az M5-ös, az M0-s és az M1-es autópályán haladva léptek át Ausztriába. A rendőrök 24 helyről foglaltak le 1500 órányi kamerafelvételt, így tudták rekonstruálni a teherautó útvonalát. A járművet vásárló bolgár-libanoni állampolgárt a kiszombori határátkelőhelynél fogták el, amikor megpróbált Románia felé elmenekülni. További gyanúsítottakat fogtak el a szervezet irányítójaként számon tartott afgán férfi lakásán, illetve annak környékén. Kiderült: egy már korábban bolgár sofőrök ellen indult eljárás gyanúsítottjai is ehhez a bűnszervezethez tartoznak.
Kínhalált haltak
A 71 áldozat a járműbe bezárása után legkésőbb 3 óra elteltével fulladásos kínhalált szenvedett. Az embercsempészetre szakosodott szervezet fő szervezőként nyilvántartott afgán férfi még 2013-ban érkezett Magyarországra, többször is a rendőrség látókörébe került a többi között kábítószerrel visszaélés, garázdaság és gyorshajtás miatt. Egy másik gyanúsított azért érkezett Magyarországra, mert Bulgáriában ittas vezetésért keresték. Ő szervezte a bolgár sofőrök beosztását, hangolta össze a szállításokat. A sofőrök pedig jellemzően rossz anyagi körülmények közt élő, alkalmi munkákból élő bolgár állampolgárok voltak.
Több mint 1100 menekült bízta rájuk a sorsát
A bűnszervezet működéséről azt mondta: 2015 februárjától bizonyíthatóan szinte napi rendszerességgel csempésztek menekülteket Szerbia területéről Ausztriába. Később nagyobb kapacitású teherautókat szereztek be, amelyekkel 60-80 embert is el tudtak szállítani. A nyomozók 25 szállítást bizonyítottak rájuk: ebből tízet Németországban, nyolcat Ausztriában, hetet Magyarországon derítettek fel. Szállítás közben többen rosszul lettek, elájultak a levegőhiány miatt. Az afgán főszervező a nyomozás adatai szerint a Szerbiában élő honfitársaival volt kapcsolatban, ők csoportosították az embereket aszerint, hogy kinek mi az úti célja és ők “sétáltatták át” a hajnali órákban magyar területre. A csoportokat – amelyek létszáma 7-től csaknem 100 főig terjedt – a bolgár sofőrök vették fel és szállították tovább. A szállító járművel általában felvezető és kísérő kocsi is együtt haladt.
Forrás: MTI/PS, fotó:
Facebook
Twitter
YouTube
RSS