A Parlament egyelőre nem járult hozzá a bevezetéshez, de a kerületek igen. A fővárossal közös javaslatukat éppen ma küldik meg a kormánynak. Kétlépcsős bevezetésben gondolkodnak. A javaslat értelmében Budapest közigazgatási határán belül mindenképpen fizetni kellene. A Budapest-matricáért a megyei autópályadíjhoz hasonlatosan évi 5000 forintot kellene fizetni, de a fővárosra lehetne havijegyet is váltani 450-500 forintért. Ha csak a kívülről érkezőknek kell fizetniük, akkor évi 700-800 millió forintot hozhat ez a fővárosnak, ha a Budapesten élőknek is fizetniük kell, akkor évi 2-2,5 milliárd forintra nőhet a bevétel.
A kombinált megoldás egy szűkebb belső zónát is tartalmaz a városmag körül. Ennek lehatárolása még nem történt meg, de Tarlós István főpolgármester szerint a zónahatár mindenképpen a Hungária körúton belül lesz. A belső zóna tarifája még szintén kérdéses. (Korábban 500 forintban húzták meg a határt, de februárban már felmerült a két vonaljegyes –vagyis 700 forintos verzió is. Az éves bérlet árát akkor 115 ezer forintra tennék.)
A gyorsított bevezetéssel Budapest elkerülhetné az unió által meglebegtetett kötelezettségszegési eljárást. Tarlós István mai sajtótájékoztatóján elismerte, hogy az unióval ez ügyben folytatott tárgyalások zátonyra futottak, Brüsszel ragaszkodik a szerződésben vállaltak teljesítéséhez. A főpolgármester egyébként úgy véli, hogy a dugódíj nem ördögtől való gondolat, hiszen kitűnő forgalomcsillapítási és befolyásolási eszköz, illetve a környezetvédelmi szempontok is érvényesíthetők ennek révén. Azt is méltányosnak gondolja, hogy az agglomerációból naponta ingázók hozzájáruljanak a fővárosi utak, illetve az általuk is részben használt közösségi közlekedés működtetéséhez.
Nem titkolja, hogy bevezetése jelentős politikai kockázatot rejt. De ez nem csak a főváros ügye, hiszen a beruházás 21 százalékban az államé. Ha az unió vétkesnek találja Budapestet, akkor pénzügyi korrekciót rendelhet el, ami többnyire a támogatás 5-20 százaléka. Ez a négyes metró esetében 9-36 milliárd forint visszafizetését jelenthetné. Ám nem elképzelhetetlen, hogy a kormány „bevállalja” az uniós bírságot. A főváros mindenesetre két héten belül választ vár a javaslataikra. A Parlament hozzájárulása nélkül ugyanis nem vezethető be a behajtási díj.
Az ellenőrzés módjának kidolgozása a BKK feladata lesz. Mivel a kapus beléptető-rendszer kiépítése és beüzemelése legalább 1-1,5 évet venne igénybe, ráadásul a felállításuk 3-4 milliárdot emésztene fel, a főváros vélhetőleg eltekint ettől és az autókat köztéri kamerákkal ellenőrizik majd. Az előre megváltott napijegyet a korábbi elképzelések szerint a BKK jegyautomatákból lehetne megvásárolni.
Forrás: nol.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS