A japán Aszahi söripari konglomerátum tulajdonába kerül az AB InBev által nemrég felvásárolt SABMiller öt kelet-európai érdekeltsége, köztük a magyar Dreher sörgyár. Erre azért van szükség, hogy ne sérüljenek az európai uniós versenyszabályok.
Az Asahi Group Holdings japán cég kedden megerősítette azt a lapértesülést, hogy megvásárolja az AnheuserBusch InBev nemrégiben birtokába került öt kelet-európai sörmárkáját, köztük a magyar Drehert. A cég megerősítette a Nikkei japán üzleti lapnak azt az információját is, hogy mintegy 900 milliárd jent (7,8 milliárd dollárt) fizet egyebek között a cseh Pilsner Urquell és Kozel, a lengyel Tyskie és Lech, valamint a magyar Dreher megszerzéséért. Az Aszahi a magyar, a lengyel és a cseh márkákon kívül Szlovákiában és Romániában vásárolt be.
A japán gyártó 2017 első felében – amikorra az Európai Bizottság beleegyezése is várható – tervezi lezárni az akvizíciót, amellyel globális tényezővé szeretne válni a sörpiacon. Különösen Európában számít sikerre, ahol már korábban megvette a Peroni és a Grolsch márkákat az AB InBevtől 2,55 milliárd euróért. Elemzők arra számítanak, hogy az Aszahi az Európában eladott sörmennyiség 9 százalékát fogja szállítani (leszámítva Oroszországot).
A legnagyobb megvette, majd feldarabolta a második legnagyobbat
A világ vezető sörgyártója, a belga–brazil Anheuser-Busch InBev októberben 96,2 milliárd dollárért vásárolta fel a SABMillert, a második legnagyobb sörgyártót. A létrejött új társaság a nemzetközi sörpiac harmadát felügyeli. Az AB InBev viszont már korábban bejelentette, hogy értékesíti a SABMiller magyarországi, romániai, csehországi, szlovákiai és lengyelországi aktíváit. Erre azért kényszerül, hogy elejét vegye annak a vádnak, hogy visszaél erőfölényével, és az egyesülés megsérti az unió közösségi versenyszabályait.
Egy november eleji Reuters-értesülés szerint a Mol is ajánlatot tett egy konzorcium tagjaként a sörmárkák megvásárlására. A Mol a lengyel Maspex Wadowice Group üdítőital-gyártóval és a PZU biztosítóval együtt nyújtotta be ajánlatát. A Mol nem kommentálta akkor az értesülést az MTI érdeklődésére.
Az Euromonitor adatai szerint jelenleg stagnál a 21 milliárd dollár értékűre becsült japán sörpiac, s 2019-ig nincs is kilátás számottevő növekedésre. Eközben a globális sörpiacon 8,2 százalékos bővülés várható. Az Aszahi és a többi japán sörgyártó így szinte vadássza a külföldi akvizíciós lehetőségeket, hogy csökkentsék függőségüket a hazai piactól, amelyet ráadásul még a defláció, a visszaeső fogyasztás és a népesség fogyása is visszahúz. Elemzők szerint ráadásul az Aszahi az új márkák segítségével meghódíthatja a prémiumkategóriákat kedvelő fiatal japán sörivók egy részét.
magyaridok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS