A Miniszterelnökség összeállította azoknak a Simicska Lajos cége részvételével megvalósuló nagyberuházásoknak a listáját, amelyek ügyében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) vizsgálódik – írja a Népszabadság. A tét mintegy 162 milliárd forint.
A lap úgy tudja, a kellemetlen listát rövid időn belül nyilvánosságra is hozzák, és hamarosan egyéb bejelentések is várhatók. A hivatalos közlésekre még várni kell, de a Népszabadság úgy tudja: a Miniszterelnökség az OLAF legalább hat beruházásáról tud. Az együttesen 162 milliárd forint összköltséggel megvalósuló, kifogásolt projektek listáján szerepel az M0-s autópálya M6-os és 51-es főút közti szakaszának bővítése. A két új Duna-híd és 12 kilométer hosszon új, négy sáv szélességű félautópálya megépítését az M0 Déli Ág Konzorcium végezte 34,87 milliárd forintért. A 2013-ban átadott sztráda munkáin a Közgéppel együtt dolgozott az A-HÍD, a Strabag, a Magyar Aszfalt és a Colas.
Szintén az OLAF listájára került a Szajol–Püspökladány-vasútvonal átépítése. A beruházás mindkét szakaszára a Közgép szerződött le. Az első szakaszt az SZ-K 2011 Konzorcium 49,6 milliárd, a másodikat a K-P 2011 Konzorcium 49,9 milliárd forintért vállalta. És vizsgálódik az OLAF a Záhony térségi vasúti nagyberuházások ügyében is. A 2008-ban és 2012-ben kötött szerződések alapján a Közgép Eurokapu 21 konzorciuma a projekt első fázisát 4,36 milliárd forintért végezte. A másodikat ugyancsak Simicska Lajos cége vitte végig, az Eurokapu 2011 konzorcium 13,9 milliárd forintot számlázhatott.
A kifogásolt beruházások közül a kisebbek közé tartozik a Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatorna hálózatának bővítése. A mintegy 7,8 milliárd forintos fejlesztést a Közgép a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt.-vel közösen végezte. De az OLAF vizsgálódik még egy, a Közgép által Sopronban lebonyolított 82 millió forintos építkezés ügyében is. És a Miniszterelnökség listáján szerepel a Közgép egy szolnoki szerződése is, amelynek alapján a társaság Kmd-2007 Konzorciuma 1,14 milliárd forintért dolgozott.
A szerző megjegyzi, egyelőre nem lehet tudni, mire jut vizsgálataival az OLAF. Mindenesetre szakértők szerint hazánk korrupciós megítélését is érintheti, ha a csalás elleni hivatal elmarasztaló határozatokkal zárja eljárásait. Ha ugyanis a Közgép és konzorciumainak teljes, hozzávetőleg 162 milliárdos szerződéscsomagja elbukik a megmérettetésen, a visszaéléssel érintett magyarországi uniós beruházások értéke már meghaladja majd a közösségi támogatások két százalékát.
Forrás: Népszabadság
Fotó: hvg.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS