Csütörtökön sajtótájékoztatón jelentette be a kormány, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyeztetésein kedden feljegyzett panaszokból (42 szervezetet hallgattak meg aznap) mit vesznek figyelembe, vagyis hogy hogyan korrigálják a nagy felháborodást kiváltó kibővített új útdíjrendszert.
A kormány célja: azok fizessék meg a költségeket, akik használják a gyorsforgalmi úthálózatot – mondta a kormányszóvivő. Kurucz Éva elmondta, többen, olcsóbban vehetik így igénybe az utakat, és számos település környezeti terhelése csökken, igazságosabb lesz a rendszer.
A kormányszóvivő szerint a többség elfogadta, sőt támogatja az új rendszert. Az idén összesen már több mint egymillió matricát váltottak meg az autósok. A kormány azonban tudja, hogy van a rendszeren csiszolnivaló, ezért tegnapi ülésén elemezte a próbaüzem tapasztalatait.
Fónagy János államtitkár kifejtette, az NFM kezdetektől gyűjtötte a próbaüzem tapasztalatit. Szerinte az egyeztetésen egyetértés volt abban, hogy a megyei matrica bevezetése helyes volt. Ehhez képest a Népszabadság azt írta, bekerült a jegyzőkönyvbe többek között az, hogy a Magyar Autóklub elhibázottnak tartja az útdíjrendszer kiterjesztésének koncepcióját.
A megyei útdíjmatricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megye határ utáni első csomópontig érvényesek. A szomszédos megye első lehajtójáig lesznek érvényesek, például az M1-es és M7-esnél (Fejér és Veszprém megye) a szomszédos megyék matricáival is használható lesznek az útszakaszok. Így a Budapest-Győr között közlekedőknek 4 helyett elég lesz három matricát megváltaniuk. Egy-egy matricával pedig hosszabb szakaszt lehet majd használni, illetve nem kell dupla matricát venni.
A Fejér megyei matricával elérhető lesz például Tatabánya, a csongrádival Kiskunfélegyháza vagy a hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros. A bővítés egyfajta megoldást jelenthet az M8-as, és M9-es dunai hídjainak problémájára is – mondta Fónagy. A Duna-hidak kérdését külön kezelték és vizsgálták. A kabinet úgy döntött, hogy Megyeri hídhoz hasonlóan a dunaföldvári és szekszárdi autópálya-hidak használatát és díjmentessé teszi. A Pentelei és Szent László hidakra tehát nem kell majd matrica.
Mégsem kell útdíjat fizetni majd azoknak, akik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre mennek. Ha valaki megvette a matricát, és egyébként nem használta, nem akarja használni a Pest megyei matricát, annak visszaváltják. Az M86-os autóút szombathelyi, és a 61-es kaposvári szakaszainál pedig a csatlakozó gyorsforgalmi utak megépítéséig felfüggesztik a díjfizetést.
Eltörlik az 1470 forintos szolgáltatási díjat a megyei matrciákkal összefüggésben. Azoknak tehát, akik januártól jogosulatlanul hajtottak fel, így nem kell sem pótdíjat sem szolgáltatási díjat fizetniük. Aki már kifizette, annak vissza fog járni – ennek intézésére elvileg nemcsak az átupályakezelő ügyfélszolgálatain, hanem postai úton is lehetőség lesz.
A nagycsaládosoknak (legalább négy gyermek, és kisbusz esetén) a D1 és D2 kettő közötti különbözetet törvénymódosítással áprilisra kompenzálják. A budaőrsi szakaszt és a többi budapesti bevezetőszakaszt a változások nem érintik – mondta el kérdésre válaszolva Fónagy János.
Az új szabályok február elsejétől érvényesek. Új lobbiérdekek érvényesítésére a jövőben nem lesz mód – erősítette meg Fónagy János. De a rendszert ezért folyamatosan figyelemmel kísérik a jövőben is. Hétfőtől a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül és már a héten mobiltelefonon keresztül is megvásárolható lesz, és hamarosan az eddigi 1600-on kívül még 400 helyen árusítják majd a matricákat.
Forrás: Hír24.hu
Fotó: Mandiner.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS