Reneszánszukat élik a társasjátékok, amelyekhez többségünknek kellemes gyerekkori élményei fűződnek, és ma is szívesen elővesszük őket néha. A Gazdálkodj okosan! hazai legendának számít, de ha ezen kívül kell itthoni kiadású példát mondani, akkor elakadunk. Emiatt általában külföldi, esetleg magyarra fordított társasjátékokkal játszunk, ma már viszont magyar nyelven készült társasjátékok is elérhetők, amelyek mind az általuk kínált élményben, mind kinézetre simán felveszik a versenyt a külföldiekkel. A Kard és Korona Kiadó immár több ilyet kínál.
A Kard és Korona Kiadó koncepciója, hogy az egész családnak szóló játékokat csináljanak. Úgy vélik, hogy a videojátékoknak és a társasjátékoknak is megvan a helyük a nap alatt, ezért kis hazai cégként nem akarnak és nem is tudnának konkurálni, viszont igazolja őket a társasjátékok növekvő divathulláma.
Van ebben egy kis küldetés is, hogy a virtuális valóságból kihúzva, megpróbáljuk leültetni a családokat
– mondja Lenhardt Balázs, a Kard és Korona Kiadó tulajdonosa. Mint mondja, robbanásszerűen növekszik a piac, és hihetetlen színes lett a kínálat. Ennek hátterében az áll, hogy míg korábban a társast úgy képzelték el, hogy 6-14 éves kor közötti gyerekeknek való, és a felnőttek leülnek velük egyszer-egyszer játszani, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, mostanra viszont kifejezetten felnőtteknek szóló játékok is megjelentek. Velük párhuzamosan nemzedékek léptek be ebbe a körbe, Budapesten már nyíltak társasjátékos pubok, de például az R56 forradalmi kocsmában is sokféle társasjáték közül választhatnak az asztaltársaságok; a tematikus kapcsolódás miatt természetesen a Kard és Korona Kiadó Pesti Srácok 1956 című játéka sem hiányozhat a kínálatból.
Lenhardt Balázs egyszerűen azzal magyarázza a jelenség felfutását, hogy az emberek szeretik együtt tölteni az idejüket, aminek az értékét megnövelte a virtuális valóság térnyerése.
Mert játszani jó!
A piac nagy részét persze még mindig a külföldi gyökerű, nagy vállalkozások fedik le, jellemzően viszonteladók honosítanak külföldön kitalált játékokat, és magyar szabállyal árusítják azokat. Ugyanakkor mégsincs már akkora egyeduralom, mint a ’90-es években, egy-egy jól sikerült játék sikeressé tud válni attól függetlenül, hogy nem nagy cég bocsátja ki. A 2000-es évektől meg is újult a kínálat, teljesen új játékélményt nyújtó megoldások jelentek meg, amilyenekkel mi korábban nem találkoztunk, ezek népszerűvé váltak. A társasjátékok között a zenei irányzatok sokféleségéhez hasonlóan, különböző fajták léteznek, eltérő logikai felépítéssel és játékmenettel. A kínálat már bőven meghaladta az „annyit lépünk, amennyit a kockával dobtunk” típusú játékmenetet, ennél jóval sokoldalúbb játékok egész sora elérhető.
Szeretjük az ismerős dolgokat
Idehaza persze plusz vonzerővel bírnak azok a játékok, amelyekben ismerős dolgokkal találkoznak, ráismernek az emlékeikre az emberek. Ehhez a jelenséghez tartozik, hogy a társasjátékok divattá válásával, sokan nosztalgiából is szívesen veszik elő az ágy alól vagy a pincéből a gyerekkorban megkedvelt társasjátékokat. Vannak azonban olyan újdonságok is, amelyek ismerősnek hatnak. Aki például kinyitja a kiadó első, Kard és Korona című játékának tábláját, az a régi Magyarország térképét találja ott, amelyen változatos stratégiai küzdelmet lehet vívni a XIV. század elején. Ezt sokan meg is tették, olyannyira, hogy már a második kiadás is elfogyott a magyar Trónok Harcából, ezért most nem is rendelhető.
Régen a Rizikó, a Diplomacy volt ilyesmi. Csak a mienk jobb
– magyarázza a játék rendkívüli sikerét Lenhardt Balázs. Nem is a levegőbe beszél, hiszen amíg például a Rizikóban csak a hadseregek létszámán és persze a szerencsén múlik a csaták kimenetele, a Kard és Koronában, háromféle, a történelmi szerepüket tükröző képességekkel rendelkező korabeli egységet – gyalogság, ijászok, lovasság – mozgathatunk, és még a terep is számít, ami összetettebbé teszi és alaposan feljavítja a játékélményt. Nem beszélve arról, hogy mindez a történelmi Magyarország területén zajlik.
Előre mind, pesti srácok!
Hasonló sikernek szánta a kiadó az ’56-os emlékévre igazított Pesti Srácok 1956 című játékot is, amely az egyedi játékmenetével (ráadásul három különböző bonyolultságú változatot játszhatunk vele) szintén messze elkerüli a sablonos megoldásokat.
Nincs olyan játék, amely ne adna valami pluszt. Nem akarunk korábbiakat utánozni, hanem egy olyan élményt szeretnénk adni, amilyennel még nem találkoztak
– árulja el a kiadó tulajdonosa, aki abból sem csinál titkot, hogy tanító szándék is van ezekben a játékokban. A Kard és Korona az érett középkor világát hozza közel a játékosokhoz, ismeretterjesztő kiegészítésekkel, a Pesti Srácok 1956 pedig meglepő részletességgel idézi fel a korabeli eseményeket, helyszíneket, harci módszereket, sőt személyeket.
A három különböző játékmódban a legegyszerűbb lehetőség a „felkelő játékmód”, amelyben a „bajtárs játékmódhoz” hasonlóan nem egymás ellen kell játszani, hanem együttműködve az automatizált viselkedésű ellenség ellen. A „szembenálló játékmód” a legösszetettebb és legérdekesebb, ebben a négy játékos egyike az ÁVH-sokat és a szovjeteket irányítja. A játékban barikádokat lehet emelni, valós helyszíneken valós eseményeket kell megoldani – például meghiúsítani, amikor az ÁVH fegyvereket akar becsempészni a rádió épületébe –, felhasználva az ismert felkelő hősök különleges képességeit. A nagyon sokrétű játék hangulata beszippantja az embert, és persze az sem elhanyagolható, hogy ki lehet verni benne a betolakodó szovjeteket.
Hasonló a játékmechanizmusa, mint a Pandemic-nek, amely jelenleg a világ legnépszerűbb társasjátéka, csak ez annyival több, hogy rólunk szól és itt mindig három-négy opció közül választhatunk, jóval több a variációs lehetőség benne. Emiatt az újrajátszások alkalmával sem válik unalmassá, mindig új kihívásokat kínál
– avat be a részletekbe Lenhardt Balázs. Kiemeli ezen túl, hogy az autentikus megjelenítés mellett arra is ügyeltek, hogy belekerüljön a játékba egy történelmi összefoglaló, amelyből megismerhető a forradalom és szabadságharc története.
Ismerős történetek, sokféle játékmenet
Fontos számukra, hogy ne csak a szellemi és a kreatív munkát, azaz a játékok kitalálását és megrajzolását végezzék magyarok, hanem itt is készüljenek el a játékok. A tulajdonos hangsúlyozta, hogy még mindig találkozni néha a „magyar az gagyi” előítélettel, pedig itthon is van példa az igényes kivitelezésű, jó minőségű társasjátékok legyártására. A Kard és Korona Kiadó társasjátékainak többsége száz százalékban idehaza készül, és kinézetre, tartósságra is bátran összehasonlíthatók bármely külföldivel. Mindössze egyes apró műanyagalkatrészeket kell külföldről beszerezni, továbbá kiderült, hogy micsoda közönséges problémákkal kénytelen szembesülni a hazai társasjáték-kiadó: Magyarországon nem gyártanak dobókockát. Vállalkozó kedvűek fontolóra vehetik a hazai társasjáték-ipar fellendülésével egyre növekvő piaci rés betömését.
A hazai melletti elköteleződés ékes példája a Magyar népmesék című társasjáték, amelynek a témáját igazán nem nehéz kitalálni. A népszerű rajzfilmsorozatot küllemében is megidéző játékban egyes, jól ismert meséket játszhatunk végig, emiatt egészen különböző játékmenetek vannak a dobozban. Ebben is megjelenik az önálló cselekvés, illetve az együttműködés közti dilemma, így játékelméleti gyakorlatnak sem rossz. A játék elsöprő siker volt a 2015-ös karácsonyi vásáron, azóta pedig már egy kiegészítő csomagot, valamint egy önálló kártyajátékot is piacra dobott a kiadó a Magyar népmesék mellé, mindegyiknél szintén odafigyelve a minőségi kinézetre és anyagra. A még kisebb gyerekeknek készült a Pókháló, amely azonban szintén tartalmaz egy kártyákkal kiegészített, bonyolultabb táblán játszható, taktikusabb játékmenetet.
Van még terv a tarsolyban
A Kard és Korona Kiadó legújabb reménysége a Hexpanse, amely januárban kerül a polcokra. Az Amőba logikájából kiinduló, de természetesen sokkal összetettebb játék külföldön is sikert aratott, a kreatív ötletek közösségi finanszírozására létrejött, Kickstarter nevű cégnél komoly támogatást gyűjtött össze a kiadáshoz. Ez a sci-fi hangulatú grafikával megrajzolt taktikai társasjáték lehet a jövő év nagy durranása a piacon, de Lenhardt Balázs elárulta, hogy a magyar történelem is szívügye maradt. A fejében már körvonalazódik az Egri csillagokat, valamint az első világháborút megidéző társasjáték.
A kiadó társasjátékai megnézhetők, kipróbálhatók az általuk tartott bemutatókon, ahol értékes visszajelzéseket is kapnak, a honlapján pedig szöveges és videós bemutatókból lehet megismerkedni a játékokkal, amelyek ugyanott meg is rendelhetők.
Vezető kép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS