Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből egyetlen sincs Európában, és a világon is csak pár darab hasonló van. Éppen ezért Magyarországon és Európában is úttörőnek számít a beruházás. A híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik – adta hírül a Baon.
A Bács-Kiskun megyei hírportál beszámolója szerint a pilonok deformált ellipszis alakúak, amelyek nagyon egyedivé teszik a látványt; a szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú, szabad kábelelrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A hídpilonok végső magassága több, mint ötven méter lesz. Laikus szemmel úgy néz ki, hogy sok ilyen műtárgy van, de műszaki szemmel ez a híd teljesen egyedülálló lesz. Jelenleg az alépítményi munkák folynak a hídnál. A jobb parton a pilon építésébe kezdtek, a bal parton ugyanez a munkafázis már folyamatban van. A munkálatok során szakaszosan építik fel a pilonszárakat. A vasbeton pilon a híd ellipszis alakú tartószerkezete, amin függesztőkábelek futnak majd át és azok tartják a pályaszerkezetet, amit már szintén elkezdtek építeni. Az acélszerkezetet a folyó két oldalán, a parton szerelik össze, majd innen tolják a végső helyére. Miután a folyó felett összeért a két hídrész, összehegesztik őket, és ezek együtt alkotják majd a hídpálya tartóvázát. A helyszínen segédjármokat is kiépítenek azért, hogy az acélszerkezet betolását megkönnyítsék. Amikor összeér a két oldalról betolt szerkezet, elkészült a pályalemez is és felfüggesztették a hidat a kábelekre, a segédjármokat elbontják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, amelyeknél a darupálya magassága közel hatvan méter. Az acélszerkezetek gyártásán közel negyvenen dolgoznak, az építés helyszínén pedig oldalanként negyven-ötven fő, attól függően, hogy mikor és milyen munkafázis zajlik. Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek–Tiszakürt közötti szakaszán ez a legnagyobb műtárgy; ezen kívül még hat darab kisebb alul- és felüljáró épül a közel tíz kilométer hosszú szakaszon.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezés fővállalkozója a Duna Aszfalt Kft., a Tisza-híd kivitelező alvállalkozója az A-HÍD Zrt. Az alépítményi munkarészek jelenleg közel hetvenszázalékos készültségben vannak, a teljes projekt várható befejezési határideje 2021. augusztus 31. Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik, a járványhelyzettel senki sem számolt, de ennek a hatásait egyelőre még nem lehet látni. A jelenlegi helyzetben a projekt befejezése biztosított. A járványügyi korlátozásokat betartják, folyamatos a munkavégzés, és közel ugyanolyan hatásfokon dolgoznak, mint a járvány előtti időszakban. Remélhetőleg a Tisza sem fog „beleszólni” a munkálatokba és nem lesz árvíz az építkezés ideje alatt.
Forrás: baon.hu; Fotó: Uvaterv
Facebook
Twitter
YouTube
RSS