Felépítette, majd két nap alatt a helyére tolta és lecserélte a Szolnok–Szajol-vasútvonal Tisza-hídját a Közgép Zrt. Ez óriási szakmai bravúr. Ennek ellenére az építési piac szereplői tudni vélik, hogy a kormány kedvenc mélyépítő vállalkozása kiesett a pikszisből. Utódjaként a közelmúltban feltűnő gyorsasággal tulajdonost váltó Market Építő Zrt.-t emlegetik – írja a Népszabadság. A Market Építő helyzetbe hozásának viszont egyik legfőbb akadálya, hogy a fejlesztéseknél a Közgép szakmai tapasztalata miatt továbbra is megkerülhetetlen – írja a lap, amely szerint az M0-s hárosi Duna-hídjának közbeszerzését is azért halaszthatták el, hogy ne a Közgép kapja meg a munkát.
Fideszes körökben arról suttognak, hogy a kormány a jövőben a Marketnek oszthatná mindazt, amit eddig a Közgép vitt. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közti háború csatazajában szinte fel sem tűnt, hogy a Market Építő Zrt. többségi üzletrésze új tulajdonoshoz került. Pedig az üzlet okot adhat a Közgép Zrt. jövőjét megkérdőjelező latolgatásoknak. A magasépítési piacon tavaly 38,6 milliárd forint nettó árbevétel mellett 613,7 millió forint mérleg szerinti eredményt produkáló cég 51 százalékát néhány hete ugyanis a miniszterelnök barátjaként számon tartott Garancsi István új vállalkozása, a Garhartt Invest 2014 Zrt. szerezte meg a Wallis-csoporthoz, így a korábbi vezérigazgatóhoz, egykori miniszterelnökhöz, Bajnai Gordonhoz, illetve Veres Tibor nagyvállalkozóhoz köthető Wing Zrt.-től. Bár ennek még nincs bizonyítéka, de vannak olyan hírek is, hogy valójában Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója áll a tranzakció mögött.
A Közgép lecserélése látszólag egyszerű, hiszen a Market felépítette például a Fradi-stadiont, Felsőzsolcán az árvízkárosultak lakóházait. Akár vasútvonalak, autópályák, hidak kivitelezésébe is belefoghatna. De anélkül, hogy a Market érdemeit vitatnák, szakmai körökben elismerik: nem egyszerű a Közgép helyettesítése. Simicska Lajos kezében ugyanis a cég egy évtized alatt piaca nehezen megkerülhető szereplőjévé fejlődött. Vannak olyan eljárások, amelyeket Magyarországon jelenleg senki nem tud a társaság helyett megcsinálni. Az infrastrukturális nagyberuházásoknál megkövetelt referenciák, minőségtanúsítások megszerzésére pedig öt-tíz év is rámehetett. A vállalkozás egyszerre akár száz beruházáson is dolgozhat párhuzamosan. A Közgép múlt heti mutatványa a Szolnok–Szajol-vasútvonalon a cégnek szinte rutinmunka, noha úgy cserélte ki a Tiszán a vasúti hidat, hogy a vonatok csak egy hétig nem közlekedhettek.
Kevesen tudnák ezt megismételni, ráadásul a Marketnek vagy bármely más „trónkövetelőnek” nem elég ehhez a teljesítményhez felzárkóznia. Az igazi „vizsgamunka” az M0-s autóút déli szektorában teljes szerkezetcserére váró hárosi Duna-híd lehetne. Az a feladat, amelynek közbeszerzési eljárását a fejlesztési tárca állítólag pénzhiány miatt vonta vissza, miközben a pletykák inkább arról szólnak, hogy a valódi ok: a projekt megvalósítására csak a Közgép lett volna képes, a három darab, száz méter hosszú, négy forgalmi sáv szélességű hídelem helyére tolására Magyarországon egyelőre kizárólag Simicska Lajos cége képes. Így ha a kormány a munkát másnak akarja adni, évekkel elhalaszthatja az M0-s déli pályájának befejezését – érvel a Népszabadság.
Forrás: Népszabadság
Facebook
Twitter
YouTube
RSS