A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a honlapjának megújítására tavaly 471 milliós uniós támogatást nyert, a jelek szerint azonban a portált a mai napig nem sikerült átalakítani. Pontosan ugyanaz a kép várja a látogatókat, mint korábban, ugyan frissül, de sem dizájnjában, sem fő elemeiben nem indult el az ígért félmilliárd forintos “csodaweboldal”.
Tavaly december 28-án jelent meg az a közlemény, amely szerint lezárult a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) portáljának fejlesztése. A szöveg rámutat, hogy az új oldalon a kamarai tagok kapcsolatba léphetnek a testülettel, de a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adminisztratív feladatokat is elvégezhetik. A 471 millió forintos fejlesztéshez a kamara mintegy 235 millió forint uniós támogatást nyert a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében-közölték. A honlapszerkesztő és webdizájn szakma kisebb megütközéssel értesült az összegről, ám a közlemény a következőképp fogalmazott: „Megújult a NAK portálja, a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében a testület 235 millió forintos uniós támogatást nyert az összesen 471 millió forintos informatikai projekt megvalósításához.”
Már akkor jelenidőben fogalmaztak…
„A támogatásból megvásárolt berendezéseket üzembe helyezték, és kialakították a rendszer működéséhez szükséges környezetet” – tájékoztatott tavaly a NAK, majd a közlemény – jelen időben – úgy fogalmaztott: „Az oldalon a kamarai tagok felvehetik a kapcsolatot a testülettel, testre szabott információkat érhetnek el, de a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adminisztratív feladatokat is elvégezhetik.” Hozzátették, hogy a mintegy 360 ezer fős kamarai tagság kiszolgálását a személyes tartalomszolgáltatásra is alkalmas ügyfélszolgálati rendszer biztosítja.
Aztán Gyurcsányék feljelentést tettek
2016 február 2-án a Demokratikus Koalíció feljelentést tett, azzal az érveléssel, hogy a kötelezően kamarai tagok alig 7 százalékának részvételével “megválasztott”, a DK szerint fideszes fiókintézet, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 471 millió forintot költött egy olyan honlap fejlesztésre, amely egy ingyenesen használható rendszerben készült.
Nekik azonban már volt tapasztalatuk a honlapügyekben – 200 millióért
Persze Gyurcsányéknak már volt tapasztalatuk honlapok botrányos kivitelezésében és megvásárlásában, elég, ha emlékeztetünk a kormanyszovivo.hu-sztorira. Még 2008-ban történt, hogy a Miniszterelnöki Hivatal megrendelésére – az újságírók kapcsolattartásának elősegítésére – készült egy olyan honlap, amely kétirányú videoközvetítést és videoarchívumot biztosított, és regisztrálni kellett rá. Az akkori honlap 200 millió forintért biztosította a szocialista kormánnyal kapcsolatos általános információkat és szöveges híreket, sőt – bár nem túl jó minőségben -, de pár újságíró számára valós időben mutatta a kormányszóvivők sajtótájékoztatóit. Persze sokan arra mutattak rá, hogy átverés, és az akkori ellenzéki párt, a Fidesz igen komolyan tiltakozott.
De vissza a mára!
A NAK főigazgatója, Darabos Tamás szerint nem csak egy honlapról van szó. Ezért a pénzért ugyanis nemcsak egy weboldalt, hanem egy portálrendszert is kapott az intézmény, ami elektronikus ügyfélszolgálatot, személyre szabott hírszolgáltatást kínál a klienseknek. A portál mögött támogató folyamatok, adatbázisok, e-iroda, ügyfélszolgálati rendszer rejlik, amely élesítése után egyszerre több tízezer felhasználót lesz képes kielégíteni – mondta Darabos. A kamara mindezek mellett azzal is érvelt, hogy közbeszerzési eljáráson választották ki a három legolcsóbb ajánlat közül a legjobbat. Ezek után február 4-én azt közölték:
Az új oldal csak néhány hét múlva élesül, addig is a régi honlap működik
Azóta sok új bejegyzés jelent meg, sőt egy februári keltezésűben arra is felhívják a figyelmet, hogy az ekaer.nak.hu címen már elérhető a kamarának az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerrel (EKÁER) kapcsolatos internetes oldala. Az azonban hamar kiderült, hogy az említett honlapon a legfrissebb bejegyzés tavaly júniusi.
Szörföztünk egy kicsit a honlapon….
Van egy srceen shot-unk arról, miként nézett ki a NAK honlapja január 11-én. A fotó az internet wayback machine nevezetű alkalmazásával készült, amely bizonyos időközönként rögzíti az internetes honlapok képeit. A mellékelt fotón szinte ugyanaz látható, mint amit mostanság készítettünk, így kijelenthető: két hónap alatt külsőleg semmit nem változott a csaknem félmilliárdos honlap.
A belső ügyfélkapu sem tűnik webkánaánnak
Aztán megnéztük, milyen komoly belső lehetőségeket használhatnak fel a kamarai tagok. A belépéskor egy a honlap igen primitív dizájnjához illő belépési üzenet vár, ahol is felhívják a figyelmet arra, hogy 2015 augusztus 15-ig (!) van a tagoknak önrevízióra lehetősége. Ez sem tűnik túl friss bejegyzésnek…
Nem lenne etikus, ha munkatársaink nem néztek volna bele a belső honlap kiszolgálási lehetőségeibe, vagyis abba, amit akkor a következőképp fogalmaztak meg: “a portál mögött támogató folyamatok, adatbázisok, e-iroda, ügyfélszolgálati rendszer rejlik, amely élesülése után egyszerre több tízezer felhasználót lesz képes kielégíteni.Azonban a jelek szerint itt sem történt még meg a várva-várt frissülés.”
Nos egy kamarai tag segítségével beléphettünk az exkluzív szolgáltatások paradicsomába és a következő “támogató folyamatokat” találtuk:
Megnéztünk egy másik belső honlaprészt is…
A NAK honlapja például arra is alkalmas, hogy felvezessék, milyen növényeket termeszt a gazda, vagy milyen növénytermesztési osztályba tartozik például az “egyéb adatok” menüpont alatt. “E-irodát” egyelőre még nem találtunk.
A HírTv által megkérdezett szakértő a következőképp fogalmazott január 28-án: „Általában ilyen nagyon-nagyon drága oldalakat nagyon komoly adatbázissal szokták létrehozni, vagy olyan háttéranyaggal ami nagyon nagy biztonságot igényel. Mivel a biztonság nagyon sokba kerül, így az kerülhet sok pénzbe is, és mivel itt egy kormányzati portálról van szó, ott meg a biztonság az első számú szempont, de hogyha a másik oldalról nézzük, már nem indokolt ez az ár, mert maga a weboldal a funkcióját tekintve, a kinézetét és magát a felhasználóbarát részét nézve még hagy maga után kívánnivalót”. Az online marketing szakértő hozzátette: „jelentős összeg mehetett el a szoftverek és a tárhelyek megvásárlására, szerinte azonban ezt olcsóbban is ki lehetett volna hozni.”
De mennyibe kerülhet egy nagyon nagy honlap?
Utánanéztünk egy nemzetközi cég árajánlatának és összehasonlítási összegeinek, a következőt találtuk:
“Large website conversions to an out-of-the-box, mobile-responsive website with no additional enhancements:
Planning / UX – $1,200 – $2,400 *and up
Visual Design – $2,400 – $3,600 (some visual design elements will need to be modified due to mobile responsive specifications)
Content Support/ Migration – $600 – $1800
Programming – $7,500 – $15,500
Client Training / Documentation – $600 – $1800
Testing and Launch – $2,400 – $4,800
Total Cost: $14,700 – $29,900 *and up, depending on Requirements”
Az összeg tehát forintban: 8.491.600 forint volt – 284 forintos dollár árfolyam mellett, maximális esetben.
Egy másik összehasonlítási esettel is számoltunk, ott 21050 dolláros 5.978.200 forintos árat kaptunk.
Bemértük egy nemzetközi cég felmérőjével a jelenlegi honlapot:
A NAK honlapja 11 ezer dollárba kerül a siteprice.org számításai szerint jelenlegi állapotában, amely 284 forintos dollár árfolyamon 3.124.000 Forint, ami továbbra sem tűnik jelentős összegnek.
És végül itt van a NAK honlapja március 29-én:
Még mindig ugyanolyan.
Forrás, fotó:PS.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS