Az állam ma már felelősséget vállal az iskolák fenntartásáért, fejleszti azokat, és a pedagógusoknak is kiszámíthatóbb életpályát nyújt – hasonlította össze az elmúlt nyolc esztendő oktatási eredményeit a balliberális időszakkal az Emmi oktatásért felelős államtitkára. Bódis József a Magyar Időknek úgy fogalmazott: a nemzeti kormány számára a gyermek érték, ezért 2019-ben még több támogatás jut nevelésre, oktatásra.
Minden elemében nagyobb figyelem irányul az oktatásra az elmúlt nyolc évben a balliberális kormányok időszakához képest – ezt mutatják a 2010 óta elért eredmények is. Ez már a jövő évi költségvetésben is látszik, hiszen jövőre 159 milliárd forinttal többet fordítunk oktatásra: miközben az ezzel kapcsolatos kiadások 2010-ben nem érték el az 1572 milliárd forintot, az összeg 2018-ban már meghaladja a 2000 milliárdot – nyilatkozta a Magyar Időknek Bódis József.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatásért felelős államtitkára hozzátette: érdemes összehasonlítani, hogy 2019-ben 587 milliárd forinttal több jut oktatásra, mint a baloldal által utoljára benyújtott, 2010-es költségvetésben.
A megfelelő tudás, képességek és kompetenciák megszerzése már óvodáskorban megkezdődik. Az óvodai nevelés hátránycsökkentő szerepét tekintve ezért is jelentett nagy lépést 2015-ben a kötelező óvodai nevelés bevezetése hároméves kortól – idézte fel az államtitkár. Az intézkedés célja, hogy a gyermekek, köztük a hátrányos helyzetűek, minél korábbi életkorban kapcsolódhassanak be az óvodai, intézményes nevelésbe. Az eredményes iskolai teljesítmény alapja az óvodai felkészítés minősége, ezért a kormány nagy figyelmet fordít az óvodai intézményrendszer komplex és professzionális fejlesztésére – tette hozzá.
Bódis József úgy véli, hogy az ellenzék 2010 előtt nemcsak az oktatás területétől vont el százmilliárdokat, de a településeket is 1300 milliárdos adósságba hajszolták, részben éppen az iskolákkal összefüggésben. Az iskolák fenntartásának terhét egyszerűen a településekre hárították, ezért több száz településen zártak be iskolákat, több mint 381 helyen vonták meg a diákoktól a helyben tanulás lehetőségét, ezzel párhuzamosan 15 ezer tanárt bocsátottak el, és elvettek a pedagógusoktól egyhavi bért is.
Ezt igyekezett helyreállítani a kormány. 2010 óta pótoljuk az oktatástól korábban elvett pénzeket, és az állam ma már felelősséget vállal az iskolák fenntartásáért, fejleszti azokat, és a pedagógusoknak is kiszámíthatóbb életpályát nyújt. Jelenleg is országszerte megújulnak és épülnek az óvodák, iskolák.
Csaknem 150 településen épül tanterem, tornaterem vagy tanuszoda, további több mint félezer iskolában pedig felújítások, nyelvi és informatikai fejlesztések kezdődnek
– mondta a szakpolitikus.
Ismertette azt is, hogy a Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra-fejlesztési Programnak köszönhetően 2014–2017 között 38,7 milliárd forintból 78 iskola újulhatott meg, amelyből 25-öt már átadtak, további 45-öt pedig várhatóan hamarosan befejeznek. Emellett ötszáz iskolát érint a most zajló iskolafejlesztési program: 2010 és 2015 között mintegy 100 milliárd forint uniós támogatást fordított a kormány erre. 527 iskola korszerűsítése 1-3 éven belül zárul le, ez 200 ezer gyereket, a tanulók 21 százalékát érinti.
A pedagógusok továbbra is megbecsülésre, párbeszédre, megújuló iskolákra és az oktatás színvonalának emelésére számíthatnak.
A pedagógiai munkát és a pedagógusok megbecsülését a polgári kormány anyagi ösztönzőkkel is segíti:
2013 és 2017 között a rendszerváltás óta a legnagyobb pedagógusbér-emelést valósította meg, átlagosan 50 százalékkal emelkedett a pedagógusok bére
– fogalmazott az államtitkár.
Forrás: Magyar Idők; Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS