A napokban formálódik hivatalos kormány-előterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán csoport által kidolgozott, tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció – mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián, csütörtökön, Budapesten.
Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte: a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek. Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV–Volán csoport finanszírozását, és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.
Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani
– fejtette ki. Ugyanakkor az államtitkár jelezte: “a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt”.
Ez azt jelenti, hogy a MÁV–Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására
– mondta. Közölte: a MÁV–Volán csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot. Nagy Bálint elmondta: a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik XXI. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját. Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része “mára elérte a nyugdíjkorhatárát”.
Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították, mint a világjárvány, az ukrajnai háború, az energiaválság, a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya
– tette hozzá az államtitkár. Úgy vélte, hogy Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt.
Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat, és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat
– mondta Nagy Bálint.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Bruzák Noémi
Facebook
Twitter
YouTube
RSS