Az utóbbi fél-egy évben elárasztotta a hamis motorolaj a magyar piacot. A hamisítás évek óta zajlik, a csalók változatos módszerekkel dolgoznak, de egyelőre nincs tökéletes megoldás ellenük. – írja a Totalcar.
Egyelőre sem a megkeresett olajcégeknek, sem a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak nem érdeke, hogy olajügyben a nyilvánosság elé álljon. Nagy erőkkel nyomoznak az ügyben, és nem akarnak helyzetjelentéssel kedveskedni a bűnözőknek. A NAV az elmúlt félévben több autósboltban is talált hamis termékeket az ellenőrzések során, eddig összesen 10,5 millió forint értékben. Az olajcégek bevonásával és ügyvédekkel járják a boltokat, próbavásárlásokat végeznek.
Dr. Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a Magyarországon évente hivatalosan eladott ötvenezer tonna kenőolajon felül legalább húszezer tonnányi származik ismeretlen forrásból. Ez a húszezer tonna, vagyis nagyjából huszonnégyezer köbméter (24 millió liter!) persze nem feltétlenül hamisítvány, és sajnos nem is feltétlenül csak ennyi. A főtitkár a Totalcarnak elmondta, az ellenőrizhetetlen körülmények közt forgalomba hozott termékek közt eredeti is lehet, amely után az eladó sem a literenként száztizenkét forintos termékdíjat, sem a huszonhét százalékos áfát nem fizeti meg. Wilde hozzáteszi, jelenleg becsületkassza jelleggel működik a termékdíj, amit nem minden piaci szereplő érez kötelezőnek.
Gablini Gábor a GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége) elnöke már 2012-ben nagyüzemi motorolaj-hamisításról beszélt. Akkor úgy nyilatkozott az MTI-nek, a kenőanyag-piac forgalmának ötven százalékát is eléri a hamisítványok aránya. Ezek nemcsak olcsó alapolajak lehetnek, hanem kenőzsír hozzáadásával és szűréssel újjá varázsolt fáradt olaj is. Utóbbi akár egy csereperióduson belül súlyos károkat okozhat a motorban. Gablini szerint mostanra ez az arány minimum hatvanöt százalékra emelkedett. Az elnök úgy látja, a csalók egyre jobb minőségben képesek reprodukálni az ismert márkák flakonjait és címkéit, vagyis valószínűleg beruháztak a szükséges nyomdai- és palackozó-technológiába is.
Nem csak a bolti termékeket érinti az ügy. A GÉMOSZ tapasztalatai szerint a csalók ráálltak a szervizekben található 208 literes üres hordók felvásárlására. Az autószervizeknek szánt kiszereléseket általában nem látják el nehezen hamisítható jelöléssel, így még több pénzt lehet velük fogni, és a lebukás esélye is kisebb. Az úgynevezett nagy hordókat üresen, darabonként hatezer forintért felvásárolják, ismeretlen minőségű lengyel és montenegrói olajjal újratöltik, majd eladják az eredeti termék reális piaci áránál olcsóbban.
A pusztán a kitöltött olaj szemrevételezésével képtelenség megállapítani, hogy egy termék eredeti-e vagy hamisítvány. A motorolaj minőségének meghatározására nincs egyszerű módszer, vagy hordozható készülék. A Mol-Lub laboratóriumában több tucat lépésből álló tesztet végeznek a mintákon, a szolgáltatás lakossági ára körülbelül tizennyolcezer forint. A szakember szerint a friss minta eredetét nagy biztonsággal ki lehet deríteni, de a már motorba töltött, kipufogógáz-származékokkal és korommal szennyezett olajról nehéz minden kétséget kizáró módon eldönteni, valóban márkás, a csomagoláson feltüntetett termék-e vagy valamilyen olcsó kenőanyag. Márpedig egy nem megfelelő olaj jelentős károkat okozhat. Egy pár ezer forintos spórolásnak is könnyen lehet többszázezer forintos motorhiba a vége.
Az Ásványolaj Szövetség és a GÉMOSZ is egyetért, hogy az olajhamisítást terjedését csak a vonatkozó törvények módosításával lehet megfékezni. A két szervezet vezetője szorgalmazza, hogy a kenőanyagokat is vonják be a jövedéki törvény hatálya alá, mert amíg ez nem történik meg, a hamisítóknak, illetve az alternatív forrásból származó, de eredeti motorolajokat az áfa és a termékdíj megfizetése nélkül forgalmazó zugkereskedőknek sem kell igazán félniük a lebukástól.
A teljes cikk a Totalcar.hu-n olvasható. Fotó: totalcar.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS