Költségvetési csalás gyanúja miatt nyomozást indított a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont Kft. és Mahir Cityposter Kft. ügyletei miatt – értesült a Magyar Idők. A lap úgy tudja, a közérdekű bejelentés nyomán megkezdett eljárás összefüggésben van a Jobbik plakátkampányával. Közben a NAV megerősítette, hogy egy reklámpiaci gazdálkodó ellen folytat büntetőeljárást közérdekű bejelentés alapján. A pénteken kipattant botrányra végül a Jobbik is kénytelen volt reagálni. Mint azt Jakab Péter, a párt szóvivője közölte a Jobbik áprilisban 2468, májusban 2322, júniusban 2224 felületet bérelt plakátjai számára. A szóvivő kiemelte: a szerződő cégek adóbevallásaira nincs rálátásuk, “de azt minden hozzáértő tudja”, hogy a magyar adórendszerben nincs rendszeresítve olyan bevallás, amely egy reklámcég esetében az értékesített plakáthelyek “vagy egy pékség esetében az eladott zsömlék számát tartalmazná”.
A hatóság gyanúja szerint az említett két cég megtéveszthette a NAV-ot azzal, hogy lényegesen kevesebb hirdetési felületet vallott be annál, mint amennyit valójában a Jobbik rendelkezésére bocsátottak. Ha ez tényleg így történt, nyilvánvaló, hogy a szolgáltatás értéke, költsége, valamint a Jobbiknak nyújtott kedvezmény is lényegesen nagyobb az eddig közölt adatoknál, és a volt APEH-elnök két cége az adóbevallási vagy adófizetési kötelezettségének csak részben tett eleget, azaz költségvetési csalást követhetett el. A hatályos jogszabályok alapján a szóban forgó bűncselekmény alapesetben két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető, ám minősített esetben a büntetési tétel elérheti a tíz évet. Emlékezetes, a Jobbik április 1-jén indította el országos plakátkampányát. A párt prominensei kezdettől fogva ellentmondásosan nyilatkoztak a kormányellenes akció részleteiről. Ami például a plakátok számát illeti, 2000 és 2500 darab között számos variáció hangzott el vagy jelent meg a sajtóban – emlékeztet rá a Magyar Idők.
Végre kiderülhet az igazság
Vona Gábor, a Jobbik elnöke egyszer 2500-at, egy másik alkalommal 2468-at mondott. Szabó Gábor pártigazgató 2468 plakátról beszélt, akárcsak Mirkóczki Ádám szóvivő, de utóbbi azt is jelezte, hogy májusra kevesebb, csak 2340 körüli plakátot helyeztettek el a Mahir és a Publimont felületein. A Jobbik sajtóosztálya viszont durván lefelé kerekítette ezeket, amikor 2000-es számot adott meg egy közleményben. A rendelkezésre álló adatok szerint azonban a fent említett mennyiségek nem felelnek meg a valóságnak, és a Jobbik plakátjainak száma mindkét hónapban mintegy ezerrel nagyobb lehet. A büntetőeljárás szempontjából ennek azért van különösen nagy jelentősége, mert a párt képviselői többször leszögezték, hogy a piaci szokásoknak megfelelő szerződést kötöttek Simicska cégeivel. Jakab Péter, a Jobbik szóvivője is kiemelte egy nyilatkozatában, hogy nem azért esett a választásuk a Mahirre és a Publimontra, mert valamiféle kedvezményt kínáltak, hanem mert velük tudtak megállapodni.
Havonta legalább félmilliárdba kerülhetett a Jobbik kampánya
Ha a Jobbik számaiból indulunk ki, és mondjuk 2300 plakáttal számolunk, akkor havonta megközelítőleg félmilliárd forintba kerülhetett a párt kampánya – a gyártási költségek, valamint a hirdetőoszlopokon elhelyezett és az úgynevezett citylight, vagyis a buszmegállókban kifüggesztett hirdetmények nélkül. Ezeket a tételeket is figyelembe véve a kormányellenes akció havi költségigénye már 700-800 millió forintra kúszik fel, hiszen a 2300 óriáspakát legyártatása körülbelül 6,5 millió forint lehet, 250 citylight plakáté negyedmillió, 100 darab, oszlopon elhelyezhető hirdetményé pedig 2 millió. Az utóbbiak esetében a hirdetési felület ára egy hónapra nagyjából 40, illetve 23-24 millió forint lehet. Mint említettük, a kampány a harmadik hónapjába lépett, ami azt jelenti, hogy a pártnak már legalább 2 milliárd forintjába került az akció. Kérdés azonban, hogy ezt miként tudták finanszírozni.
A Jobbik elzárkódik a válazadás lehetősége elől
A Magyar Idők, több más médiumhoz hasonlóan megkereste a párt sajtóosztályát, hogy a közérdekű adatigénylés lehetőségével élve megtudják: mennyibe került és milyen forrásból finanszírozta a Jobbik a kormány lejáratását célzó kampányát. Schön Péter, a párt gazdasági igazgatója szerint azonban a lap által igényelt adatok nem közérdekűek, mindössze annyi derült ki az elmúlt hetekben, hogy az óriásplakátokat részben megtakarításból, részben folyószámlahitelből finanszírozták, konkrét összeget viszont a kampány végéig nem volt hajlandó elárulni. A hírek szerint azonban a Jobbik mindössze 150 millió forint hitelt vett fel, ami töredéke a kampány költségeinek.
Hollik: „összevissza” beszél a Jobbik
Közben Hollik István, a KDNP országgyűlési képviselője pénteki sajtótájékoztatóján, Budapesten kiemelte, újabb korrupciógyanús ügy bukkant fel az ellenzéki oldalon. A „Jobbik-Simicska korrupció” pedig a politikus szerint milliárdos méreteket ölthet.
Úgy vélte, a Jobbik “összevissza beszél” a plakátok számáról és arról, hogy mennyi ideig bérelte a felületeket. Vona Gábor 2500 plakátról beszélt, de akár ezerrel is több lehet ennél – mondta. Hozzátette:
„a pártelnök áprilisban azt nyilatkozta, hogy egy hónapra bérelték a plakáthelyeket, ehhez képest ma még ugyanúgy láthatók a plakátok mindenhol.”
Hollik István hangsúlyozta: már harmadik hónapja nagyjából 3500 plakáthelyet adhatnak a Jobbiknak. A Jobbik szerint a piaci szokásoknak megfelelő szerződést kötöttek, ami azt jelentené, hogy három hónapra ennyi plakáthely értéke mintegy 2,5 milliárd forint – magyarázta. Hozzáfűzte:
„a Jobbik tavalyi költségvetési támogatása viszont 476 millió forint volt, a mostani kampány értéke pedig az ötszöröse ennek.”
A képviselő kiemelte: a Jobbik máig titkolja a szerződés valódi összegét, és hallgatnak arról is, hogy fizetnek-e egyáltalán Simicska Lajosnak vagy kapnak-e kedvezményt. Nemcsak a költségvetési csalás, hanem a tiltott pártfinanszírozás gyanúja is felmerül az ügyben – vélekedett. Hollik István azt mondta: Vona Gábornak végre színt kell vallania, hogy hány plakátot helyeztek ki és mennyi időre, továbbá mekkora volt a szerződés értéke.
“A legnagyobb korrupció Magyarországon, hogy Simicska Lajos egyszerűen megvette a Jobbikot”
– fogalmazott, megjegyezve: szigorítani kell a pártfinanszírozást. Kérdésre a politikus arról is beszélt, hogy a sukorói ügy bizonyítja: “Gyurcsány és a szocialisták követték el minden idők legkorruptabb kormányzását”. Ugyancsak kérdésre közölte: az, hogy egy volt szocialista miniszter védi azt a bevándorlót, akit terrorcselekmény bűntettéért elítéltek, nyilvánvalóvá tette, hogy a baloldal bevándorláspárti. Hollik István végül arra is kitért, hogy Magyarországnak több aggálya is van az európai ügyészség felállításával kapcsolatban, és nem véletlen, hogy több nagy régi tagállam sem támogatja ennek létrehozását. Uniós szinten is meg kell tenni mindent a korrupció ellen, de vannak más intézmények, amelyek hasonló tevékenységet végeznek, így jobb lett volna a már létező intézményeket megerősíteni – vélte.
Forrás: Magyar Idők, MTI, Fotó: 888.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS