Múlt szombaton vizsgáztak azok a diákok, akik olyan középiskolában szeretnének szeptembertől tovább tanulni, ahol megkövetelik a felvételit. De nem csak ők mérettettek meg, a 6-és 8 osztályos gimnáziumba tartók is. A nyolcadikosoknak összeállított feladatsorokat néztük meg szaktanárok segítségével. Ők egyöntetűen úgy nyilatkoztak, abszolút megugorható volt az idei központi felvételi. Aki készült, annak nem okozhatott túl sok fejtörést a megoldás sem matekból, sem magyarból.
A feladatsor struktúrája és elgondolása megegyezik az előző évekével. Egy olyan feladat volt, amely nem szokványos – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak egy matematika szakos tanár. Kifejtette az idei 14 éveseknek szánt tesztlapon azt az egy példát leszámítva, nem kértek olyat, ami korábban nem volt. Maga a feladatlap mind a mérésre, mind a differenciálásra alkalmas, mert a feladatok egy része, gyakorlással elsajátítható volt. Ahogy azt sejteni lehetett, volt definíció, mértékegységgel-és testtel kapcsolatos példa, grafikonelemzés, geometria és szöveges egyenlet is, utóbbi az általunk megkérdezett tanár szerint jóval könnyebb is volt a korábbiakhoz képest.
Eddig mindig bonyolult szöveges feladatból kellett egyenletet írni, de azzal, hogy most belerakták egy négyszögbe, segítettek a gyerekeknek, mert egy négyszög belső szögeinek értékét, nyilván mindenki tudja
– fogalmazott. Az arányosítási feladat már komolyabb odafigyelést igényelt, ott ugyanis olyan kifejezéssel találkoztak a diákok, mint a “rőf“. Maga a megoldás azonban nem volt nehéz, de a szöveg egy kicsit becsaphatta a gyerekeket. A 8-as feladatnál kérdeztek olyat, amihez komoly elemi tudásra volt szükség, és az utolsó kombinatorikai feladat az, ami az elmúlt években nem került elő. Nagy valószínűséggel, ennek a feladatnak a megoldási hányada átlagon aluli lesz. A mostani, egy közepesen erős feladatsor volt, amelyre az előző évek feladatsorainak gyakorlásával, könnyűszerrel föl lehetett készülni és alkalmas arra, hogy differenciálja a különböző képességű gyerekeket – fogalmaztatott a pedagógus. Az idei 8-ik osztályosoknak készült matematika felvételijének megoldókulcsát itt találja, a 6-és 8 osztályos gimnáziumba készülőknek szánt feladatlapokat és megoldásaikat pedig itt.
Nem volt nehéz a magyar sem
Szinte minden feladattípus előfordult már, illeszkedik a tananyaghoz: szóalkotás betűk helyes sorrendbe rakásával, közmondások , szófajok, szóelemek, helyesírás, szövegértés. Ami újnak vagy kicsit másnak hatott, hogy volt gesztusnyelvre, a gesztusok értelmezésére vonatkozó kérdés, illetve költői, azaz metaforikus szöveg értelmezése – közölte az általunk megkérdezett magyar tanár. A tanulóknak a fogalmazáson kívül szinte alig kellett önállóan írni, helyette a szövegből vagy előre megadott válaszokból kellett kiválasztani az odaillőt.
Néhány feladat konkrétan „fordítva” működött. Nem a diákok nevezték meg adott szó szófaját, szóelemeit, mondatrészek elemzését, hanem a szövegből kellett kikeresni az adott nyelvtani kategóriának megfelelőt.
Néhány feladat egy kissé összetettebb volt: pl. ahol a szó szófaja mellett további szempontokra is kellett figyelni, hogy eljussanak az egyetlen jó megoldáshoz, illetve amikor a tárgy felismerését nehezítette, hogy tárgyrag nélküli szó volt a tárgy, vagy egy mondatban kettő is volt. A tanárnő szerint egyszerű volt a közmondásokra vonatkozó kérdés is. 2-2 közmondás volt összevegyítve és rekonstruálni kellett az eredetit. Ebben a formában lényegesen egyszerűbb volt a diákoknak felidézni a közmondásokat, hiszen a fele már megvolt. A feladatlap irodalmi szövegekkel készült, de ezek viccesek, gyerek korosztályhoz illőek voltak. A fogalmazási feladatban pedig pro és kontra érveket vártak a facebook-os kapcsolattartásról.
Ez annyira a gyerekek életének része, hogy nyilván nem kellett sokat gondolkozniuk a véleményükről. Jó az, hogy ellenérveket is kellett írniuk, így árnyalt gondolkodásra késztetett ez a feladat.
– fogalmazott a pedagógus a nyolcadikosok feladatlapjáról.
Az idei magyar központi felvételi megoldását itt találja, míg a 10-és 12 évesek feladatsora és javítókulcsa itt érhető el.
Idén 402 intézmény 514 helyszínen szervezett vizsgát. A 9. évfolyamos iskolák írásbelijén mintegy 54 200, a 6 évfolyamos gimnáziumi írásbelin csaknem 8000-en, a 8 évfolyamos gimnáziumi írásbelin mintegy 6000-en vehettek részt. Aki valamilyen okból szombaton nem tudta megírni, az január 26-án lesz pótolhatja.
Címlapfotó: akg.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS