Sok elborult trenddel találkoztunk már a közösségi médiában, de úgy tűnik a z-generációs fiatalok mindig előrukkolnak valami újdonsággal. Nincs elég nézettséged? Imitálj autóbalesetet!
Pár napja került fel a TikTokra egy videó, amiben egy lány véletlenül éppen akkor vette elő a telefonját és kapcsolta be rajta a kamerát, amikor a kocsijába tolatott egy másik autós. A videó már 5 millió lájknál és majdnem 27 millió megtekintésnél jár. A csatornán ez volt az első videó – azóta is csak 2 videóval bővült a paletta – tehát elég egyértelmű, hogy a profilt is csak azért hozta létre ez a lány, hogy feltehesse az “autóbalesetét”. Oké, rendben tegyük fel, hogy ez tényleg egy “jól időzített” pillanat volt, de már az elég beteg elgondolás, hogy valaki egy ilyen videóra építsen magának közösségi média profilt. Na de a TikTok közösségének ez nem volt elég. Megérkezett a magyar tinik kedvenc npc-je, a luxuséletet élő WhisperTon, aki ha hiszitek ha nem, előadta ugyanezt a mutatvány Los Angelesben a bérelt Teslájával.
A videó egy az egyben lemásolása az eredeti, amerikai verziónak. Ton videója már szintén átlépte a milliós megtekintést. Fanok ezrei kérdezik kommentekben a TikTok-sztárt a hogylétéről ezután a “baleset” után, az alkotó azonban csendben van. Úgy tűnik nem esett nagy baja Toncsinak, a következő videójában már egy limitnélküli vásárlásról készített videót az irigykedő követőinek, úgyhogy mindannyian megnyugodhatunk.
De vajon mi is volt a célja Tonnak ezzel az akcióval? A figyelemfelkeltésnek és a nézettségvadászásnak már tényleg nincsenek határai? Autóbalesetet imitálni a követőkért? Tényleg itt tartunk? Igen. A szomorú helyzet az, hogy ez a “trend” még nem is a legdurvábbak közé tartozik, amit valaha kitaláltak. Emlékszünk rá, amikor kisgyerekek haltak bele abba, hogy víz alatt háton fekve énekeltek, mert elterjedt egy ilyen trend a TikTokon. Tavaly vált trenddé például az úgynevezett “blackout challenge”, amely során a résztvevők addig tartották vissza a lélegzetüket, amíg el nem veszítették az eszméletüket. Ez a kihívás is több fiatal életébe került.
Most autóbalesetet imitálnak. Hol itt a határ és ki fogja felelősségre vonni ezeket a milliós követőtáborral rendelkező influenszereket a tetteikért? A helyzet az, hogy senki. A szülőkön kívül ugyanis senki nem tudja megóvni a gyerekeket ezektől a káros tartalmaktól a TikTok szerint ugyanis ez teljesen rendben van. Hagyják működni mert nézettséget és ezzel bevételt szerez a platformnak. Ördögi kör, aminek soha nem lesz vége, ha rajtuk múlik.
Forbes címlap és Whisperton
Forbes címlapra kerültek a legjobban kereső magyar influenszerek, akik közül az egyik – meglepetés – az imént említett WhisperTon lett. A magyar Forbes elkészítette a magyar tartalomgyártók top 20-as listáját, nézzünk párat a listából. A toplistában szerepel a The VR, amely nyolc csatornával, több mint hárommillió feliratkozóval rendelkezik. A We Are Media Tech Bt. 2021-ben 108 millió forintos árbevétellel és 38 milliós profittal zárt, a platformot üzemeltető srácok szerint a tavalyi számok pedig még jobban sikerültek. Őket követi Pamkutya, a híres testvérpár, akik a több tízmilliós nézettségű slágerparódiákat átvitt értelemben, a netes popkultúrában alighanem ikonikussá váló narancs és fekete kabátot pedig szó szerint levetkőzve Márk és Norbert utazós-tudományos videókra cserélte a sikerreceptet. Ügyesen, amit a Samsung jól fizető szponzorszerződéssel honorál. A ragsor következő influenszere Whsiperton, akiknek a pénzteremtő képességét jól mutatja, hogy a szponzorált tartalmak – köztük a Nike, a Burger King vagy a La Roche-Posay promói – is igen hatékonyan futnak.
De mitől lehet sikeres egy influenszer manapság? Az ügynökségek, vállalatok sokkal inkább fókuszálnak az elérésre és az impressziókra (hányszor látták a tartalmad). Valamint arra, hogy egy-egy posztot a követőbázis hány százaléka lájkolja, kommenteli vagy osztja meg. A számok mellett egyre fontosabb kritérium az is, hogy mennyit hirdet az adott influenszer. A konkurens márkák promózása magától értetődő módon kizáró ok, de az ügynökségek már egyre inkább figyelnek arra is, hogy mennyi szponzorált tartalommal aggatja tele valaki az Instagram-profilját vagy TikTok-videóit. Hiszen az, akinek minden második posztja valamelyik fogyasztói márkától való indokolatlan hanyattvágódás, kevésbé tudja hitelesen és eredményesen hirdetni a huszadik terméket.
A Forbes összegzése szerint 2023-ban az ügynökségek egyre nagyobb elköteleződéssel számolnak az influenszermarketinggel: mára mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy egy TikTok-videóval akár nagyobbat is lehet villantani, mint egy TV-s reklámmal. Kisebb a meddőszórás, okosabban lehet közönséget célozni és azt a korcsoportot éred el, akit máshol nem.
Az influenszerek tehát már önmagában termékek lettek, a fogyasztói társadalom legtökéletesebb hirdetői, akik tökéletesen megélnek abból, ha a többségi társadalom túlfogyaszt. Tisztelet a kivételnek. Vannak persze, akik edukációra, társadalomkritikára és építő tartalmakra használják fel a követőket és a szponzori pénzt, de a tendencia azt mutatja, hogy minél több fogyasztásra bíztatod a fiatal nézőid, annál hamarabb fel tudsz kapaszkodni az influenszer toplista tetejére.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS