Aláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.
Naponta több mint 500 ezren utaznak a 3-as metróval
Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket – tette hozzá. Hangsúlyozta, nem akarnak “fapados megoldást” alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani. A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget. Tarlós István rámutatott arra, hogy a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első. Az elmúlt években a Főpolgármesteri Hivatal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV Zrt., a Budapest Közút, valamint szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében.
A beruházás elindításához kellett “a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is”
Azt hangoztatta, most további munkára szerződnek, és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. Hozzátette, a beruházás elindításához kellett “a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is”, ami szintén a kormánynak köszönhető.
„Slágertémává” vált a metrópótlás kérdése
Úgy fogalmazott, “az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett”. Azt mondta, a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is “elintézte”, hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége. A főpolgármester beszélt arról is, hogy az utóbbi időben “slágertémává” vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, “közlekedési gigadugókat, egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak”. Kiemelte, nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba – tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.
Mintegy 140 milliárd forinttal támogatja a felújítást a kormány
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás. Felidézte, a 3-as metrót 1970-ben kezdték el építeni, több szakaszban épült meg, végül az 1990-es évek elején fejezték be. A jelenleg forgalomban lévő 261 jármű átlagéletkora meghaladja a 30 évet. Ez és az ebből fakadó hibák egyértelművé tették, hogy mind a járműpark, mind a pályaszerkezet teljes felújítására van szükség.
November kezdődik a felújítás, és 2019 nyarán fejeződhet be
Közölte, a felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is – tette hozzá. Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye, 2010 óta a hazai költségvetésből és uniós forrásokból eddig mintegy 633 milliárd támogatás jutott eddig a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására és fejlesztésére. Tavaly nyáron pedig egy 60 milliárd forintos állami kötelezettségvállalásról döntött a kormány, ez 222 motorkocsi teljes felújításának fedezetéül szolgál – fűzte hozzá.
Forrás: MTI/Fotó: Leéb Ádám
Facebook
Twitter
YouTube
RSS