A Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat óriási károkat okozott a budapesti kerékpáros közlekedésnek, a kerékpárút-fejlesztési uniós pénzek harmadát elvesztette – jelentette ki a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára csütörtökön, Budapesten. Révész Máriusz közölte: miközben Karácsony Gergely szereti úgy beállítani magát, mint akinek szívügye a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, az általa vezetett Fővárosi Önkormányzat miatt sok valódi kerékpáros fejlesztés meghiúsult Budapesten.
Kiemelte: a 2014 és 2020 közötti időszakban Budapest 8,1 milliárd forint vissza nem térítendő uniós (VEKOP-) támogatásból fejleszthette volna kerékpárút-hálózatát, de ebből az összegből csak 5,8 milliárd forintot volt képes felhasználni. Révész Máriusz emlékeztetett: a forrásból a Rákos-patak menti útvonal fejlesztését kellett volna megvalósítani, de – Karácsonyék indoklása szerint – az előkészítés elhúzódása miatt a projekt fizikai befejezésére a VEKOP-zárásig nem volt már lehetőség.
Ez a teljes támogatás 29 százalékának elvesztése mellett azért is fájó, mert az útvonal az EuroVelo 14 Budapesten átvezető szakasza is egyben, így a mindennapi kerékpározás mellett a turisztikai szerepe is kiemelkedő
– értékelt az államtitkár. Idézte a Magyar Kerékpárosklub értékelését, amely szerint a VEKOP “pénzügyileg és tartalmilag is veszteségnek tekinthető (…), az eredeti tervekhez képest a projektek 70 százaléka elveszett”, így “Budapest eddigi legnagyobb kerékpáros fejlesztési forrása kihagyott lehetőség maradt”.
Az ügynek nincs felelőse
– folytatta Révész Máriusz, hozzátéve: “a Gyurcsány-delegáltak azóta is minden hónapban felveszik a fizetésüket a Budapesti Közlekedési Központból”.
A Fővárosi Önkormányzat pedig azt javasolta, hogy mivel az előző forrásokat elvesztették, az új ciklusban próbálják meg újra uniós pénzből finanszírozni a Rákos-patak menti kerékpárút megépítését
– mondta.
A források felhasználására a főpolgármester-váltás jelentene garanciát, Szentkirályi Alexandra biztosan nem hagyná elveszni a kerékpárút-fejlesztésre biztosított hazai és uniós forrásokat
– hangoztatta az államtitkár. Kitért arra: vannak ennél is sokkal rosszabb hatékonysággal felhasznált kerékpárút-fejlesztési források. Még 2019-ben született meg az ő javaslatára az a Tarlós Istvánnal kötött megállapodás, amely szerint a kormány 800 millió forinttal támogatja a főváros EuroVelo útvonalainak fejlesztését, amelyhez a Fővárosi Önkormányzat ugyanennyi saját forrást is hozzátesz. Az öt évvel ezelőtti megállapodásban a főváros vállalta, hogy megépíti az EuroVelo 6 észak-budai 15 kilométeres szakaszát, továbbá elkészíti az engedélyes és kiviteli tervét több EuroVelo útvonal összesen 21 kilométeres budapesti szakaszának.
Az előkészítés itt is karácsonyi tempóban halad
– fogalmazott, jelezve, hogy a vállalt határidőt már kétszer kellett módosítani, így az jelenleg 2025. szeptember 30-a, de mivel még mindig a tervezések zajlanak, az államtitkár további hosszabbítási kérelemre számít.
A Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat a kerékpárút-fejlesztési uniós pénzek harmadát elvesztette, a kormányzati támogatást öt év alatt sem tudta felhasználni, és a kerékpározás az terület, ami Karácsony Gergelynek a szívügye
– összegzett Révész Máriusz.
Forrás: MTI; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS