Az elektromos rollerek szerte a világban, így Magyarországon is elterjedtek, de úgy fest, hasonló problémákat okoznak a különböző országokban. Rómában három éve engedélyezik az eletkromos rollerek kölcsönzését, ami eddig már négy ember halálát okozta és három naponta legalább egy ember köt ki kórházban súlyos sérülés miatt. Ráadásul naponta a rollerek csupán két százalékát használják, sok esetben pedig a használók össze-vissza hagyják őket szerte a városban, de vannak, akik a folyóba hajítják a járművet. Ezért egy friss döntés értelmében az elektromos rollerek negyven százalékát kitiltják Rómából.
Közlekedési alternatívaként lett bevezetve az elektromos roller az olasz fővárosban, ám annyi bosszúságot okoz, hogy korlátozzák a számukat. A felhasználók ugyanis hol a járdán, hol akadályt okozva hagyják maguk után a kétkerekűket, de olyan is előfordul, hogy a vízbe hajítják a már számukra szükségtelen eszközt. A rollerbérléssel foglalkozó cégek száma pedig folyamatosan nő, aminek az eredménye, hogy 14 ezer roller használat nélkül szomorkodik valahol a város területén. Napi rendszerességgel ugyanis csak két százalékukat használják, ami 270 darabot jelent.
Megkeseríti a fogyatékkal élők életét is
Amellett, hogy az elektromos rollerek idegesítik az autósokat és sok baleset is történik, a fogyatékkal élők életét is megnehezíti. Halálos csapdának nevezi a hányaveti módon elhagyott rollereket Giuliano Frittelli, a vakok és gyengénlátók szövetségének vezetője, aki belvárosi irodája közelében maga is gyakran belebotlik a földön heverő rollerekbe. Ráadásul a rollernek szinte semmi hangja, ami további kockázatot jelent számukra. Az általa vezetett szövetség kezdeményezte, hogy az elektromos rollereket csak kijelölt, zárt helyen parkolhassák, és azt is, hogy legalább 30 decibeles zaj kibocsátására kötelezzék a gyártókat, amely figyelmeztetésül szolgál a közlekedésben. Frittelli szerint egyébként nemcsak a gyengén látókat veszélyeztetik a rollerek, hanem a kerekesszékkel közlekedőket, az időseket és a babakocsit toló szülőket is.
Csökken a számuk
A jövő év elejétől csupán 9000 roller engedélyét újítja meg a város, és háromra csökkenti a kölcsönzőcégek számát – mondta a CNN-nek a római városháza közlekedési tanácsosa. Azt is tervbe vették, hogy a rollerek egy százalékát a külvárosokban üzemeltetik, azzal a szándékkal, hogy az ott élők megtehessék az utolsó métereket a metrómegállóktól az otthonukig, vagy hogy gyorsan elintézhessék ügyes-bajos dolgaikat autó nélkül.
Veszélyt jelentenek az emberekre, és gondot okoznak a városnak
– érvelt Eugenio Patanè, aki felhívta a figyelmet, hogy a városközpont a világörökség része.
Nagyon sérülékeny, ezért vigyáznunk kell rá
– tette hozzá.
Jól átgondolt, előretekintő és a városi közlekedés várható változásait szem előtt tartó, átfogó szabályozást sürget az elektromos rollerekre Magyarországon is a Jövő Mobilitása Szövetség. Budapesten 300 úgynevezett Mobi-pontot alakítottak ki a kölcsönzött kerékpárok és elektromos rollerek parkolására, és bírság vár azokra, akik nem itt teszik le a közlekedési eszközöket.
Forrás: Index; Fotó: drivemebaby.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS