December közepén ül össze újra az EMMI és a Pedagógusok Sztrájkbizottsága. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a PestiSrácok.hu-nak a részletekről szólva elmondta, több olyan probléma is van, amire megoldást kell találni. Az egyik legégetőbbnek nevezte a pedagógusok munkaidejével kapcsolatos jogszabályváltozásáról való egyeztetést.
A módosítás többek között órakedvezményt biztosít például az osztályfőnököknek, de a visszajelzésekből tudják, van, ahol a kedvezménnyel együtt sem csökkent az adott tanár óraszáma, a félreértelmezés miatt. Ugyanígy a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő kedvezményét tartalmazó jogszabályt is különbözőképpen értelmezik, pedig az érdekvédő szerint a kollektív szerződés erről nagyon világosan rendelkezik. Ezekről egyébként már jóval korábban beszélni kellett volna, a tanév kezdetekor, de Galló Istvánné reményét fejezte ki, hogy december 13-án pontot tehetnek az ügy végére.
A másik sarkalatos pont a Nemzeti alaptanterv (NAT) és azzal összefüggésben a kilenc évfolyamos általános iskola gondolata. Galló Istvánné szeretné, ha a szakszervezet tájékoztatást kapna a kilátásba helyezett átalakítások részleteiről, például Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter Kormányinfós kijelentéséről, amely szerint a keresztény értékek az irányadóak a NAT átdolgozásában. Feltétlenül beszélni szeretne arról az elképzelésről is – melyet már előzetes tárgyalások megelőztek – amely szerint iskolaközpontokat hoznának létre, ahová a kisebb településeken lévő általános iskolák felső tagozatosait utaztatnák. Mindez több kérdést is felvet az elnök számára, például, hogy mi lesz a sorsuk az érintett kis iskoláknak és azoknak tanároknak, akik ezeken a kistelepüléseken tanítanak. Kardinális kérdés az is, hogy a szaktárca mennyi általános iskolában szeretné megszüntetni a felső tagozatot.
A PSZ elnöke a kilenc évfolyamos általános iskoláról szólva a szakmai előterjesztés megismeréséig nem szeretne állást foglalni, de mint mondja, mindez összefüggésben van az átalakítás alatt álló NAT-al, mert annak szerkezete, illetve a tananyag nem elválasztható egymástól. Véleménye szerint egyébként a kilenc évfolyamos általános iskola elképzelése jóval több annál, mint hogy a tananyagot nyolc helyett kilenc évre lebontják. Egyelőre látatlanban azt tudná a szakszervezet támogatni, hogy az alsó tagozatot hosszabbítsák meg egy évvel az alapozó szakaszban, és ezzel párhuzamosan csökkenjen a tananyag mennyisége. Így a gyerekek kellő időt kapnának arra, hogy ne csak megtanulják az alapokat, hanem elmélyítsék azt és a későbbiekben nem lenne gondjuk a tanulással. Hosszabb távon azt is figyelembe kell venni, hogy ehhez idomuljon a tanárképzés és a középiskolai évek száma – tette hozzá az érdekvédő.
Címlapfotó: MTI/Mohai Balázs
Facebook
Twitter
YouTube
RSS