A magyar kormány a környező országok tapasztalatait is figyelembe veszi az idejétmúlt katonai szállítógépek cseréjéhez, és ehhez elő is tudja teremteni a szükséges forrásokat – tudta meg honvédségi forrásból a Magyar Idők. A légierő állományában lévő műszaki személyzetet megtartják, és átképzik a korszerűbb típusok kiszolgálásához is, és a sajtóban megjelent híresztelésekkel ellentétben nem bízzák civil cégekre a feladatot.
A jelenleg szolgálatot teljesítő, Ancsa becenéven emlegetett, szovjet An–26-os típusjelű repülőgépek elavultak, a szállítóképességre azonban szükség van a katonáink missziós szállításaihoz, amelyek egyre nehezebben és egyre költségesebben megoldhatók. Az An–26-osok alkalmatlanok nagy létszámú katonai erő vagy haditechnikai eszközök légi áttelepítésére, jelenleg még akkor is segítségre szorulnánk, ha egy háborús vagy katasztrófa sújtotta területről kellene evakuálni magyarokat.
Az Airbus kínálja a legtöbb lehetőséget
Három-öt könnyű és közepes repülőgép beszerzése várható; egyelőre nem tudni, milyen típusokat, de figyelembe veszik a környező országok tapasztalatait is, így szűkül a kör. Csehország a kétezres évek végén vásárolt az Airbus által gyártott EADS CASA C–295 típusú szállító repülőgépeket, amelyek legfeljebb 9 tonna terhet vagy 71 katonát képesek szállítani. Előkészítetlen kifutópályákkal is megbirkóznak, emellett kis területen is képesek a le- és felszállásra. Ez a géptípus már számos katonai misszióban és humanitárius katasztrófahelyzetben bizonyított. Az Airbus modelljei közül szóba jöhet még a Hollandia és Luxemburg által 2016-ban megrendelt Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) típusú repülőgép is, amellyel 111 tonnányi üzemanyagot, illetve 300 katonát, vagy 45 tonna rakományt, vagy 130 hordágyat lehet szállítani és nagy teljesítményű légi utántöltő képességgel is rendelkezik. Az Airbus A400M típusú szállító repülőgép ugyanakkor 37 tonnáig terhelhető, képes helikoptereket vagy szárazföldi harcjárműveket is szállítani, de 116 teljesen felszerelt katona vagy ejtőernyős is kényelmesen elfér a zaj- és vibrációszigetelt, légkondicionált raktérben. Egyhuzamban csaknem 9000 kilométert képes megtenni, és akár még a sivatagban is le tud szállni.
Olasz és amerikai vetélytárs
Románia 2010-ben rendelt hét Alenia C–27J Spartan közepes szállító repülőgépet. Az olasz Leonardo-Finmeccanica által gyártott dupla turbópropelleres gép 60 katonát vagy 46 légideszantost, illetve 36 hordágyat tud szállítani. Maximális teherbíró képessége 10,5 tonna és képes 500 méternél rövidebb kifutópályáról is felszállni, illetve azon landolni. Emellett alkalmas kereső-felderítő feladatok elvégzésére, miközben humanitárius vészhelyzetekben is bevethető.
És természetesen egy „régi darab”, az amerikai Lockheed által gyártott C–130 Hercules is befutó lehet. Ez a gép ugyanis gyakorlatilag bármilyen feladatra alkalmas, személy- és rakományszállításra, légi utánpótlás célba juttatására, légi üzemanyag-utántöltésre, sebesültek evakuálására, humanitárius katasztrófahelyzetek kezelésére, harci helyzetben a földi csapatok légi támogatására, felderítésre és megfigyelésre.
magyaridok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS