Magyarország ellenzi a kínai elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámokat és támogatja az ukrajnai háború mielőbbi rendezését célzó kínai-brazil béketervet – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter helyi idő szerint hétfő este New Yorkban.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kínai kollégájával, Vang Jivel folytatott megbeszélését követően arról számolt be, hogy a májusban létrejött megállapodások végrehajtásáról, az európai-kínai kapcsolatrendszer alakulásáról, illetve a béke érdekében hozandó globális politikai lépésekről egyeztettek.
Magyarország a jó példa arra, hogy a civilizált kelet-nyugat együttműködés milyen komoly gazdasági hasznokat tud hozni. Én azt gondolom, ha az Európai Unió drámaian romló versenyképességét javítani akarjuk, akkor az úgy nem lehetséges, hogy közben Kínára riválisként tekintünk, és nem kínai-európai együttműködést építünk, hanem egyfajta európai-kínai konfrontációt teremtünk”
– mondta.
“Az Európai Uniónak egyértelműen az lenne az érdeke, hogy az együttműködését fejlessze Kínával, és ne konfrontációt hozzon létre” – tette hozzá. Ennek kapcsán rendkívül rossz ötletnek nevezte a kínai elektromos autóipari vállalatokkal szembeni vámok bevezetését az Európai Bizottság részéről, a véleménye szerint ez a lépés az európai gazdaságot is egyértelműen hátrányosan érintené.
Szijjártó Péter kiemelte, hogy megalapozatlan döntésről van szó, és emlékeztetett rá, hogy Brüsszelben az európai autógyártók érdekeire hivatkoznak, de ezek a vállalatok közben “kézzel-lábbal tiltakoznak” a vámemelés ellen, hangsúlyozva, hogy az nekik is komoly károkat okozna, ugyanis jelen vannak a kelet-ázsiai ország piacán ők is, egyesek gyártási kapacitásokkal is.
Azt pedig mi Magyarországon jól látjuk, milyen szorosan működnek együtt a nyugat-európai és a kínai autóipari vállalatok éppen az elektromobilitási stratégiájuk végrehajtása tekintetében”
– szögezte le Szijjártó Péter.
“Tehát Magyarország ellenzi a vámokat, ellene fog szavazni a vámok bevezetésének, és reménykedünk, hogy a következő években civilizált, nyugodt és kölcsönös tiszteletre alapuló gazdasági együttműködés tud majd megvalósulni Kínával” – fogalmazott. A miniszter figyelmeztetett, hogy a világon több mint harminc országban fegyveres konfliktusok zajlanak, és ezek nagy többségében a folyamatok sokkal inkább az eszkaláció, mintsem a béke irányába haladnak.
“Nekünk különösen fájó, hogy egy szomszédos országunkban is súlyos háborús helyzet van. És azt még szomorúbb látni, hogy a transzatlanti térségben amerikai és európai politikusok folyamatosan szítják a feszültséget, folyamatosan olajat öntenek a tűzre, és ez a háborúpárti hangulat az eszkaláció súlyos veszélyével jár együtt” – jelentette ki.
“Ezért mi különösen nagyra becsüljük a Kínai Népköztársaság törekvését a béketeremtésre. Nagyra becsüljük a kínai-brazil kezdeményezést, amely egy béketerv formájában jelent meg. Nagyra becsüljük azt, hogy Kína gyakorlatilag vezeti a globális békepárti többséget, s Magyarország a jövőben is mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a globális békepárti törekvések sikerrel járjanak, és ennek érdekében a Kínai Népköztársasággal továbbra is szorosan működünk majd együtt” – folytatta.
“Az erre vonatkozó törekvését a kínai kollégám is megerősítette, így egy abszolút kölcsönös tiszteleten alapuló és kölcsönös előnyökkel járó együttműködésnek nézünk elébe Magyarország és Kína között a jövőben is” – fűzte hozzá Szijjártó Péter.
(MTI / Kiemelt kép: fACEBOOK)
csakafidesz
2024-09-24 at 16:17
Értem a dolgot. Nem vennék a nálunk gyártott akkuval szerelt kocsikat. Amúgy a villanyautó elterjedése nem fog menni. Túl drága, macerás töltögetni.
Solaris
2024-09-24 at 14:30
Nustyuka.
Lompos farka van a két farkasnak.
Klúzson.
Kabbe.
De Rómulusz, Rémusz mellett Románusz is vár a partyra…
oshon
2024-09-24 at 11:46
Deniszkirijevsdit a budos magyargyulolo csuszomaszokra – fujjj hazatokba budos magyargyulolo verszivok – fujjj !
Diogenész
2024-09-24 at 10:34
Egy kínai-orosz kettős ügynök számára nyilván probléma, hogy Kína nem áraszthathatja el a bóvliautóival az EU piacait, hiszen a közösség védi a saját termékeit. Szijjártó Péter világosan kinyilvánította, hogy számára sem az EU, sem Magyarország érdekei nem fontosak.
Zolee
2024-09-24 at 09:34
A külügyminiszter úr csak azt felejti el,hogy a vámok azt szolgálják, hogy az olcsón,egyébként nyugati cégektől lopott technológiával készülő kínai termékek elárasszák az európai piacot. Tehát ha a vámok ellen szavaz,akkor a kínai érdeket támogatja Európával (és Magyarországgal) szemben. Dehát láttunk már ilyet a kizárólag kínai érdeket szolgáló Belgrád-Budapest vasútbál, a kínai pandahitelnél,stb.
Solaris
2024-09-24 at 09:02
Én még emléxem amikor a napelempanelekre megszavaztátok nagy garral, a büntetővámokat, hogy jobban fogyjon, ami az akkori havereteknek volt 4szeres áron eladó.
Ugyipeti…
János
2024-09-24 at 08:48
… jót tesz…
János
2024-09-24 at 08:47
EV a jövő❗❗❗
Minél hamarabb, annál jobb – jött tesz a Föld klímájának, különösen a városokban.
👍👍👍
Kárpáti
2024-09-24 at 08:10
Ha nem a háborúpárti ruszkik érdekét védi akkor a kínai komcsikét.
Minden mindegy neki csak EU-ellenes legyen.
Szerencsére az EU úgy kezeli a háborúpárti komcsi EU-ellenes Szijjártót ahogy kell.
Nézzük_magát_a_dolgot
2024-09-24 at 08:05
Dél-Dunántúl súlyosan hátrányos helyzete miatt égető szükség lenne kínai óriásberuházásokra a régióban, nem is egyre. Már-már úgy nézett ki, hogy Pécs környékén megvalósulhat a Great Wall Motor autógyára, aztán tavasz óta néma csend. Én a következő rossz kilátások közül valamelyiktől vagy több lehetőségtől félek. De ne legyen igazam.
1. Belső ellenségünk szisztematikusan gátolni akarja a jövőnk megalapozását, ezért a kínai beruházások ellen botrányos és kulturálatlan tömegjeleneteket szít a helyi meghallgatásokon. Ez általában taszítja az udvarias és korrekt kapcsolatokhoz szokott kínai beruházókat.
2. A kínaiak úgy akarják a normális kerékvágásba terelni az európai kapcsolatokat, hogy jóllehet az erősebb államok többsége büntetővámokkal és mondvacsinált indokokkal próbálja megfojtani a kínai autóipart, mégis az erősebb államokat részesítik előnyben, és az új autógyáraik ott létesülnek. Már konkrét bejelentések is történtek spanyolországi, olasz és lengyel helyszínekről (Chery, Leapmotor, Xpeng). Az a helyzet is előállhat, hogy bár Hazánk minden erejével küzd a kölcsönös tisztelet alapján a normális kétoldalú kapcsolatokért, és ezért konfliktushelyzetekbe is belemegy az EU-val szemben, a kínaiaknak fontosabb, hogy az erősek kedvére tegyenek.
3. A fényes Nyugat ipari hatalmai minden eszközzel meg akarják akadályozni, hogy a kínai fél nálunk építse ki a jövő iparát, és ezért akár politikai nyomás alá is helyezi vezetőinket, hogy inkább ne küzdjenek a kínai beruházásokért, mert azok nekik kellenek.
4. Vezetőink bíznak a német autógyárakban, és cserébe azok megmaradásáért vagy esetleges fejlesztéséért lemondanak a kínai konkurencia beengedéséről.
—
Ezek nem valami rózsás elképzelések remélem rosszul látom. Majd most ki fog derülni. Például a SAIC MG beharangozta, hogy szeptember 30-ig dönt az európai beruházásról, amelynél évek óta lebegteti, hogy Spanyolországban, Csehországban vagy Magyarországon fog megvalósítani.
na4
2024-09-24 at 07:50
Az EV-nek amúgy is kampó. Ennyi volt.