Drámai helyzetképről ír az Index a BKV 2017-2020 évekre készített humán stratégiájára hivatkozva. A portálszerint a következő években 1000 kilépő pótlását kell megoldani úgy, hogy a fizetés minden területen kisebb, mint a hazai konkurenciánál, a külföldiről nem is beszélve. A dolgozók elkeseredettek, a szakszervezetek elszántak: ha nem lesz 30 százalékos béremelés, sztrájkolni fognak.
Az elkövetkező években legalább évi ezer fő körüli dolgozó kilépés utánpótlását kell megoldania a Budapesti Közlekedési Vállalatnak, fogalmaz a BKV az Index birtokába került 2017-2020-ra vonatkozó humán stratégiája szerint. A tanulmány alapján csak a tavalyi évben 452 járművezető (ebből 353 fő buszvezető), 248 szakmunkás és 26 mérnök hagyta ott a társaságot. Ezek a hiányszakmák, amik azért alakultak ki, mert nőtt a konkurencia, ahol magasabbak a kereseti lehetőségek, kevés a szakember (egy részénél már nincs is szakmai képzés). A távozók gyakran 30-50 százalékkal több bért kapnak más, akár a közszférában működő társaságoktól. Ezért a stratégia első számú feladatként jegyzi, hogy „a személyi alapbéreket a piaci viszonyokhoz kell igazítani”. Ezt érzik a szakszervezetek is.
Már a sztrájkon törik a fejüket
Gulyás Attila, a legnagyobb BKV-s szakszervezet, a VTDSZSZ elnöke az Indexnek elmondta, hogy a dolgozók nagyon elkeseredtek. Ezért a következő 3 évben összesen 30 százalékos béremelést követelnek. Ezt annyira komolyan gondolják, hogy ha a követelés március végéig nem teljesül, akkor nem marad más hátra, mint a sztrájk. A MÁV-nál és a Volánoknál megadták a követelt béremelést, ezért fokozottan nő az elszívóhatás. Szakmunkást, mérnököt már lasszóval sem tud fogni a BKV, még a pályakezdők is kinevetik az ajánlott fizetést. A dolgozók közül sokan attól teszik függővé a maradást, hogy a mostani bérkövetelés teljesül-e. Ha elmennek az emberek, össze fog omlani a cég.
Bécsbe tartanak a buszsofőrök
Nemcsak a hazai konkurencia jelent veszélyt a BKV-nak. Az elmúlt hetekben elterjedt a buszvezetők között, hogy a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien buszvezetőket keres az U4 metróvonal felújítása miatti metrópótló buszokra. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, hogy pár tucatnyi sofőr már korábban kiment Bécsbe. Néhányuk most visszajött és a háttérben toboroz a bécsi metrópótláshoz sofőröket. Három-négy éves szerződésről van szó, havi 2600 eurós fizetésről (ami az itteni 220 ezer forintos buszsofőr-keresetnek több mint háromszorosa), és akár szállásról is. Nemes szerint ha a BKV nem tudja most kezelni a bérproblémát, sok buszvezető kimehet Bécsbe. Ez már csak azért is roppant nagy probléma a BKV-nak, mert ahogy a humán stratégia is fogalmaz: a közeljövő legfontosabb kihívása az M3 metró pótlás jelentős részének lebonyolítása lesz. A 150 autóbusznyi teljesítményhez szükséges járművezetői és karbantartói létszám feltöltése előreláthatólag komoly nehézségekbe fog ütközni. A 2016. december havi járművezetői záró létszám 2412 fő volt. E létszám az alapteljesítmény ellátásához elégséges, azonban a metrópótlás ellátásához 2017. II. félévében, a déli szakasz felújítása alatt 2500-2600 fő, az északi és déli szakasz egyidejű lezárása idején, a legmagasabb kocsikiadás megvalósulásakor mintegy 2700-2750 fő járművezetői létszám indokolt. A kérdés tehát az, hogy ki fogja vezetni Budapesten a metrópótló buszokat, ha a BKV sofőrjei inkább Bécsben dolgoznak majd, háromszoros bérért?
A teljes cikket itt olvashatják.
Forrás: Index, fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS