A Budapest által az idén elnyert külföldi elismerések ellentmondanak a város tönkretételét hangoztató ellenzéki kritikáknak – mondta Tarlós István, a harmadik ciklusára készülő főpolgármester az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában.
Tarlós István emlékeztetett, hogy Budapest márciusban elnyerte az Európa legjobb úti célja kitüntető címet, majd legutóbb az Economist brit hetilap szerint a legélhetőbb kelet-európai főváros lett. A lap szerint – folytatta – 2010 óta a világranglistán húsz helyett lépett előre Budapest, “toronymagasan megelőzve ezzel” nemcsak a kelet-európai országok fővárosait, hanem akkora metropoliszokat is, mint New York vagy London.
Ezek után azt mondani, hogy mi tönkretettük ezt a várost, az nem egy kész röhej; ezek után szabadságharcot hirdetni, nem egy kész röhej?
– tette fel a kérdést a főpolgármester. Hangsúlyozta: az elismerések magukért beszélnek, figyelemmel arra, hogy az Economist értékelési szempontjai között szerepelnek olyanok – mint például stabilitás, infrastruktúra, közlekedés, kultúra, környezet –, amelyek a jelenlegi városvezetés munkájának “egyértelmű indikátorai”. Elmondta: a fővárosnak működési hitele nincs, csak fejlesztési.
Az ilyen hitelkeret nem keverendő össze a Karácsony Gergely ellenzéki főpolgármester-jelölt által vezetett Zugló súlyos működési, fizetésképtelenségi problémáival, akárhogy is megpróbálják a kettőt összecsúsztatni
– közölte. A főpolgármester emlékeztetett: 2010-ben 180 milliárd forint adóssággal vették át a fővárost, ehhez jött még a BKV majdnem 80 milliárd forintos működési adósságállománya. Ez utóbbi 2013-ban még – a törlesztéseket követően – 53 milliárd forint körül volt. A 3-as metró felújítását csak azután tudták elkezdeni, hogy a BKV adósságállományát a kormány 2015 közepén átvette.
Előtte ezt fedezet nélküli kötelezettségvállalás miatt meg sem tehették volna
– emelte ki Tarlós István. Elmondta: azóta felújították a 3-as metró szerelvényeit, amelyeknek az üzemeltetési, meghibásodási mutatói legalább olyan jók, mint a 4-es metró szerelvényeié.
A jelenlegi városvezetésnek kellett a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit is beszerezni, “nem könnyű szerződésmódosításokat” követően
– jegyezte meg, hozzátéve, hogy 2010-ben csupán egy prototípus volt Budapesten, amelynek nem volt típusengedélye. A főpolgármester közölte: a 3-as metró északi szakaszának felújítása befejeződött, a déli “gőzerővel” folyik, valamint jelenleg tendereztetik a középső szakasz rekonstrukcióját.
A BKV 2011 óta működési hitelt nem vett fel, működési eredménye pozitív évek óta, továbbá az utaselégedettségi index a 2013. évi 40 százalékról mára 89 százalékra emelkedett
– hívta fel a figyelmet. Tarlós István elmondta: befejezték a 4-es és 6-os villamos pályájának a felújítását.
A villamospályával az volt a probléma, hogy 2010 előtt a főváros vezetősége sokkal nehezebb Combinókat szerzett be, de az alépítményt “elfelejtették” átépíteni megfelelő teherbírásúra
– fogalmazott. A faültetésekre vonatkozó kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, hogy az elmúlt három évben Budapesten tízezer fát ültettek.
A Főkert hivatalos kimutatása szerint a fővárosi önkormányzat több fát ültetett a XIV. kerületben, mint a kerületi önkormányzat
– közölte. Majd megjegyezte: a zuglói Pillangó parkban csaknem háromszor annyi fát vágtak ki, mint amennyit a régi Szentendrei út felújítása során terveznek. Tarlós István szólt arról is, hogy a vezetése alatt 35 kilométer kerékpárutat építettek, megválasztása esetén pedig további jelentősebb fejlesztések lesznek. Kitűzött céljuk, hogy a kerékpár-közlekedés arányát a fővárosi közlekedésben tíz százalékra emeljék – mondta. Közölte azt is: rendelkezésre áll a forrás a Lánchíd és környékének felújítására, nemsokára kezdik a Blaha Lujza tér és a Széna tér felújítását, újraépítik a Ferihegyi gyorsforgalmi utat, valamint elindul az aquincumi híd komplex kiviteli szintű terveztetése és engedélyeztetése. Tarlós István elmondta azt is, hogy megalkották a főváros klímavédelmi stratégiáját, valamint zöldinfrastruktúra-fejlesztési koncepcióját is. Közölte: dolgoznak egy új hajléktalanrendeleten.
A probléma kezelésére több pénz is kell
– jegyezte meg.
A Karácsony Gergely vasárnapi sajtótájékoztatóján elhangzottakra – kérdésre reagálva – Tarlós István azt mondta, hogy az ellenzéki főpolgármester-jelölt “deprimált együgyűséggel hajtogatja naponta” azt a semmivel sem alátámasztható mondatot, hogy ő Orbán Viktor miniszterelnök bábja lenne.
A stadionok építésére vonatkozó főpolgármesteri vétóval kapcsolatban – amelyet Karácsony Gergely vetett fel vasárnap – Tarlós István arról beszélt, hogy ő akadályozta meg a volt úttörőstadion átépítését, betiltotta Budapesten a Red Bull Air Race-t, megakadályozta a kilencemeletes teniszstadion megépítését a Margitszigeten. A Puskás Ferenc Stadionról szólva pedig megjegyezte, hogy a civilizált országok fővárosaiban van legalább egy ekkora stadion.
A létesítmény egyébként a XIV. kerületben van, és Karácsony Gergely, mint Zugló polgármestere egy árva szót sem szólt a Fővárosi Közgyűlésben az építése ellen
– emelte ki. A közfejlesztési tanácsban a vétójogot január elsejétől szerezte meg – folytatta a főpolgármester –, a stadion építése viszont 2017-ben kezdődött, így aligha gyakorolhatta volna a vétójogot. Tarlós István értetlenségének adott hangot amiatt is, hogy Karácsony Gergely miért beszél az egészségügy védelméről, miközben polgármesterként a kerületi szintű egészségügyi szolgálatok pénzét is visszatartotta.
Forrás: MTI; Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS