Az autóslobbi előretör – így kommentálta az Index.hu Tarlós István mai bejelentését, amelyben közölte, hogy “a közlekedési szakma csúcsa” egy tanulmányt készített el a fővárosnak, ami szerint az elmúlt években a közúti közlekedés durván hátrányba került a tömegközlekedéshez képest.
A tanulmány alapján felülbírálják a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-tervet, szerintük ugyanis „az autóforgalom korlátozása és tiltása ugyanis hibás szemlélet”. A tanulmányból hosszú részleteket olvasott fel a főpolgármester. Ezekből az Index tudósítása szerint megtudhattuk:
- A BKV–MÁV–Volánbusz tarifaközösség egy ábránd, kivitelezhetetlen.
- A főváros közlekedése jelenleg szélsőségesen tömegközlekedés-orientált.
- A villamosokat előnyben részesítő 60 mp-es nagykörúti lámpaszabályozás súlyos hiba, elképesztő környezeti károkat okoz.
- A közúti fejlesztéseket ugyanolyan arányban kell véghezvinni, mint a tömegközlekedésiket.
- A Balázs Mór-terv új szempontú felülvizsgálatáról 2016 első félévében döntenek.
A főpolgármester ezután rátért egy másik jelentésre, amit a főváros rendészeti cége (FÖRI), két közgyűlési szakbizottság és a főpolgármesteri hivatal szakmai stábja készített elő a kerékpárosokról.
Nem terrorizálni szeretnénk a kerékpárosokat – állította Tarlós István.
Az anyag szerint a kerékpárosok a legvédtelenebbek a gyalogosok mellett, ezért biztonságukra jobban kell figyelni. A tanulmány kritizálja a buszsávban felfestett kerékpárjeleket (a bicikli lassítja a buszt), az egyirányú utcákban a szembe-kerékpározást (balesetveszélyes), és hogy több helyen párhuzamosan van a járdán kerékpársáv, valamint az úttesten kerékpározási lehetőség. Ezeket felülvizsgálatra javasolja.
A tanulmány emellett a kerékpárosok fokozott ellenőrzését javasolja, valamint a szankcionálás megteremtését veszélyes viselkedés esetén. Tarlós kijelentette, hogy ha a kerékpárosoknál nem változik a piros lámpa ismerete a ciklus második feléig, akkor a főváros kezdeményezheti a belügyminiszternél, hogy a bringásokat KRESZ-vizsgára kötelezzék. Tarlós szerint ugyanis tíz biciklisből nyolc figyelmen kívül hagyja a piros lámpát.
A nagy budapesti futóversenyekről az Index összefoglalója szerint a főpolgármester a következő sommásat nyilatkozta:
A városokat nem arra találták ki, hogy éjjel-nappal tömegek rohangáljanak benne.
Tarlós szerint a társadalom megosztott ebben a kérdésben, és a nagyobbik felét irritálja az (egyébként hétvégeken, nem nagy forgalomban rendezett) futóversenyek miatti akadályoztatás. Ezért rendeletmódosítást javasolnak. Eszerint hatról háromra csökkentenék már 2016-tól a nagy futóversenyek számát. (A BSI rendezvényei, a Vivicitta, a Budapest félmaraton, és a Budapest maraton maradna meg.) A megmaradó futóversenyek szabályozása is túl laza szerinte, így jobban fogják ellenőrizni őket. Az ügyben alapos mérlegelés után, a jövő év elején döntenek.
A mai “budapestinfón” a főpolgármester arról is beszélt, hogy 125 milliárd forintról 132 milliárd forintra növekedett a 3-as metró becsült felújítási költsége. “A főváros által felkért szakemberek most azon törik a fejüket, hogyan lehetne kivédeni a nagyon drága liftek beépítését egy olyan átemelő szerkezettel, ami használhatóvá tenné a mozgólépcsőket a mozgássérültek és babakocsisok számára is, jelentette be a főpolgármester a sokak által már csak Tarlós-infóként emlegetett szokásos kétheti sajtótájékoztatóján.
Tarlós elmondta, hogy elsősorban a BKV finanszírozásának a kérdésében december 21-én egyeztet személyesen Orbán Viktor miniszterelnökkel. Közölte, hogy a hiányzó állami támogatás miatt reális esély, hogy a főváros nem tudja biztosítani az agglomerációs tömegközlekedést, ami amúgy sem a feladata.
A PestiSrácok.hu-n éppen egy évvel ezelőtt írtuk meg, hogy az újabb ciklusát kezdő főpolgármester régi vágású szakemberekkel tölti fel a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV vezető posztjait, akik a hetvenes-nyolcvanas évek a felszíni tömegközlekedést leépítő, a belvárosi autósztrádák létesítését pártoló közlekedéspolitikáját hozzák vissza. A BKK élére helyezett, amúgy keresztény-konzervatív gondolkodásúként aposztrofált Dabóczi Kálmán például arról híresült el, hogy az SZDSZ-es Kóka János minisztersége idején főosztályvezetőként ő alkotta meg a vasúti mellékvonalak bezárásának és a Volánok szanálásának koncepcióját. Utóbbira amúgy a Fővárosi Közgyűlés előtt elmondott bemutatkozója szerint máig büszke.
Forrás: Index.hu, MTI, PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS