A főváros nem vállal fedezet nélküli kötelezettséget a 3-as metró felújítására, mert az törvénysértő lenne, ezért jelenleg „a furcsán egyformán túlárazott” ajánlatok akadályozzák a beruházás elkezdését – mondta Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján. A városvezető úgy fogalmazott, a kezdetektől fogva lelkiismereti kérdésként kezeli a rekonstrukciót, ezért a jövőben nem megy bele „emelt szintű kommunikációs adok-kapokba”.
„Engem már az sem érdekel, ha érdemtelenül mások akarják a megvalósítás sikerét learatni, csak történjék már valami” – mondta, majd személyek megnevezése nélkül hozzátette, a kormányban „nem mindenki fogja fel, hogy miről van szó”. Tarlós István kiemelte, a felújításra érkezett jelenlegi ajánlatok messze túllépik a 137,5 milliárd forintos felső limitet, amit egy a kabinettel kötött támogatási szerződés rögzít. A főpolgármester szerint erre nem jó kormányzati válasz, hogy „ha kevés a pénz, akkor majd lesz”, mivel papíron erre nincs garancia, ráadásul a költségek további emelkedésével a remélt uniós támogatás egésze is elveszhet.
A kormánynak meg kell mondania, segít vagy nem
Tarlós visszautasította, hogy politikai játszma részeként vagy sértődöttségből vetette volna fel a 3-as metró leállításának lehetőségét, egyúttal csalódottságának és értetlenségének adott hangot amiatt, hogy „ködös, demagóg, vagdalkozó és szakmailag teljesen dilettáns” válaszokat kapnak a kormányzattól. Közölte, egyesek letagadnak hatályos kormányhatározatokat, az utazóközönség biztonságáról papolnak, miközben valójában csak a főváros csinál ebből lelkiismereti kérdést. Hozzátette, a kormánynak meg kell mondania, hogy valóban segíteni akar, vagy nem akarja elindítani ezt a beruházást és miért nem.
A főpolgármester nevetségesnek nevezte, hogy egy beruházás részletei ügyében időről időre a miniszterelnökhöz kell fordulnia. Úgy fogalmazott, azonnal kirúgná azt, aki akár a jövő évi vizes világbajnokságra vagy a 2018-as választásra tekintettel szándékosan akadályozni próbálja a metrófelújítást, egész politikai közösségének ártva ezzel. Kiemelte, őszintén meg akarja óvni a Fideszt attól a látszattól, hogy valakik szándékosan próbálják halasztani a felújítást.
A főpolgármester nem akarja elengedni az eredeti árat
Tarlós István illúziónak nevezte, hogy a teljes vonal leállítása esetén megoldható lenne a buszpótlás.
Ha a teljes vonalon csuklós buszokkal kellene szállítani az utasokat, akkor másfél-két percenként hét csuklós busznak kellene beállnia a vonal minden megállójába, ami teljesen megbénítaná a közlekedést
– mondta, hozzátéve, az állam két éve néhány ezer migránst sem tudott elszállítani a BKV buszai és sofőrjei nélkül. Kijelentette, teljes erejével azon van, hogy ez a projekt minél előbb elinduljon, ugyanakkor a kezdés időpontjával kapcsolatban szkeptikus, hacsak „nem történik a racionális dimenzióba tartozó csoda”.
A főváros a pályázat kiírásánál a 4-es metró költségeit figyelembe véve határozta meg a mérnökárat, tehát ha valaki ezt alulbecsültnek tartja, az egyúttal azt is állítja, hogy a 4-es metró építése ráfizetéses volt a kivitelezőknek – közölte Tarlós István, megjegyezve, hogy legfeljebb 10-15 százalékos eltérést tart reálisnak a mérnökárhoz képest. A főpolgármester kitért arra: nem igaz az az állítás sem, hogy a kormány 200 milliárd forintot adott a metrófelújításra. Példaként említette, hogy a városnak hitelt kellett felvennie a szerelvények felújítására.
Közölte, miközben a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak a buszvásárlást, folyamatos felszólításokat kaptak a vásárlásra. Emlékeztetett, Budapest a szolgáltatásvásárlás helyett saját erőből oldja meg a buszpótlást a felújítás három szakaszában. Tarlós István arra is rákérdezett, hol vannak azok a buszok, amelyeket a kormány hat hónapja ígér.
Buszokat rajzolni az unokáim is tudnak
– fogalmazott, majd hozzátette, ha a kabinet kiállít ötven magyar gyártású csuklós buszt, akkor „abban a pillanatban kapitulál”.
A kormány húzza az időt
A főpolgármester azt kérdezte, hogy ha a kormány egyes, a miniszterelnökön és néhány miniszteren kívüli tagjai valóban segíteni akarnak, akkor miért nem teszik. Hangsúlyozta, dokumentálni tudja a kormány állandó időhúzását, a felújítás ügyében ugyanis eddig harminc írásos megkeresést intézett a kabinethez, ezek közül alig néhányra kapott – rendszerint kitérő – válaszokat. Tarlós István – egyértelműen a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosra utalva, de a nevét egyszer sem kimondva – azt kérdezte, hogyan lehet hinni valakinek az őszinteségében, ha most azt mondja, mindent megtesz a metrófelújításért, korábban pedig hónapokig azt hangoztatta, hogy a főváros nem kaphat az uniós támogatásokból.
Kiemelte, a magyar lakosság 18 százaléka él Budapesten, ahol a GDP mintegy 40 százalékát állítják elő, miközben az uniós támogatások alig több mint 3 százalékára számíthat.
Ez a város állítólag olimpiát akar rendezni, erre kössön valaki masnit!
– tette hozzá.
MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS