A Fidesz az engedély nélküli személyszállítás szigorúbb szankcionálását szorgalmazta, míg az MSZP a tevékenység részletesebb szabályozását kérte a személyszállításról szóló törvény módosításának keddi parlamenti vitájában.
Legfeljebb 365 napig ideiglenesen blokkolhatók lennének azok az internetes oldalak, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak – ismertette a személyszállításról szóló törvény módosítását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára. Fónagy János elmondta: a javaslat a tevékenységet legálisan végző adófizető taxisok érdekében kezdeményezi a szankciók szigorítását: a jogellenes tevékenységre használt személygépkocsit elsőként hat hónapra, később akár három évre ki lehetne vonni a forgalomból. A közúti közlekedési előéleti pontrendszerben 9, majd újabb 9 büntetőpont járna az engedély nélküli sofőrnek, így tőle ismételt jogsértés esetén fél évre elvehetnék jogosítványát. Ebben az esetben azonban utánképzés nélkül kaphatná vissza engedélyét a vezető. Az államtitkár fontosnak ítélte a tevékenységüket legálisan végzők, a személyi és műszaki előírásokat betartó szolgáltatók védelmét azokkal szemben, akik szándékosan hagyják figyelmen kívül a szabályokat. Változik a vízi közlekedésről szóló törvény is, termékbiztonsági céllal, jogharmonizációs kötelezettség miatt – közölte Fónagy János.
László Tamás (Fidesz) elismerte ugyan, hogy egy piacgazdaságban a fogyasztónak jogában áll eldönteni, kinek a szolgáltatását veszi igénybe, de fogyasztóvédelmi és közlekedésbiztonsági kérdéseket is mérlegelni kell. Felsorolta az előterjesztésbe foglalt szankciókat, hangsúlyozva: a változtatás a fair verseny elvét érvényesíti. Rámutatott azonban olyan kedvező változásokra is az új típusú személyszállítással kapcsolatban, amelyeket szerinte értékelni kell, például az online autókérést, a zökkenőmentes fizetést, azt, hogy a fuvardíj vagy az útvonal nem “a sofőr szeszélyén” múlik.
Tóth Bertalan (MSZP) ellentmondásosnak ítélte a fideszes felszólalást. Szerinte a javaslat arról szól, hogy a kormány nem akart “szöszmötölni” a kérdéssel, hanem egyszerűen betilt. Mint mondta, nem örül annak, hogy a weblapblokkolás megjelenik a szankciók között, “már nem először”. A megosztás alapú gazdaságról szólva azt mondta: valóban felmerülnek problémák ezzel kapcsolatban, de szabályozással ezek megoldhatók lennének. A technika fejlődését és annak hétköznapi hatásait tiltással soha nem lehet megállítani – jelentette ki, hozzátéve: emiatt az MSZP rossznak tartja a szabályozást, amely sem a taxisoknak, sem a felhasználóknak, sem az Uber-sofőröknek nem jó. A képviselő hatástanulmányok készítését, konzultációkat sürgetett.
Staudt Gábor, a Jobbik vezérszónoka azt mondta, a legfontosabb, hogy kifehérítsék az ágazatot és tenni kell “a taxishiénák” ellen. A képviselő elmondása szerint Budapesten 2013-ban lépett életbe az új taxisrendelet, amely fix, emiatt magasabb árakat, és kevesebb utast hozott, “a hiénák” viszont, akik a legtöbbet ártottak az utasoknak, a turizmusnak, és a taxistársadalomnak, nem tűntek el. Hangsúlyozta, fontos, hogy ne “fejőstehénnek” tekintsék az állami szervek a taxisokat, és a modern technikától sem kellene elzárkózni. Staudt Gábor közölte: tartózkodni fognak a szavazáson, mert a javaslat rossz válasz egy jogos felvetésre. Hozzáfűzte, nem érti, hogy a Fidesz mit akar elérni, hiszen László Tamás fideszes vezérszónok felszólalásának egy része az Ubert dicsérte. Z. Kárpát Dániel gyermeteg ötletnek nevezte az alkalmazás betiltását.
Schmuck Erzsébet szerint nem a taxisok monopóliumát kellene védeni, hanem olyan szabályokat kellene kialakítani, amelyek kihasználják az Uber által nyújtott innovációt, de adózásra bírják az amerikai céget. Közölte, nem Magyarország az egyetlen, ahol taxisok tüntetése és kormányzati intézkedések követik az Uber térnyerését, de figyelembe kellene venni, hogy a cég is sokat változott, és bebizonyosodott, hogy ha a szabályoknak megfelelően működik, akkor is sikeres tud lenni. A képviselő szavai szerint tréfás, hogy a kormány a taxizás védelmében hozza fel a kifehérítést, mert ott most is lehetséges az adóeltitkolás és készpénzforgalom van. Hozzátette: a taxitörvény óta az átlagember szemében a budapesti taxi drága, így “volna igény okos megoldásokra”.
Forrás: MTI, fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS