Hatályba lépett a munka törvénykönyvének módosítása. Újdonság, hogy egyes dolgozóktól elvették a hétvégi pótlékot – írja a napi.hu. Egy pont kivételével a munkavállalók javára módosult júniustól a munka törvénykönyve. A dolgozóknak kedvező változásokat azért vezették be, mert az Európai Bizottság 2015 elején kötelezettségszegési eljárást indított a kódex miatt, mivel az több ponton sértette az unió munkaidő-irányelvét, valamint egyéb más irányelveket is, amelyek például a munkavállalók kiküldetését és a várandós nőket érintették.
Az Mt. módosítása nyomán elvették a kötelező hétvégi pótlékot a készenléti jellegű munkakörökben dolgozóktól. A korábbi szabály szerint őket csak pótlék fejében lehetett szombaton is rendes munkaidőre beosztani, azokon a hétvégéken, amikor vasárnap is szolgálatban kellett lenniük. Ez olyan munkakörökben jelent gyökeres változást, amelyeknél ügyelet helyett csupán készenlétben – vagyis a szokásosnál kevesebb munkával – kell a szombatot tölteni, s másnap, pihenés nélkül kezdeni a vasárnapi műszakot.
A rendelkezés javarészt a MÁV-csoport mintegy tízezer munkavállalóját érinti hátrányosan. Rajtuk kívül viszont csak néhány ezer ember tartozik ebbe a körbe a villamos-, és gázipar egyes vállalatainál – ahol ilyen szisztémában dolgoznak például a portások és a karbantartók – írják.
A pótlék eltörlését egyébként a vasúttársaság javasolta a kormánynak – annak folyományaként, hogy három év alatt elmaradt, több mint 5 milliárd forint nagyságú hétvégi pótlékot kénytelen utólag kifizetni számos ilyen munkarendbe vezényelt dolgozójának – hosszas pereskedések után. A kompenzáció lerovását 2016 végéig ígérik – ám ezt követően már nem lesz szükséges erre áldoznia a MÁV-nak, így igen nagy összeget spórolhat meg.
A pótlék megvonása a MÁV-nál legalább 30 munkakör dolgozóit érinti – köztük a jegyvizsgálókat, forgalomirányítókat, kocsirendezőket és a diszpécsereket. A juttatás, foglalkoztatási csoportonként eltérő nagyságú volt, egyes munkakörökben ugyanakkor három évi átlagban milliós nagyságrendet is kitehetett – számolt be a napi.hu-nak Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke. A pótlék nagysága egyenes arányban állt a munkások leterheltségével. Így pont a törvényesnél lényegesen hosszabb ideig műszakban lévő munkavállalók járnak rosszabbul – miközben a munkaerőhiány és a dolgozói túlterheltség, számos beszámoló szerint már a vasút működését veszélyezteti.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS