Bár ebben a ciklusában bizonyosan nem tudja majd használni az új Air Force One repülőgépeket Donald Trump amerikai elnök, azt már most elérte, hogy a Boeing olcsóbban gyártsa le őket – adta hírül az Origo.hu. A portál beszámolója szerint az elnök egy 140 karakteres üzenetben közölte a világgal, hogy hatalmas árengedményeket ért el az adófizetőket kizsákmányoló katonai óriáscégek ellenében. Hogy mennyit sikerült alkudnia, azt egyelőre nem tudni.
Trump a mindenkori amerikai elnök repülőgépének utódjára alkudozott, és meg is oldotta az amerikai katonai beszerzési programokat fenyegető problémát, a költségek jelentős túllépését. Ehhez – mint írta – nem is kellett más, mint hogy leüljön a Boeing elnök-vezérigazgatójával, Dennis Muilenburggel, és mint férfi a férfival, a probléma lényegét megragadva megegyezzenek.
A dolog lényege: a két VC-25A típusjelzésű, Boeing 747-200B típusból átalakított és lassan 27 éve hadrendben álló elnöki különgép cserére szorul. A leendő különgép persze csak amerikai gyártású lehet. Miután az Airbusnak „nem volt kedve” két, esetleg három repülőgépért egy komplett gyártósort felépíteni az Egyesült Államokban, a nyertes a Boeing lett. Erről éppen két éve hoztak döntést, tavaly májusban pedig a Boeing megkötötte a szerződést a 747-8I repülőgép speciálisan átalakított, egyedi változatának megtervezésére.
Trump még tavaly, december 6-án a Twitteren fakadt ki az Air Force One-programra. Mint írta, a 4 milliárd dolláros projekt elszabadult, és inkább törölni kéne. Még abban a hónapban leült tárgyalni a Boeing vezérigazgatójával, aki ígéretet tett arra, hogy a költségek nem fogják elérni az eredetileg tervezett 4 milliárd dollárt. Idén januárban egy másik szerződés alapján elkezdődött a lehetséges költségcsökkentések felkutatása. Ez elsősorban a fedélzeti kommunikációs rendszerek, a karbantartás és a légi utántöltés területét érintik. Bár a jelenlegi elnöki gép, a Boeing VC-25A a levegőben utántölthető, biztonsági okok miatt ezt „élesben” soha nem tették meg a pilóták.
A Trump Towerben tartott Trump–Muilenburg-eszmecsere végére a Boeing elnöke közölte: sikerült jelentősen lefaragni a költségeket a repülőgéppel szemben támasztott követelmények csökkentésével, illetve a polgári utasszállító repülőgépek építésénél alkalmazott megoldások átvételével. Hogy ez pontosan mit takar, még nem ismerjük. A két új elnöki Boeing leghamarabb 2024-ben áll majd csatasorba, így Donald Trump ebben a ciklusában még egyáltalán nem fogja tudni használni őket.
Nem véletlenül hívják a VC-25A-kat repülő Fehér Háznak: a világ legjobban védett, legfejlettebb kommunikációs rendszerével ellátott repülőgépekről beszélünk. A fedélzeten tartózkodó mindenkori amerikai elnöknek a világ összes politikai vezetőjével, saját kormánya minden tagjával, a Pentagonnal és persze az amerikai fegyveres erők bármely tagjával tudnia kell beszélnie róla. Bárhol, bármikor elérhetőnek kell lennie, akár egy nukleáris robbanást vagy egy elektromágneses lökéshullámot túlélve is.
Forrás: Origo.hu. Vezető képünkön a jelenlegi amerikai elnöki gép látható, fotó: AFP/Mandel Ngan
Facebook
Twitter
YouTube
RSS