A PestiSrácok.hu birtokába jutott dokumentumok szerint egy kiválasztott cégre szabta a mentőkocsik közbeszerzését az Országos Mentőszolgálat. A finn Profile Vehicles Oy már korábban is 1,6 milliárdért szállított 83 mentőautót a magyar mentőszolgálatnak, a nyáron pedig újabb hárommilliárdos megrendelést vághatott zsebre, cserébe 178 gépjárművet kell az OMSZ rendelkezésére bocsátania. Érdekesség, hogy a szolgálatot egy harmadik mentőautóüzletéért már megbírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság. Az akkori döntést a most kaszáló Profile Vehicles Oy nyomta fel a döntőbizottságnál.
SZABÓ FRUZSINA – PestiSrácok.hu
Az Országos Mentőszolgálat gyanús és kétes közbeszerzéséről kapott fülest a PestiSrácok.hu. Informátorunk szerint az OMSZ a nyáron bonyolított le egy olyan tendert, amelyen csak egyetlen cég nyerhetett, a pályázati feltételek ugyanis kvázi kizárták a versenyhelyzetet. Portálunk utánajárt az információnak, és kiderült, az OMSZ idén júniusban tette közzé közbeszerzési értesítőjét, amely 178 mentőautó beszerzését érintette. Az Országos Mentőszolgálat feltehetően a pályázatot később megnyerő, speciális járműveket tervező és gyártó finn társaságra, a Profile Vehicles Oy-ra szabta a felhívását. A magyar fiókteleppel rendelkező gyártó tavaly már 83 mentőt szállított, nettó 1,6 milliárd forintért. A júliusban kiírt tenderrel újabb hárommilliárdos megrendelést vághatott zsebre, a pályázatról szeptember végén döntöttek – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Az Index.hu írt egy még korábbi tenderről is, amikor a finnek jelentették fel az Országos Mentőszolgálatot a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) egy 2011 nyári, 32 mentőautóra kiírt tender szabálytalan lebonyolítása miatt. A bizottság kétmillió forintra bírságolta meg a mentőket.
Nem volt árverseny, kiütötték a konkurenciát
Portálunk informátora a következő tényekkel próbálta igazolni azt, hogy az OMSZ valóban az évente kétszáz mentőkocsit legyártó Profile-ra szabhatta a kiírás „nevezési feltételeit”. Az első meglepetést a rövid határidő okozhatta az indulni kívánó cégeknek, ugyanis a júniusban kiírt felhívásra augusztus 5-ig kellett beadni a pályázatot.
Követelmény volt a magyarországi szervizközpont, ahol a felépítmény szétszedéséhez és összerakásához minden személyi és tárgyi feltételnek rendelkezésre kell állnia. Márpedig ilyen jelenleg kizárólag a Profile-nak van.
Ugyancsak gyanús, hogy a dokumentációban szereplő műszaki leírás jellemzően a finn cégcsoport által már régebben szállított mentőgépkocsikat írja le, így a vállalat már törésteszttel is rendelkezett a gépjárműre, de műszaki dokumentáció és műszaki terv is rendelkezésre állt.
A felhívásban kért egybeöntött gyártási technológia több európai céget kizár. Az elvárt módszer eleve furcsa, mert ennél korszerűbb és takarékosabb megoldások is léteznek, amelyek beépítésével könnyebb az esetleges sérülések javítása, hiszen egyes elemeket külön is ki lehet szedni és cserélni, míg az egybeöntött technikánál sérülés esetén az egész fröccsöntött belső részt ki kell cserélni.
A nyáron kiírt pályázat bírálati szakaszban, a beadást követő tíz napig volt lehetősége a kiírónak felkérni a pályázókat, hogy mutassanak be a pályázatukban beadott műszaki paramétereknek megfelelő mintagépjárműveket, egy “B” és egy “C” típust. Az ajánlatevő így olyan gépjárművek tíz nap alatt történő legyártását várta el, amelyet még sohasem gyártottak, hiszen egyedi igények vannak, ez alól kivétel a Profile. Az eddigi gyakorlat szerint száz napon belül kellett egy mintát legyártani a versenyben résztvevőknek. Hozzá kell tenni, hogy Európában legalább egytucatnyi nagy cég foglalkozik speciális mentőautó-felépítmények gyártásával, és valószínűleg ami jó a német, vagy a svéd betegeknek, az Magyarországon is megtette volna. Itt azonban részletkérdésekben olyan speciális követelményrendszert fektettek le, ami gyakorlatilag kiütötte a konkurenciát. Többen is megvásárolták a pályázati dokumentációt, de az árversenybe a rivális cégeknek nem volt alkalma beszállni.
Csak városi legenda?
Az összegyűjtött azonosságokkal és furcsaságokkal kapcsolatban a PestiSrácok.hu megkereste a OMSZ-t. Győrfi Pál sajtószóvivő elmondta: „Az olvasói levél lényegesebb elemei nem tények, hanem szubjektív értékelések, vélemények, feltételezések. A mentőjárművek esetében a jogszabályok által meghatározott, uniós, nyílt közbeszerzési eljárás zajlott, melynek tartalma minőségbiztosítási tanúsításon ment át, feltételrendszerét, „műszaki leírását” az OMSZ-tól független, illetékes szervezetek ellenőrizték. Az érintettek az eljárás bármely szakaszában jogorvoslati lehetőséggel élhettek volna, illetve az OMSZ-tól szintén független Közbeszerzési Döntőbírósághoz is fordulhattak volna. Panasz, kifogás nem érkezett.”
Újraélesztés hóban-fagyban
Az OMSZ a két milliós bírságon túl lejáratta magát azzal is, hogy az előző tenderen rendelt 2012-es, a most is győztes Profile által szállított „B” típusú mentőautókról kiderült, hogy alkalmatlanok az autóban végzendő lélegeztetésre, mivel nincs bennük elegendő hely a szabályszerű lélegeztetés lefolytatásához a beteg feje mögött. Így ha ilyen típus érkezik a helyszínre, akkor a lélegeztetést kell először megoldani, és csak azután lehet megkezdeni a beteg szállítását. Ha pedig útközben van szükség a lélegeztetés megkezdésére, akkor meg kell állni az autóval, kiszedni a sérültet (télen is) és addig folytatni a lélegeztetést, amíg a helyszínre nem érkezik egy újabb, alkalmasabb mentőautó. Mind ez a Hir24 szerkesztőségéhez került főigazgatói utasításból derült ki. Portálunk feltette a nagy kérdést az OMSZ-nek, hogy ennek okán, hogy lehet, hogy ismét ez a cég lett a befutó, Győrfi Pál így reagál: „A korábban beszerzett, valamint a most gyártásba került mentőjárművek is minden szempontból megfelelnek az Európai Uniós szabványoknak, követelményeknek, valamint a feladatellátással összefüggő elvárásoknak, szükségleteknek.”
A Hír24 után a vastagbőr.hu trashcore blog is feszegette a problémát. Az OMSZ akkor, az ő felvetéseikre így reagál: „A maszkos-ballonos lélegeztetést mozgó mentőjárműben egyébként sem végeznek a mentődolgozók, a légút biztosításhoz mindenképpen meg kell állni. A beavatkozás után a lélegeztetés már a “B” típusú járművekben, akár mozgás, haladás közben is nehézség nélkül végezhető.”
Kinek van igaza? – segítséget kérünk!
Mivel mi nem vagyunk szakemberek a témában, MENTŐSZOLGÁLATOS OLVASÓINK SEGÍTSÉGÉT KÉRJÜK, hogy valóban van-e tervezési, funkcionális probléma az új Profile mentőkocsikkal? Kérjük információikat a lenti csetpanelen, akár anonim módon is bátran tegyék közzé!
(Vezető kép: policecars.hu)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS