Nemcsak a magyar gazdaság, hanem az egész globális gazdaság egyik alappillére az autógyártás. Úgy tűnik, hogy a járvány okozta sokkból kezdenek magukhoz térni a nagy multik. A jelentések szerint a világ két legnagyobb autógyártója, a német Volkswagen és a japán Toyota a jövő héten újra indítja európai termelését. Ebből a trendből Magyarország sem marad ki, az összes nagyobb gyárunk újraindul.
A Porsche család tulajdonában lévő német multi bejelentette, hogy április 20-án újrakezdik a termelést a németországi Zwickauban és Pozsonyban. A Németországban, Portugáliában, Spanyolországban, Oroszországban és az Egyesült Államokban található egyéb üzemek a jövő héten fokozatosan kezdenek, míg Dél-Afrikában, Argentínában, Brazíliában és Mexikóban várhatóan májusban indulnak meg a gyártósorok. A CNN szerint, a Toyota Japánban nem állt el, míg nálunk Európában április 22-től folytatódik a termelés a franciaországi és a lengyelországi gyáraiban. Ám, a cég közleménye szerint erősen csökkentett mennyiségben. A Hyundai Csehországban lévő gyára szintén a jövő héten indul. Ám, egyelőre nem állítják vissza a három műszakos termelést, csak két műszakban fognak dolgozni. A Ferrari még nem tervezi az újraindulást, május 2-ig egészen biztosan zárva marad. A Maranellóban és Modenában található gyárak az olasz kormány rendeletei miatt maradnak zárva. A Fiat-Chrysler házatájáról pedig még semmi hír sincs.
Több millió munkahely
A gyárak újraindulása hatalmas könnyebbséget jelent az autóipar számára, de a recesszió mértékét ma még nem lehet megbecsülni. Senki sem tudja, hogy a világjárvány miként fog hatni a fogyasztói keresletre és az ellátási-láncok mikor tudnak újra teljes kapacitással működni. A Volkswagen csoport, amelynek tagja az Audi is, közvetlenül 670 000 embert foglalkoztat a világban és ebből 490 000 főt közvetlenül Európában. Ebben a számban nincsenek benne azok, akik olyan cégeknél dolgoznak, amelyek az anyacégnek szállítanak be. Az itt foglalkoztatottak száma globálisan több millió lehet. Az Európában lévő 33 nagyobb üzemből a jövő héten 32 megnyílik. A német cég szerint, kínai üzemeiből nem jelentettek vírus megbetegedést, így ott a termelés zavartalan. Kínában közvetlenül 40 millió munkahely függ az autóipartól. Ennek epicentruma éppen az a Wuhan, ahonnan a világjárvány elindult. A város ipara már újraindult, ám egy újabb gond jelentkezett. Az emberek a válság miatt óvatossá váltak és nem mernek új autót vásárolni. Annyira nagy a baj, hogy sok helyen az önkormányzatok annak, aki új autót vesz 1400 dollárt adnak térítésmentesen.
Magyarország szintén újraindul
A Portfolió gazdasági portál gyűjtése szerint, Magyarországon az autóipar nagyobb szereplői a következő időpontban kezdenek újra:
– Az Audi győri gyárában már újraindult a gyártás.
– Az esztergomi Suzuki-üzemben a tervek szerint április 27-én indulnak újra a gyártósorok.
– A kecskeméti Mercedes-gyár április 28-ától fokozatosan indítja újra a termelését.
– A szentgotthárdi Opel azt jelezte, hogy készen áll a termelés újraindítására.
– Az is kiderült, hogy a Hankook Tire rácalmási gyáregysége kedden zökkenőmentesen újraindította a gyártási folyamatokat.
– Keddtől már két műszakban termel a Denso Gyártó Magyarország Kft. fehérvári üzeme, miután a múlt héten újraindította a termelést a japán gépjárműalkatrész-gyártó.
– Újraindítja gyárait a Bridgestone és közölte: a Magyarországon (Tatabánya) található gyártóüzeme egy rövid időszakban még csökkentett kapacitással üzemel.
Fotó:MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS