Valószínű, két ember is hibázott, amikor ugyanarra a vágányra került két szembehaladó vonat Dunakeszin. Bővebbet az ügyben a héten kezdődő meghallgatások után lehet mondani. A mozdonyvezetővel már a helyszínen is beszéltek, de nem biztos, hogy utólag is azt mondja, mint akkor – nyilatkozta a 180 percben MÁV Zrt. vasútbiztonsági vezetője, Kertész Ottó. A vonatársaság munkatársa a Kossuth Rádió műsorában arról is beszélt, az első félévben több mint ötszázharmincezer személyvonat közlekedett, és ebből összesen nyolccal történt ilyen típusú veszélyeztetés. Hozzátette: a nagy hőség a vasúti dolgozókat és a mozdonyokat is megviseli, ezért füstölhetett a napokban hiba miatt egyik járművük Verőcén. Szerinte a helyzetre megoldást jelent a poroltó és a tűzoltóság.
Nagy valószínűséggel a Vác felől érkező személyvonat mozdonyvezetője nem állt meg a dunakeszi vasútállomás bejárati jelzője előtt – mondta a helyszíni vizsgálat eddigi eredményéről Kertész Ottó, a MÁV Zrt. vasútbiztonsági vezetője a szombat délután kialakult baleset közeli helyzetről. A településen egymástól kevesebb mint negyven méterre állt meg két, ugyanazon a vágányon szembe közlekedő személyvonat. A vonatokat vészfékezéssel sikerült megállítani, személyi sérülés a vonatokon nem történt.
A Vác felől érkező vonatnak várakoznia kellett volna a biztosítóberendezés vörös jelzésénél, ehelyett továbbhaladt a 8. vágányra. A másik, Budapest felől jövő vonat szintén nem megfelelően közlekedett. A Dunakeszi állomás az eredetileg tervezett 3-4. vágány helyett a 8. vágányra fogadta a személyszállító motorvonatot. Ebben az esetben a dunakeszi forgalmi szolgálattevő hibázott – mondta Kertész Ottó.
A vasútbiztonsági vezető szerint a MÁV-nál szigorú szabályozások szerint közlekedtetik a vonatokat, azt, hogy melyik vágányra fogadják a vonatot, a pillanatnyi helyezettől függ – ez még nem okozhat veszélyhelyzetet. Szombat délután a veszélyhelyzetet az okozta, hogy a megálljt parancsoló jelzőt, a Vác felől érkező vonat vezetője nem vette figyelembe, és elment mellette.
Ennél bővebbet a mozdonyvezető és a forgalmi szolgálattevő a héten következő meghallgatása után lehet mondani. A mozdonyvezetővel ugyan már beszéltek, de az, amit a helyszínen sokkos állapotban mondott, „az nem mindig fedi a valóságot”, nem biztos, hogy ezt fogja mondani azután is, hogy átgondolta az eseményeket – tette hozzá Kertész Ottó.
Elektronikus és mechanikus kényszerek
A MÁV munkatársa szerint azért nem következett be tragédia, mert a szabályozásokon kívül rengeteg biztonsági berendezés működik. Ezekbe olyan elektronikus és mechanikus „kényszerek” vannak, amelyek meg tudják akadályozni ezeket a rossz döntéseket – fogalmazott.
Arra a riporteri felvetésre, hogy a két emberi mulasztás oka lehet-e a dolgozók túlterheltsége, ellenőrzik-e ilyen szempontból az állományt, Kertész Ottó azt válaszolta, az első félévben több mint ötszázharmincezer személyszállító vonat közlekedett, és ebből összesen nyolccal történt ilyen veszélyeztetés, olyan hiba, amit egy másik dolgozó észrevett vagy a berendezés el tudott hárítani – fogalmazott. A vasútbiztonsági vezető hozzátette, a MÁV-nál elvégzik az orvosi vizsgálatokat, időszakos oktatásokat, tehát mindenféle biztonsági intézkedést megtesznek, hogy ne történhessenek ilyen esetek. Elvétve lehet egy-két ilyen esemény – tette hozzá.
Füstölő mozdonyra is van megoldás
Kertész Ottó arról is beszélt, hogy szerinte a hőség a MÁV dolgozóit is megviseli, mint ahogy minden más embert is. A kánikulával magyarázta azt is, hogy egyik éjszaka Verőcén hiba miatt füstölt egy mozdony, ezért a vagonokból száz embert kellett leszállítani. Ebben az időjárásban a túlmelegedett alkatrészek esetleg kigyulladhatnak – mondta. Erre is megvannak a megoldások, például a mozdonyokon vannak poroltók, és a tűzoltóság is percek alatt kiér a helyszínre – tette hozzá a Kossuth Rádió műsorában Kertész Ottó, a MÁV Zrt. vasútbiztonsági vezetője.
Jól működött a biztosítóberendezés
A Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője, Bajkó Erika vasárnap azt közölte az MTI-vel, hogy megfelelően működött a vasúti biztosítóberendezés és az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszer szombaton Dunakeszinél.
“Az eddigi információk szerint Dunakeszi állomás, eddig tisztázatlan okból, az eredetileg tervezett 3-4. vágány helyett a 8. vágányra fogadta a Budapest felől érkező személyszállító motorvonatot, amely a biztosítóberendezés korábban már ismert hibája miatt óránkénti 15 kilométeres sebességnél kisebb sebességgel haladt be az állomásra” – közölte akkor.
Hozzátette: a másik, Vác felől érkező vonatnak a bejárati jelzőnél kellett volna várakoznia, amíg a motorvonat elhagyja az állomást. A vonat azonban túlment a számára tilos jelzést mutató vörös jelzőn, “felvágta”, vagyis átállította az első váltót, majd kitérő állású váltón haladt keresztül, és így ugyancsak a 8. vágányra terelődött.
“A vonatbefolyásoló berendezés – észlelve, hogy a vonat meghaladta a vörös jelzést – megkezdte a vonat vészfékezését. Eközben a motorvonat vezetője is észlelte a szembejövő vonatot, és ő is megállította a saját vonatát, így a két vonat egymástól 38,2 méterre állt meg” – mondta vasárnap Bajkó Erika.
MTI / Hirado.hu / MTI Fotó: Lakatos Péter
Facebook
Twitter
YouTube
RSS