Az M.S. Concord Tanácsadó és Szolgáltató Bt-2011 áprilisában készített felmérést a vasárnapi nyitva tartás lakossági megítéléséről a minisztérium megrendelésére, ebben 800 embert kérdeztek meg vásárlási szokásaikról.
A tárca hangsúlyozta: a kormany.hu weboldalra is feltett 40 oldalas kutatási jelentés – a Népszabadságban megjelent hírekkel ellentétben – nem a vasárnapi pihenőnap lehetséges következményeiről szóló hatástanulmány. A minisztériumnak továbbra sincs tudomása arról, hogy ebben a témában elemzés született volna a minisztérium megbízásából – közölték.
A felmérés 17 pontba szedett összefoglalója szerint a lakosság enyhe többsége, 54 százaléka ellenezte az üzletek vasárnapi bezárását. Magyarázatként pedig az áll a dokumentumban, hogy: „nem szeretnék, ha direkt, hatalmi eszközökkel befolyásolnák a vasárnapi szokásaikat és viselkedésüket.”
A közzétett beszámolóból kiderül, az országos átlagot tekintve a nagybevásárlások 18,5 százaléka történik vasárnap. Tudatos vasárnapi vásárlásról a megkérdezettek 37,8 százaléka számolt be. A vasárnapi vásárlás döntő része a multinacionális cégeknél zajlott, a válaszadók 69 %-a ezt jelölte meg.
A megkérdezettek csaknem 60 százaléka válaszolta azt, hogy a vasárnapi vásárlást meg tudná oldani máshol vagy más napokon. A válaszadók 75 százaléka szerint a vasárnapi vásárlást nem kötik össze más, egyéb szórakozással vagy kikapcsolódással. A dokumentum szerint a szegénységi küszöb felett a vasárnapi zárva tartást elutasítók aránya 74,9 százalék, ami azt mutatja, hogy a viszonylag jobb helyzetben lévők ragaszkodnak a vasárnapi nyitva tartáshoz.
Ami pedig a hitéletet illeti, a válaszadók 20%-ának van hatással a hitéletére a vasárnapi nyitva tartás. A „nagyon zavar” válaszok összesen 3,2 %-ot, míg a „közepesen zavar” válaszok 9,5 %-ot tettek ki.
Mint kiderült a 15. pontból a vasárnapi vásárlási tilalmat ellenzők 65,9 %-nál az alternatív vásárlási lehetőségekkel az ellenállás enyhíthető, akár még semlegesíthető is. De rögtön hozzá is teszik a tanulmány készítői, hogy ehhez „megtervezett kampány és kommunikáció szükséges”.
Forrás: Válasz.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS