Még a tavaszi ülésszak alatt benyújtja a termékbemutatók működését szigorú keretek közé szorító törvényjavaslatát a KDNP.
Rétvári Bence szerint a jogszabállyal elkerülhető, hogy több tízezer – főként nyugdíjas – fogyasztó átverés áldozatává váljon. Az utóbbi idők tíz árubemutatója közül átlagosan hétnél derült fény szabálytalanságra. Arra is akadt példa, hogy pszichés nyomást gyakoroltak a vásárlókra.
A tervezetet a következő napokban, hetekben, de még nyár előtt a képviselők asztalára tesszük – mondta a Napi Gazdaság kérdésére Rétvári Bence. A jogszabály három fő elemet tartalmaz majd. Egyrészt kötelezővé tennék, hogy a termékbemutató cégek országos ügyfélszolgálatot működtessenek. Szigorúbbá válnának a hitelszerződések megkötésének feltételei is. “Nem fogadható el, hogy például a buszon írathassanak alá bárkivel kölcsönmegállapodást” – fogalmazott Rétvári Bence, hozzátéve: a fogyasztók jobban átgondolhatnák döntésüket, ha a szükséges papírmunka elvégzéséért el kellene menniük egy bankfiókba. Az előírások között szerepelne a megtévesztő ingyenesség reklámozásának tilalma is. “A törvénytervezet azoknak a visszás módszereknek az ügyében igyekszik megoldást kínálni, amelyek évek óta a legnagyobb gondot okozzák” – összegzett a politikus.
Az utóbbi időben számos alkalommal előfordult, hogy az árubemutató szervezői egészségnapként, szűrővizsgálatként, esetleg teljes körű egészségmegőrző programként, netán ingyenes állapotfelmérésként hirdették meg rendezvényüket. Sokszor a helyszínen derült ki: a hangzatos kifejezések leginkább csak arra szolgáltak, hogy felkeltsék a fogyasztók érdeklődését.
A különféle előadásokon számos megtévesztő praktikával találkoztak a hatóság felügyelői. Bizonyos esetekben az a benyomása támadhatott a hallgatóságnak, hogy már megnyert valami nagy értékű tárgyat, szolgáltatást. Máskor arról esett szó, hogy a termék csak rövid ideig kapható, így az érdeklődőknek sietniük kell. Megint máskor az ingyenesen hirdetett áruért kértek ellenértéket – volt példa arra, hogy az előállítás költségeként százötvenezer forintot számítottak fel.
Az utóbbi időkben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal figyelmét is felkeltette a termékbemutatós cégek tevékenysége. A mögöttünk hagyott két esztendőben a hatóság összesen 77 ellenőrzést tartott: az eljárásokban a revizorok együttesen 450 millió forint meg nem fizetett adóra bukkantak, a hiányosságok és a mulasztások miatt további 560 millió forintnyi büntetést szabtak ki. Az adóhivatal összesen egymilliárd forint befizetésére kötelezte a szóban forgó gazdasági szereplőket.
A fogyasztóvédelmi hatóság az utóbbi két évben több száz alkalommal ellenőrizte a termékbemutatós cégeket. A tapasztalatok közül a tárcánál kiemelték: a múlt év ellenőrzött előadásain összesen 103 esetben hangzott el olyan tájékoztatás, amely alkalmas volt a hallgatóság megtévesztésére. Négy árubemutatón pedig agresszív kereskedelmi megoldást is bevetettek: pszichés nyomásgyakorlással igyekeztek rávenni a fogyasztókat a termékek megvásárlására. Ilyenre a korábbi ellenőrzéseken még nem volt bizonyított példa.
Az utóbbi időben számos bejelentést, jelzést tettek a fogyasztók az árubemutatók szervezőinek, lebonyolítóinak tevékenysége miatt. A legtöbb beadványban – szám szerint 236 közlésben – azt sérelmezték a fogyasztók, hogy a vállalkozással szemben nem tudták érvényesíteni a jogszabályon alapuló elállási jogukat. A leggyakoribb panaszok között szerepelt az is, hogy elálláskor a cégek nem fizették vissza a foglalót, máskor bánatpénz vagy adminisztrációs díj megfizetését követelték a fogyasztótól.
Forrás: Napi Gazdaság Online
Facebook
Twitter
YouTube
RSS