Lezuhant Iránban szerdán egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép, 176 utassal és a személyzettel a fedélzetén, valamennyien életüket veszítették.
Az Ukraine International Airlines repülőgépe nem sokkal a teheráni Khomeini Imám repülőtérről történt felszállás után zuhant le, fedélzetén 167 utassal és a gép 9 fős személyzetével. Az eddigi információk szerint a légi szerencsétlenségnek nincs túlélője. Vadim Prisztajko ukrán külügyminiszterre hivatkozva az ukrán sajtó azt közölte, hogy a tragédiában 167 utas és a gép 9 fős ukrán személyzete vesztette életét. Még két utas volt ukrán állampolgárságú, a többiek további hat ország állampolgárai: irániak (82), kanadaiak (63), svédek (10), britek (3), afgánok (4) és németek (3). Az áldozatok között 26 volt kiskorú, körülük 13-an tízévesnél fiatalabbak. Két regisztrált utas végül nem szállt fel a járatra, róluk semmilyen információt nem hoztak nyilvánosságra.
Olekszij Honcsaruk ukrán miniszterelnök a katasztrófa ügyében szerdán sajtótájékoztatót tartott, ahol kijelentette: nem volt alapja annak, hogy megtiltsák a polgári légi járatok repülését Irán légterében, annak ellenére sem, hogy feszült a helyzet a térségben. Bejelentette, hogy szakértőket küldenek Iránba a repülőgép katasztrófájának felderítéséhez: ötöt a polgári repülési baleseteket vizsgáló nemzeti iroda, kettőt a légi közlekedési hivatal és hármat a szerencsétlenséget szenvedett járat tulajdonosa, a MAU ukrán légitársaság. Az Ukrajinszka Pravda hírportál beszámolójában arról írt, hogy a tragédia előtt és után is zavartalanul szálltak fel-, illetve le a teheráni repülőtérről nemzetközi járatok, beleértve európai légitársaságok gépeit. A MAU szerint a repülőgépük jó állapotban volt, és a járat jól képzett személyzete sem követhetett el hibát.
Ez volt az egyik legjobb repülőgépünk, kiváló, megbízható személyzettel
– jelentette ki Jevhenyij Dihne, a MAU elnöke kijevi sajtótájékoztatóján. Ihor Szosznovszkij repülési műveleti alelnök hozzátette: mivel a gép elérte a 2400 méter magasságot, minimális az esélye annak, hogy a személyzet hibát követhetett volna el. A gép személyzetét két pilóta, egy oktató és hat utaskísérő alkotta. Volodimir Japonenko parancsnok 11 600 óra repüléssel rendelkezett, szinte valamennyit Boeing típusú gépen repülte, Szerhij Homenko másodpilóta pedig 7600 repülési órával. Olekszandr Safijev, a MAU műszaki igazgatója elmondta, hogy a gépet 2016-ban gyártották, közvetlenül a Boeing üzeméből szerezték be, korábban sehol sem üzemeltették. Utoljára január 6-án esett át műszaki ellenőrzésen. A katasztrófa helyszínén megtalálták a roncsok között a repülőgép mindkét feketedobozát. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök utasította a főügyészséget, hogy indítson büntetőeljárást a katasztrófa körülményeinek kivizsgálására.
Vizsgálóbizottságot kell létrehozni a rendészeti és a polgári repülésért felelős szakosodott szervezetek képviselőiből
– írta az ukrán államfő a Facebookon. Hangsúlyozta, hogy a katasztrófa minden lehetséges okát ki kell vizsgálni. Hozzátette: attól függetlenül, hogy mi okozta a katasztrófát, “ellenőrzik a teljes polgári flotta légi alkalmasságát”.
A MAU – teljes nevén Ukrajna Nemzetközi Légitársasága – Ukrajna legnagyobb légi fuvarozó vállalata. Személy- és áruszállítással egyaránt foglalkozik belföldre és külföldre is, beleértve Európát, az Egyesült Államokat, a Közel-Keletet, a FÁK-államokat és Ázsiát. Az előzetes információk szerint hajtóműhiba okozta a katasztrófát – közölte Ukrajna teheráni nagykövetsége, amely szerint jelenleg kizárható az, hogy terrorcselekmény vagy rakétatámadás okozta a tragédiát. Az al-Hadasz jordániai hetilap korábban forrásmegjelölés nélkül közölte, hogy a gépet az iráni légvédelem lőtte le tévedésből. Ezt semmilyen más forrás nem erősítette meg, nyugati hírügynökségek sem vették át az újság információit. Az Irán által szerda hajnalban Irakban végrehajtott rakétatámadást követően az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) megtiltotta az amerikai légi járatok közlekedését az iráni és az iraki légtérben, valamint a Perzsa- (Arab-) öböl és az Ománi-öböl térségében. Ezután több ország légitársasága bejelentette, hogy gépeik szintén elkerülik a két közel-keleti ország légterét, köztük Malajzia, Vietnam, Tajvan és India.
Forrás/fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS