Huszonöt közlekedési beruházás, köztük motorvonatok beszerzése, a Déli körvasút II. ütemében szereplő fejlesztések, a gödöllői- és a csömöri HÉV rekonstrukciójának és az M2-es metróval való összeköttetésének előkészítése is megvalósulhat egy új kormányhatározat szerint, még az uniós támogatási kérelmek elbírálása előtt.
Huszonöt közlekedési beruházás valósulhat meg az év első napjától külön kötelezettségvállalás nélkül az idei költségvetés terhére abból az 56-ból, amely az Integrált Közlekedésfejlesztés Operatív Program előirányzata a hazai társfinanszírozáson felül egy új kormányhatározat szerint. A lehetőség az érintett támogatói határozat meghozataláig érvényes – olvasható a vg.hu cikkében.
A kormányhatározatban felsorolt fejlesztések támogatási kérelmét már tavaly benyújtották az uniónak, kivéve a Déli körvasút II. ütemében szereplő nádorkerti és közvágóhídi új megállók, valamint kiegészítő létesítmények építéséét. Utóbbira az idei évben kérték uniós források biztosítását. Ez a projekt 210,1 milliárd forintba kerülne. A kiemelt beruházások listáján szerepel többek között:
-
19 nagy kapacitású – 600 ülőhelyes – akadálymentes és kerékpár szállítására is alkalmas Stadler KISS villamos motorvonat beszerzése a MÁV számára 112,9 milliárd forint értékben,
-
a Rákospalota-Újpest-Vácrátót-Vác és a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse elővárosi vasútvonalat fejlesztésének előkészítése, összesen 7,4 milliárd forint értékben,
-
a gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciója és az M2 metróval való összeköttetésének megvalósítása, valamint járműbeszerzés 7 milliárd forint értékben.
A kormányhatározat értelmében elkezdődhet az észak-déli HÉV-vonalak összeköttetésének előkészítő munkálata, 7,4 milliárd forintot biztosítanak erre a költségvetésből.
Szerepel közel 1 milliárd forint értékben a kiemelt projektet között a kelenföldi intermodális csomópont kialakításának egy része és a Kis-Gellért hegyi alagút felújításának előkészítése is. Szintén tervezési szakaszba léphet a Zalaszentiván-Nagykanizsa vasútvonal vagy a Püspökladány-Debrecen közötti vasúti pálya korszerűsítése, a Szajol–Debrecen vonal ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel való felszerelésével együtt. Hasonló munkák kezdődhetnek el a Szeged–Makó elővárosi közlekedés és a Hatvan–Füzesabony vasútvonal fejlesztésének vonatkozásában is. Várni kell ugyanakkor az uniós támogatás jóváhagyására és a munkák elkezdésére számos MÁV nagyberuházás megvalósítása esetében. Ezek között szerepel a Kőbánya-Kispest-Dabas és a Debrecen-Apafa-Mátészalka vonalak villamosítása összesen 330 milliárd forint értékben.
Nem kerültek a kiemelt projektek közé a szentendrei HÉV-vonalra tervezett járműbeszerzés, valamint az Újfehértó–Nyíregyháza, illetve a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal első fejlesztési üteme sem. Hasonló a helyzet a 15 elővárosi, zéró emissziós és 200 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzésével is, várni kell az uniós támogatási kérelmek elbírálására. Várólistán maradt a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszának, az észak-balatoni vasúti megállók és a debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítése és új járművek vásárlása is. A Budapesti Közlekedési Központ beruházásai is azok közé kerültek, ahol várni kell az uniós támogatási döntésre.
-
Ezek között szerepel az Építési és Közlekedési Minisztériummal közös projekt, az Eurovelo kerékpárút budapesti szakaszának fejlesztése;
-
új trolik vásárlása és a vezetékek átépítése
-
a Déli pályaudvar felújítása,
-
egyes fővárosi kötöttpályás projektek előkészítése,
-
a Göncz Árpád Városközpont felújítása,
-
és Budai fonódó villamos újabb ütemének megvalósítása is.
-
Kaposvárnak és Paksnak pedig szintén várnia kell még, hogy elektromos buszokat vásárolhasson.
Forrás: Világgazdaság; Fotó: MTVA/Jászai Csaba
Facebook
Twitter
YouTube
RSS