Jó tudni, hogy az unió tagállamai mindent megtesznek egymás sikeréért. Kivéve persze, amikor nem. Jelenleg például a spanyol kormány tenne meg mindent, hogy kigáncsolja az évszazad legnagyobb magyar vasúti befektetését.
A Világgazdaság értesülése szerint a madridi vezetés mindent meg akar tenni azért, hogy a Talgo vasúti járműgyártó óriáscég ne kerüljön magyar kézbe. A lap a spanyol közlekedési minisztert idézi, aki egy konferencián beszélt arról, hogy a spanyol kabinet egyöntetűen minden lépést meg szeretne tenni a felvásárlás megakadályozása érdekében. Ugyanis a kabinet azt feltételezi, hogy orosz befektetők állnak a konzorcium mögött, így ha az végbemegy, akkor tulajdonképpen a vállalat nem magyar, hanem orosz kézbe fog kerülni. Ez azért is ordas nagy torzítás, mert a konzorciumot főként a Magyar Vagon Zrt. és részben a Corvinus befektetési alap alkotja, így azon keresztül szóba sem kerülhet az orosz érdek.
A Talgo piacvezető a nagysebességű vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában. A cég részvényeit tőzsdén jegyzik, jelenlegi piaci kapitalizációja 510 millió euró. A vállalat tavaly rekordévet zárt, több mint 650 millió eurós árbevétellel és 12 millió eurós nettó eredménnyel. Nem csoda hát, hogy a spanyol kormány stratégiai vállalatként tekint a Talgóra. A spanyol jogszabályok alapján minden 5 millió euró értéket meghaladó felvásárlási ajánlat a kormányzat előzetes tájékoztatásához kötött. Sőt, ennél is többről van szó: az illetékes kormányzati testület befogadó, illetve elutasító határozatot hoz az egyes ügyletekről. Nagyon úgy fest, hogy a spanyol kormány a Talgo magyar felvásárlását elutasította.
A hír nem tett jót a Talgo részvényeinek. Tőzsdenyitást követően a jegyzés 6 százalékos pluszt mutatott, miután elterjedt, hogy megszületett a megállapodás a Talgo eladásáról. A spanyol kormányzati fellépés alaposan lehűtötte a kedélyeket és a zárást megelőzően már csak 1 százalékos pluszban állt a Talgo-papír.
Forrás: Világgazdaság; Fotó: MTI/EPA/Elisabetta Baracchi
Facebook
Twitter
YouTube
RSS